Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Bolje

Jean werkt zoals de Belgen spelen, vol overgave.
alleen,... zijn afwerking is beter ;D  ;D
Vele groeten,
Ronald

Metpetergaathetbeter

#3466
zat ze nu gisteren niet echt mee....nog zacht uitgedrukt.....keeper hield alles(ik ga niet zeggen pakt alles) vaak was er ook en tikkeltje geluk bij maar ja ook dat heeft een goeie keeper...maar anderzijds dat maakt net als Jean's afwerking nog meer genietbaar !

Groeten Peter ;)

Martin Welberg

Hopelijk heeft Jean er geen verlenging voor nodig  ;) ;D Tof werk man !!!

Lange Trein

Goede morgen,
Na de emoties van gisteren avond of deze morgen vroeg als je al het zegeviergetoeter erbij neemt, eventjes terugkomen op de afmetingen van de trap en/of treden.
Klassiek geldt: 2 x optrede + aantrede = 63 cm (optrede is hoogte, aantrede is diepte)
Algemeen aanvaardt in tuin- en terrasbouw: aantrede = 2 x optrede.
Met vriendelijke groeten,
Denis

Steam.N

Citaat van: Lange Trein op 02 juli 2014, 09:35:11 AM
Goede morgen,
Klassiek geldt: 2 x optrede + aantrede = 63 cm (optrede is hoogte, aantrede is diepte)
Algemeen aanvaardt in tuin- en terrasbouw: aantrede = 2 x optrede.

Ahaaa !  Nuttige info
Dit wil zeggen dat de optrede = 63 / 4 , dus ca 16cm
Is dat nu niet wonderlijk?  In N is dit ca 1mm ... Yeehaaa ... dus in NEEB bouwden ze volgens de klassieke regels  :) :) :)
Mijn dag is goed.  Thx Dennis !


@Marty: laat het niet zo zijn dat ik verlengingen nodig heb !!!  :o

Aan allen: opnieuw hartelijk dank voor de waardering !
Doet serieus deugd !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Even aan mijn architect gevraagd (handig als je dat in huis hebt  :D): nu is de norm 18 cm optrede en 22 tot 25 cm aantrede (In Luxemburg 25 tot 30 cm).
Het zou kunnen dat het vroeger anders was, maar op schaal N is dat dus een verwaarloosbare afwijking.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Thanks Luc.  Alweer een geruststelling  ;)

Lichtbakjes zijn bijna klaar, gordijnen gehangen.
Laatste muur en dak kunnen bijna geplaatst worden, laatste draadjes gesoldeerd.

Ondertussen is mijn module bijna leeggemaakt, om daar terug aan te kunnen sleutelen ... wissels, weet je ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

#3472
Citaat van: doomslu op 02 juli 2014, 21:18:23 PM
Even aan mijn architect gevraagd (handig als je dat in huis hebt  :D): nu is de norm 18 cm optrede en 22 tot 25 cm aantrede (In Luxemburg 25 tot 30 cm).
Het zou kunnen dat het vroeger anders was, maar op schaal N is dat dus een verwaarloosbare afwijking.

Vroeger waren de trappen iets steiler dan nu gebruikelijk. Een gemiddelde helling van 40° tot 42° was vroeger gebruuikelijk, zeker voor stenen trappen. Dit heeft te maken met de opbouw van drukbogen in de constructie. Als het mogelijk was, werden stalen veterkingsbanden zo veel mogelijk vermeden omdat die moeilijk in te bouwen waren (aangieten met lood)

Nu ligt de norm inderdaad eerder richting 38° tot 32°, wat echt een "luie" trap is.
Reden daartoe zou de "grotere" voet van de mens zijn, waardoor eer meer aantrede nodig is om vlot en zonder problemen van de trap naar beneden te komen.

En voor Jean, je blijft gewoon enorm goed bezig, maar toch ook je sporen niet vergeten, want daar gaat het op het minibaantje toch ook om :)
Succes man ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Thanks, Frans.

Gebouw is dicht gemaakt, gezien de lichtbakjes geplaatst zijn.
Er is nog werk aan de winkel, maar het gebouwtje is tóch maar even opzij geschoven.

Een eerste proefopstelling om de wissels aan te sturen lijkt te werken.   :)
Nu nog wat meer testen, alvorens ik victorie kan kraaien.
Mogelijks moeten de wissels niet uitgebroken worden.  Duimen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

krisds

Elke keer een feest om hier te komen kijken, ook zit ik elke keer vol verbazing als er weer vergelijkings materiaal wordt aangevoerd. Een trekbel in N! Prachtig, nog veel bouw en ets plezier gewenst...

Steam.N

#3475
Dank je wel, Kris.
Huisjes bouwen wordt nu echter even on-hold gezet.
Hetere ijzers te smeden, eerst.

