Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

PeterC

Citaat van: Steam.N op 16 mei 2014, 22:13:52 PM
::) ::) ::) zucht ...  Peter Peter ...

Jean, gelukkig is er nog een 'stil-volgende' Peter ook  ;)

Scheer al die Peters niet over dezelfde kam.  Bij mij heb je met die kam wel niet veel werk  :D :D :D

BTW: (ik ga eens iets anders moeten verzinnen): nog steeds goe bezig!


Groetjes, Peter


Metpetergaathetbeter

Citaat van: PeterC op 17 mei 2014, 21:20:24 PM

Scheer al die Peters niet over dezelfde kam.  Bij mij heb je met die kam wel niet veel werk  :D :D :D



Btw stilvolgende Peter van die kam is inderdaad juist ! Ik voel aan mijne grote teen dat je Jean hier iets gaat posten waarvan wij op ons gat gaan vallen, want een dag zonder Jean's zijn foto's of uitleg dat kan gewoon niet ! ;)

Groeten Peter ;)

SuSke

Hou die deur gewoon in zijn donkere variant, was vroeger toch schering en inslag. Een mooi verniste deur en geschilderde ramen.

Verder Jean ten top, hij doet het dan toch maar weer eens.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

@peterC: wees gerust: ik kam misschien alle peters over dezelfde kam, omdat het allemaal toffe gasten zijn  ;)

@petervoorwiehetalmaarbetergaat: dikke ontgoocheling, want jeanke heeft zijn knutselmes niet vastgehouden: heeft de hele dag gevierd: huwelijk dochter collega, en daarna etentje met andere collegas.
Straks verjaardag jongste dochter, met bbq en andere leuke dingen.
Wie weet kan ik enkele momentjes stelen voor de modelbouwwerven  ;)
Als het wat lukt, hoor je het op radio Steam.N   ;D

Frans: bedankt voor goeie raad en waardering.
Elke dag een stukje wroeten, om tegen october wat presentabels te hebben  ;)
En elke leuke vooruitgang geeft wat extra moed !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean wees gerust, na al dat feest gedruis ga je de volgend dag weer super gemotiveerd aan de slag.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 18 mei 2014, 01:28:45 AM


@petervoorwiehetalmaarbetergaat: dikke ontgoocheling, want jeanke heeft zijn knutselmes niet vastgehouden: heeft de hele dag gevierd: huwelijk dochter collega, en daarna etentje met andere collegas.
Straks verjaardag jongste dochter, met bbq en andere leuke dingen.


helemaal geen ontgoocheling (allé dat moet je eigenlijk zeggen uit beleefdheid, hé  ;D ;)),nee alle gekheid op een stokje ook voor die andere dingen (verjaardag/feestjes dient er tijd gemaakt te worden, net als bij jou (ik heb gisteren tot 20.00 gewerkt:vrouw die om de 2 weekenden werkt), samen thuis met de zonen ook hier gaat de BBQ aan !

Alvast veel plezier, gezellligheid en smakelijk op deze bijna zomerse dag en misschien even het hobbymes laten liggen om er vanaf morgen weer in te vliegen ! (en wens je dochter een proficiat vanwege de symphatiekste Peter ;D ;D ;D)

Groeten Peter ;)

Steam.N

Leuke zaterdag gehad, tof verjaardagsfeest jongste dochter.
Nu terug het knutselmes vastgenomen (na wat afgekoeld te zijn van dat Hotmail misbaksel).

Ben deze avond nogal wat wispelturig, en spring van een getrapte voorgevel naar de aanzet van een achtergevel, dan verder naar het buurhuis van het hoekhuis dat ik enkele weken geleden ineen boxte.
Hopelijk krijg ik toch íets gedaan ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Mag ik hier nog eens mijn ei kwijt i.v.m. kleur?
Omdat alle foto's en postkaarten van voor de tweede WO zwartwit zijn, hebben we de neiging om te veronderstellen dat alles toen in grijstinten was geschilderd. Echte kleurfoto's zijn er echt wel, al zijn ze moeilijk te vinden. een mooi voorbeeld zijn de Lumière Autochromes. Er zijn een aantal boeken over verschenen, die een trip naar de bib wel waard zijn.
Google even met " Lumière Autochrome" en je zal versteld zijn hoe kleurrijk de 19de eeuw er uit zag. Sommige gevels waren zelfs geschilderd in de gekste kleuren. De bruine tint van de geverniste deuren is veel helderder dan we nu denken. Het is even zoeken om tussen de duizenden foto's wat stadszichten te vinden, maar het is de moeite!
Foto's in zwartwit die in die periode gemaakt werden zijn allemaal op orthochromatische film gemaakt. Die film is totaal ongevoelig voor rood licht, en overgevoelig voor blauw. Dat betekent dat alles wat rood is, op de uiteindelijke foto pikzwart wordt afgebeeld. Alle blauw is dan weer te licht. Die deur zou dus wel eens rood geschilderd kunnen geweest zijn!

Steam.N

#2963
Met spijtige vereenvoudigingen, en ergerlijke foutjes, is de spitsen-gevel bijna afgerond qua bouw.



Nog enkele details toevoegen (dekstenen, tredes aan de deuren, vensterbanken.
Dan volgt het schilderen, en het plaatsen van de ramen en deuren (die al enkele dagen staan te popelen om hun plaatsje in te nemen).
Ook nog wat etswerk aan de winkel ...


Ondertussen heeft het hoekhuis een gebuurtje gekregen:



Ook dat gebouwtje heeft nog heel wat aandacht nodig (achtergevel en dak, wat schilderwerk, etc).

Potje lijm is gesloten, knutselmes is weggelegd, penselen zijn gereinigd ...
Ik kruip in bed, want de werkweek is weer aan bod ...




@Hugo:  onze berichtjes hebben mekaar gekruist  ;)
Dank je wel voor de info.  Ik ga dit zeker uitzoeken !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Tiens, in die blauwe nis, komt daar een N-mariabeeld ?

Steam.N

Of het een lief vrouwke wordt, of een ander heiligenbeeldje moet ik nog zien.
Maar er komt inderdaad een Z-beeldje in ... (N zou wat groot zijn)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Natuurlijk. ik bedoelde ook een mariabeeld in N-schaal. Waarschijnlijk is de nis wel groot genoeg voor een Z-Preiserke. Heeft Turnhout een eigen schutspatroon ?

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Korte nachtjes Jean!
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Jean, die "Lumière Autochrome"-tip is fantastisch! Ik kende het niet, en het geeft meteen een heel mooi beeld over het kleurgebruik toen. Ik wist dat men kleurrijker leefde dan de zwart-wit foto's denen uitschijnen, gezien de vele achteraf ingekleurde prentkaarten dat ik heb bekeken. Maar deze autochrome foto's zijn fantastisch! Thanks!

P.S. zeer knappe gevels! Het straatzicht met maria-nis is formidabel!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)