Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Beide opties zijn al overwogen, zelfs toegepast, Peter  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

just4fun

Rome is niet op één dag gebouwd, NEEB moet ook niet.
Paul

Steam.N

Citaat van: just4fun op 21 mei 2014, 13:01:58 PM
Rome is niet op één dag gebouwd, NEEB moet ook niet.
Paul

Klopt, nog 148 dagen te gaan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Terug aan de slag  :)

Driewoonst-gevel begint serieus te krommen.   ::)
Geen probleem:  ondertussen is dat een gekende stap :
Het is tijd om bodemplaat en zijmuren toe te voegen.

Dat betekent even piekeren hoe diep het huis moet zijn, hoe de achtergevel gaat uitgewerkt worden, hoe de nok gaat liggen tov de trapgeveltjes, ...
Knopen zijn snel doorgehakt, bodemplaat uitgesneden, alsook één zijmuur.
Gelukkig worden de zijgevels volledig afgedekt door de aanlendende woningen, dus ik moet geen baksteengedoe voorzien.

Het rechten van de gevel is nodig om de ramen goed te kunnen verlijmen.
Ook zandsteen en arduin zijn geschilderd.
Dus kunnen de ramen nu geplaatst worden.

Voorlopig terug op snelheid  :)
Het idee van de fouten in de gevel worden even radicaal onderdrukt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2989
Niet zo snel vooruit gegaan als ik gehoopt had:
de zandsteen bleek niet goed genoeg geschilderd te zijn, dus dáár eerst wat tijd in gestoken.
Eén vierde van de ramen is geplaatst ...



De ramen plaatsen is en blijft prutswerk: dat etswerk lijm ik met secondenlijm, maar de raampjes moeten goed gepositioneerd zijn, en als de lijm al "pakt" vóór de ramen écht goed zitten, heb ik lakschade ...

Blijkt nu bovendien dat de raamopeningen ietsjes te groot zijn tov de geëtste ramen.
Dus dat vereist wat correctiewerk, als alles geplaatst is.

Gevel ziet er wat eentonig en leeg uit.
Dat verandert wat, als wat etswerk bijgeplaatst wordt.
Wat ik wél leuk vind, is dat de boogjes redelijk naadloos ingewerkt zijn.
Niet echt te zien dat het etswerk is.

Vandaag gooi ik er nog graag de ramen van het eerste verdiep in, vóór ik het bed induik.
Dus snel aan de slag  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

optisch bedrog maar dat middenste deurgat lijkt niet geheel recht te zijn  :-[ :-\  ? Trouwens weeral dik in orde maar als ik dit weer zeg gaat de Wever weer zeggen : "Zet die ploat af !"  ;D
Groeten Peter ;)

Steam.N

Geen optisch bedrog, verdomme ...
De rechterkant van raam loopt half mm naar rechts-boven, deur gaat half mm schuins naar rechtsonder ...

Bedankt om het op te merken. 
In deze fase kan ik het nog wat verdoezelen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

zonder dank had eigenlijk liever niks hoeven te zeggen, maar ja ne mens steekt daar zoveel werk in om later te constateren dat het niet geheel volgens de regels ging ! Dan toch liever melden  :-\ ;) Maar ja het is allemaal zo klein !
Groeten Peter ;)

marc goovaerts

Ik ben er misschien meer gerust in dan jij dat het wel in orde zal komen hoor. Maar... het geveltje rechts, staat da nu wat bol of is het een lensvertekening van je camera ?

Steam.N

Citaat van: marc goovaerts op 22 mei 2014, 00:37:39 AM
... het geveltje rechts, staat da nu wat bol of is het een lensvertekening van je camera ?

Dat geveltje staat mooi recht.
De linkergevel van dat gebouwtje staat er nog niet, dus gevel kromt daar lichtjes naar voor.  Absoluut geen probleem om dat te rechten.

Op dit ogenblik zie je eveneens een spietje tussen beide gevels.
Zo zie je hoe onnauwkeurig de bouw soms is, zonder dat het écht opvalt.
Dit spietje krijg ik nog wel propertjes weg.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Waauw, Jean! De 3-gevel ziet er een stuk evenwichtiger uit! Prachtig werk! Schitterend herpakt.

Ter zijde, welke lijm gebruik je om de Slater baksteen op de witte styreen te kleven? Ik gebruik voor het moment aceton, maar Slater lijkt vrij aceton-resistent. En men moet echt supersnel werken met aceton, of het is vervlogen. Kleine stukjes gaan goed, grote vlakken zijn niet doenbaar. Wel een voordeel: het laat geen lijmsporen na.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michiel, ik gebruik Tamiya Extra Thin Cement (groene dop).
Werkt prachtig.
Ideaal ook, als je de naden van twee styreenstukjes wil wegwerken: extra wat lijm, even laten inwerken, en styreen dichtstrijken.

Wel opletten: als je een groot oppervlak lijmt: eens het met lijm ingestreken stuk in contact komt met het andere stuk, moet het van de eerste keer goed liggen.
Schuiven is soms erg moeilijk, wegens het grote lijmvlak (bv een volledige zijgevel van mijn laatste gebouwtjes, Slater op styreen).
Kleine stukken kun je langer verschuiven, tot ze naar je zin liggen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Kleine prutskes dag ...

Foutjes verbeterd aan de gevel, en enkele ontbrekende spulletjes toegevoegd
- raamopeningen zijn ietsjes te groot tov de geëtste ramen.  Mooi weggecamoufleerd
- de tredes aan de voordeuren geplaatst, daarna de deuren op hun plaats gezet
- ontbrekende ramen uitgetekend voor een etsproces
- verffoutjes en -beschadigingen bijgewerkt

Dan begonnen met de dakconstructie.
Natuurlijk alweer een hindernis: ik moet de trapgeveltjes rechten.  Ze hellen wat naar voor.

Dus op dit ogenblik zie ik geen vooruitgang, maar die is er wel.
Even doorbijten ...

Ah ja, Peter: de schoenschrapertjes komen natuurlijk ook nog  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2998
De ministapjes zijn niet te zien, maar de aanzet voor het dak geeft wel een mooi voorproefje van de eindvorm :



Dakjes van de buitenste dakkapelletjes en achterkant van het dak moeten nog gedaan worden.
Plaatsing van de leien zal ik maar doen, eens het dak kan gelijmd worden.
En vóór ik dát kan doen, moet de achtergevel gebouwd zijn, en moeten de ramen hun gordijnen hebben.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

looks GREAT

Groeten Peter ;)