Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

PeterC

Citaat van: Steam.N op 11 mei 2014, 18:21:38 PM
...Gevel vordert traagjes ...

Voor de ene is 'traag' al iets 'sneller' dan voor de andere  ???

Weeral knap werk!
Groetjes, Peter


Tjalling

Citaat van: Steam.N op 11 mei 2014, 18:21:38 PM
......
Ik twijfel wat, omdat verschillende baksteenstroken wat "artistieke variaties" bevatten, die té fijn zijn om in styreen te maken.
Maar die allemaal etsen ... heb er even geen zin in.
Alvoor ik de knoop doorhak, ga ik de boogjes-opvulling etsen (transparantjes liggen klaar).
Als de baksteentjes op die stukken goed komen (etsen en schilderen), ets ik mogelijks de speciale stroken ...

Naarmate ik bovenaan afwerk, zal ik het styreenprofiel zijn juiste vorm geven.
Nu is het maar een grove benadering.

Maar eerst beneden mijn vrouwtje wat gezelschap houden ...

Hallo Jean,

Indrukwekkend wat u hier laat zien!

Heeft het zin baksteenvarianten te etsen als deze te klein zijn om in styreen te maken? Is er nog iets van te zien, anders dan met een foto-camera op macro-stand?

Groet,
Tjalling
 

Michiel

Ouche! Ik ben even een namiddagje gaan dansen met de vrouw (mijn vrouw), en Jean knutselt tegelijk een halve 3-gevel in elkaar! Dat ziet er weer grandioos uit!  8) 8) 8)

In verband met die baksteenverbanden van die siercontructies: probeer de essentie te vatten. Je hoeft echt niet elke centimeter exact na te bouwen. Er zijn menselijke grenzen in het verkleind nabouwen. Straks maak je je druk om iets wat niemand kan zien zonder macrobril.  ;) Goe bezig!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Dat wordt weer een mooie reeks gevels. Je bent serieus op dreef, Jean  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Thanks, mannen.

@Michiel: dat is net de reden waarom ik twijfelde om al die details in te bouwen.
Eerst afwachten wat de volgende etsbeurt oplevert ...

@Tjalling: de kans bestaat dat er in October foto's van getrokken worden.
Dan moet het ook wel ok zijn, hé ? (toch binnen de grenzen van het aanvaardbare)
En voor de eventuele Turnhoutenaars die het later zullen bekijken, mag het ook niet té sterk vereenvoudigd uitzien.
Het merendeel van de aangevatte gebouwen staan er nog steeds ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

Boek   "Turnhout & Grote Oorlog ":
Zaterdag gezien op 't schab/schap     "Eerste W.O."      in de Standaard Boekhandel.
Foto's v. Turnhout   A° 1914  kunnen misschien interessant zijn?
(was plastiek rond boek, dus niet IN boek gekeken...)

Steam.N

Ahaaa ! zou kunnen interessante zijn !
Zal ik eens checken.
Thanks, Herwig.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Deze avond minstens één, misschien twee ets-sessies:
- de boogjes, die boven de ramen van het eerste verdiep van de laatst aangevatte gevel moeten komen
- nieuwe portie rameo (om de twee laatste gevels te kunnen afwerken)

Ondertussen ga ik "klein etswerk" uittekenen voor een volgend etsbeurt.
Hopelijk vlot het goed, zodanig dat ik
- de ramen die gisteren geëtst werden, kunnen geschilderd worden, en
- beginnen aan de achtergevel waarvan ik wat foto's ontving

Hopelijk loopt alles vlot ....
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Avond loopt niet zoals ik het graag heb ...
- begonnen met de boogjes te etsen (0.2mm dikte) ...
  Na 20 minuten valt mijn frank: als ik twee uurtjes moet etsen (wat ik de laatste tijd met 0.2mm heb), ben ik alle details kwijt  :o
  Dus maar een 0.1 plaatje genomen, en proces herbegonnen.
  Verloren tijd ...
  Nu hopen dat ik binnen een uurtje een deftig resultaat heb (belichting en ontwikkeling lijken ok)
- Begin van de avond de raampjes klaar gelegd om te schilderen ...
  Tegen dat ik eraan wilde beginnen waren ze riebedebie verdwenen ...  >:(
  Drie kwartier aan het zoeken geweest ... en gevonden.  Gelukkig.
  Tot en met de vuilbak leeg gemaakt  :o
  Maar daarmee goesting om te schilderen even weg.
- Ramen en deuren aan het tekenen, waarvoor ik nog geen transparantje heb ...
  Blijft maar duren ...
  Gelukkig: nog één deur en de smalle raampjes van de voorlaatste gevel.
  Het zal tijd worden ...

Hopelijk heb ik straks nog wat tijd om aan de achtergevel te starten.
Zal wat goed maken, denk ik  ;)
Voila, even hartje gelucht.  Nu terug aan het werk ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2904
Suf getekend ... ik zet er voor de avond een puntje achter.

Uiteindelijk geen verloren avond:
- boogjes zijn geëtst :



Ik heb vijf setjes van drie boogjes getekend, terwijl ik er maar drie nodig heb.
Gelukkig, want de kwaliteit van het plaatje liet wat te wensen over, deze keer.
Morgen haal ik ze uit het frame, en schuur ze wat bij.
Hopelijk lukken de verftesten, morgen (duidelijke voegjes, en bakstenen die geschilderd geraken)

Anderzijds zijn voor de twee laatste gevels bijna alle ontbrekende ramen en deuren uitgetekend en passend.
Blijven de smalle vernstertjes en twee fijne balustrades, maar ik heb geen moed meer  ::)
Werk voor morgen.

Ook achtergevel zal tot morgen moeten wachten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Zeker geen verloren avond. Ze zien er schitterend uit.

Michiel

#2906
Het etswerk ziet er goed uit, maar heb je voldoende profiel (baksteen/voeg) om het goed schilderd te krijgen? Ik kijk echt uit naar het vervolg!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 13 mei 2014, 10:10:46 AM
... heb je voldoende profiel (baksteen/voeg) om het goed schilderd te krijgen? ...

dat is nét de onzekerheid.
De voeg is heel smal en niet erg diep: plaatje is maar 0.1mm dik, dus voeg is minder dan de helft (0.03..0.04mm) ...
Daarom dat ook ik zélf erg benieuwd (en heel onzeker) ben naar het resultaat, deze avond.

Ik ga een schildertestje doen met één boogje.
Indien niet ok, gaat het plaatje met de overige boogjes terug het etsbad in, om de voegen dieper te krijgen.
Maar hoe langer in het etsbad, hoe meer de bakstenen zélf weggevreten worden, en de tekening verdwijnt ...

Laatste alternatief is tóch met styreen de boogjes maken, en de opvulling van de boog met een horizontaal patroon van bakstenen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Normaal zou het toch moeten lukken. Ik heb je in St. Niklaas even meegenomen naar KitNord die dezelfde techniek voor N-steentjes experimenteel toegepast heeft. Op zijn tekening had hij de voegen op zijn tekening 1/10e mm 'dik' gemaakt.

Peter

Jean,

Ik zou zo'n fijn etswerk niet schilderen, maar airbrushen. Dan heb je een veel fijnere dekkende verflaag.
Met vriendelijke groeten
Peter