Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Michiel

Ook in Brussel vind je deze hillarische vertalingen veelvuldig terug. vb:

De vijvers van "Enfants Noyés" (letterlijk vertaald "Verdronken kinderen") is ontstaan door zeer vrije interpretatie van een Frantalige Brusselse ambtenaar toen hij moest vertalen: "Molenaar Verdoncken vermaakte zijn bezit aan zijn kinderen".  :o ;D

Tja...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Inderdaad een redelijk vrij vertaling  ;D ;D ;D
Het valt nog mee, want die molenaar had kunnen veroordeeld worden, omdat hij zich daarbij "vermaakte" ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

;D

Of je bent schepen van weet ik wat, in de gemeente Ukkel, en je moet de "Horzelstraat" vertalen.... Hmmm Un 'aursèl, c'est quoi? Est-ce-que c'est peut-être un bourdon??? Mon cher bourgemestre, que pensez vous?  :o ::) ???

De lapsus werd dus officieel: "Rue du Bourdon" (Hommelstraat). Biologie was deze man niet zijn sterkste vak!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Ik vermoed dat ze dan toch, voor de correctheid, de straatnaam gewijzigd hebben?  Van Horzelstraat naar Hommelstraat ? ? ?  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Tussendoor het gezwets, toch wat gewerkt ...  ::)

Hier en daar nog wat bijwerken (spleetjes, verflijntjes, ...), maar grosso modo wat vooruitgang  ;)

eve

Nog wat gezwets : op oude kaarten kan ik vinden Tornout (1565), Thurnhout (1635) maar Turnhout (1930).

Erik

Steam.N

Ah, interessant om weten !
Dus wel wat variatie in de naam, maar over honderden jaren gespreid ...

Steam.N

De druk om vooruit te gaan, leidt me opnieuw naar multiplexing mode ...
- friesjes afwerken (of zijn het sierlijsten ? ) gaat goed vooruit, en de geëtste stukjes liggen grotendeels klaar of zijn al gemonteerd
- verlichting van de gebouwen aansluiten gaat wat minder vlot, en mogelijks moet ik deze activiteit onderbreken tot ik terug thuis ben
- kitjes bouwen
- de spoorgevel en dak van het station afwerken

Maar deze avond heb ik een nieuw front geopend : (eigenlijk "her-opend")

De spoorkap: ooit aan begonnen, en om weet ik veel welke reden onderbroken ...
Ik denk dat het probleem was, dat de spanten niet erg vlotten : styreen bogen en staaldraden trekstangen ...
Moeilijk te verbinden ...
We zien wel.
Deze avond begonnen aan de pijlers van de kap :

Eerste stukje ... achthoekig ...

... waarop het volgende stukje ... alweer achthoekig ...
... om te komen tot een volledige pijler :

Acht te maken ...
Ik heb al dikke spijt dat ik geen siliconen en giethars heb meegebracht ...
Maar zoals ik al eerder zei: "beperken" was het moto  ;D ;D ;D ::) :(
Dus het wordt manueel werk, met mijn goeie oude styreen en Tamiya lijm ...

Met die acht steunen heb ik de buiten"gevel" van de kap, parallel aan de spoorgevel waar de kap ook een rij steunen gaat nodig hebben ...
Dus eens de 16 steunen klaar, hervat ik het spanten-werk ...

Nog wat denkwerk nodig: ik wil de spanten onderling electrisch geïsoleerd houden ...
Maar wil graag messing en nieuwzilver gebruiken om alles stevig te houden ...
Pieker ... pieker ... pieker ...

Er zijn ideeën ... maar moet nog het één en ander uitproberen ...

marc goovaerts

Kitjes ? Wélke kitjes ? Toch alleen kleinscenery en niet van huizekes hopen we.

Steam.N

@Marc: no panic  ;D
Inderdaad slechts kleinscenery, geen huizekes ...  (voorlopig toch  ;D )

Michiel

Ah! Het spantenwerk. Dat zal ik (WEERAL) met veel insteresse volgen, niet in het minst omdat ik er zelf ook net aan ga beginnen. Die pillaren zien er alvast fantastisch uit! De bouwwijze is wel apart, met die verschillende achthoekige segmenten gestapeld. Het zal geen sinecure zijn geweest om het geheel mooi recht en uitgelijnd te krijgen. Straf!  8) 8)

TBCédric

Wow Jean! Dat is wel straffe toebak! Als je het gebouw van een afstandje ziet, ga je dan wel opmerken dat die pilaren, achthoekig zijn?
Goed bezig ondanks de vakantiestemming.  ;)  :D
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

Chrisrail

.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

Al naar gelang de lichtinvalt, is het achthoekige al dan niet te zien.  Natuurlijk, bij foto's van dichtbij ...
Maar waarom dit niét doen, als het geen moeite vraagt:
van twee profielen (twee verschillende secties) de vier ribben afschrapen, en dan telkens de nodige lengte afsnijden ...
Fluitje van een cent  ;)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 18 juli 2014, 09:26:47 AM
... Het zal geen sinecure zijn geweest om het geheel mooi recht en uitgelijnd te krijgen. ...

Gelukkig is styreen een materiaal waarmee vlot te werken valt.
De lijm maakt de contactvlakken wat plastisch, en na korte tijd verharden ze terug.
Dus kun je, door tijdens die korte tijd het geheel continu om zijn langsas te draaien, steeds kleine correcties toepassen.
Eindresultaat is niet 100%, maar de afwijkingen zijn klein.