Wisselaandrijving heeft me een tijdje geleden al parten gespeeld.
Het opgaande beentje van de "L" van de ondergrondse aandrijfstang was véél te flexibel, waardoor de servobeweging niet werd overgezet op de wisseltong.
Gisteren avond heb ik dit probleem kunnen oplossen, door in de onderkant van de moduleplaat, daar waar het aandrijfasje dóór de basisplaat naar de tong gaat, een diepe sleuf te zagen met Dremel cirkelzaagje.
Sleuf gaat tot enkele mm van de bovenkant.
Diep in de sleuf ligt nu een styreenbuisje, dat de aandrijfstang in positie houdt.
Hierdoor wordt het opgaande beentje van de "L" gereduceerd tot ca 5mm ipv 25mm. 
Groot verschil, waardoor de servobeweging nu wél wordt overgedragen, en de tong de uiterste standen bereikt.

Dank zij de sleuf kan ik nu bovendien de hoek van de "L" verstijven, want de flexibiliteit zit er nog altijd wat in.

Nog enkele problemen oplossen, alvorens ik de vijf andere tongen onder handen neem:
- de "L"-versteviging doen via een gesoldeerd hoekstukje: die staaldraad valt niet te solderen (en secondenlijm deugt hier niet, want niet bestand tegen trekbelasting) ...
- de uitwijking van de tong is minder dan 2mm, dus ik moet de servobeweging reduceren op een dusdanige manier dat de instelling tóch vlot kan gebeuren
- als ik de tong wil beschermen voor extreme servouitwijkingen, heb ik geprobeerd een zigzag in te werken in de aandrijfstang.
  Probleem is dat de volledige servobeweging in de zigzag blijft steken, en de tong niet meer tot zijn eindposities geraakt.
- bouw ik tegelijk nu microcontacten in om de uiterste standen terug te koppelen, of los ik dit probleem op met de terugkoppeling van de servo-potentiometer-stand ...

Dus nog wat denkwerk.
Hopelijk geraak ik er dit weekend uit, waardoor ik met de modulebak eindelijk vooruit kan:
- wissels geplaatst wil zeggen: bedrading afwerken (want dan moeten de wissels niet meer uitgebroken worden), en ballasten en schilderen van de sporen.
- Testrijden, spooronderbrekingen camoufleren
- perronhoogte bepalen, waardoor hoogte stationsgebouw bepaald is, en daardoor ook de basishoogte van de spoorhal, de hoogte van de kasseien, daardoor de inbouwhoogte van de gebouwen

Daarna kan het een stuk sneller gaan, en zal alles wat vorm krijgen ...
Het zal tijd worden, want nog enkele keren slapen en ik moet voor de jury komen ...
Sssstttt ... diep ademhalen ... en rustig voortwerken ...
Een stemmetje vertelt me dat het nog kan lukken ...


Laatste dagen ben ik daarom bij twee specialisten in de leer gegaan:
Bomen bouwen ... zal ook nog moeten gebeuren ...
Dus vorige week bij Gerolf de kunst gaan bewonderen en uitproberen ... want zijn bomen op de kermis en brouwerij waren zeker de moeite ...
En vandaag een dagje verlof genomen, om bij Grove Den in de leer te gaan ... want van zijn foto's en zijn draadje zit ik al een eeuwigheid te kwijlen ...
Mijn ogen uit de kassen gekeken, boekje volgeschreven betreffende de verschillende stappen, de variaties en allerlei tips ...
Zéééér leerrijk ... en superbewondering ... voor twee krakken ...
Én het gevoel dat, mits wat oefening, ik er ook iets deftigs van zal bakken ...
Hoop doet leven, nietwaar  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

HOP HOP Jean, we staan aan de zijlijn om voor je te supporteren  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Bedankt voor de aanmoediging, Frans !
Ik laat het hoofdje nog niet zakken, hoor ...denk ik ...   ::) ;) :) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Citaat van: Steam.N op 04 juli 2014, 21:33:17 PM
En vandaag een dagje verlof genomen, om bij Grove Den in de leer te gaan ... want van zijn foto's en zijn draadje zit ik al een eeuwigheid te kwijlen ...
Mijn ogen uit de kassen gekeken, boekje volgeschreven betreffende de verschillende stappen, de variaties en allerlei tips ...
Zéééér leerrijk ... en superbewondering ... voor twee krakken ...
Én het gevoel dat, mits wat oefening, ik er ook iets deftigs van zal bakken ...
Hoop doet leven, nietwaar  ;)
Ha Jean die dag verlof heb je dan al meteen terug verdient, een dagje bomen Univ... dat is echt grandioos, ik heb vorig jaar dit genoegen gehad, superrrrrrrrrrrrr.
't Is alleen jammer dat de spullen van Pòlak zo slecht te verkrijgen zijn.
Succes met de bouw, na Leuven wil ik wel eens een dagje verlof nemen om bij die Krak te gaan kijken en leren hoe je moet gaan etsen. ;) ;)
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

erik de noorman

Jean heb je al geprobeerd met secondelijm het zou mij verwonderen dat het de trekkracht om de wissel om te zetten niet overleeft. Ik lijm zowat alles met secondelijm en bepaalde zaken moeten toch een enorme trekkracht ondergaan. Wel altijd eerst goed ontvetten.

Erik.