Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Verdere testjes gedaan, na de bekabeling van de wissels verbonden te hebben aan de voeding.

Slécht nieuws: de locs geraken niet over de zones waar strijkregels liggen ...
Wagons, nochtans, rijden er vlekkeloos ...
Werk aan de winkel (wielen afdraaien, strijkregels naar binnen brengen, ...)  ... maar niet nu ... beddeke lonkt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Strijkregels naar binnen brengen lijkt me het eenvoudigst. Afdraaien is een allerlaatste optie, zeker voor N-stomers
Misschien staan de wielen van (sommige van) je locs te dicht bij elkaar?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Citaat van: Gerolf op 23 februari 2014, 10:18:30 AM
...
Misschien staan de wielen van (sommige van) je locs te dicht bij elkaar?
Wie weet... Ik zou die wielen eerst eens goed nameten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 23 februari 2014, 10:18:30 AM
... Misschien staan de wielen van (sommige van) je locs te dicht bij elkaar? ...

Met de NMRA-mal eens gecheckt:
- Bij de Fleishmann locs vallen de flenzen blijkbaar redelijk juist.
- Bij Arnould een lichte afwijking naar binnen.
- Bij Roco drastisch te dicht bijeen, die wielen.

Citaat van: Gerolf op 23 februari 2014, 10:18:30 AM
Strijkregels naar binnen brengen lijkt me het eenvoudigst. Afdraaien is een allerlaatste optie, zeker voor N-stomers ...

Is ook mijn mening.  Flenzen afdraaien zou misschien nog wat kunnen.  Wielafstanden regelen lijkt me wat moeilijker.


Om echt grondig te testen en bij te sturen, ga ik eerst zorgen dat alle puntstukken op spanning staan.
Daarvoor moet ik de servo's plaatsen, waardoor de punt-spanning geregeld wordt door de tong-positie.
Dus even wat knutselwerk  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Bestaat er bij jouw N-loc's geen mogelijkheid om de flensafstand te verstellen?
Mijn H0 materieel heeft die mogelijkheid wel.

grt Piet.

Steam.N

Piet, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Misschien kan ik de afstand met wat wringen verhogen, maar dat lijkt me niet de ideale manier om je materieel te behandelen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

hallo jean

Bij de jouef wagons stonden de wielen ook teveel naar binnen
ik kon de assen er gewoon uit halen en dan de wielen ietsje opschuiven
nu lopen ze wel mooi door de wisselstraten en dat was voorheen wel anders.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Voorlopig blijf ik even van de wielen/assen af.

Huidige checklijst:
- zijn de locs wel ok
- zijn de sporen wel proper
- kan ik de strijkregels zonder gevaar verzetten
- zijn alle sporen (op de puntstukken na) correct verbonden
- kan ik de tongen in een bepaalde positie houden, zonder dat de servo's al geïnstalleerd zijn

Lopende acties:
- Enkele locs zijn open gelegd en gesmeerd, daarna op de rollenbank geplaatst
  (sommige hadden het écht wel nodig, na méér dan een jaar werkloos in het Sedelocus loc-depot gestaan te hebben
- Enkele strijkregels verzet (niet evident, omdat soms een aanliggend stuk rail van de dwarsligger los komt ... Natuurlijk heeft onder andere de Engelsman dat voor)
- Sedelocus-voeding wordt permanent gekoppeld aan de NEEB sporen (was gisteren met krokodil-klemmetjes)

Als dit achter de rug is, buig ik me over de tongen en puntstukken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Deze avond vooral kabeltjes getrokken, en secties gevormd ...
Nog 6 secties te zagen en 16 kabeltjes te trekken.

Met het verplaatsen van de strijkregels heb ik wisselend succes :-\
Soms helpt het niet, en blijft de loc "springen".
Morgen kan ik me meer concentreren, als alle kabels getrokken zijn.

Totaalresultaat van het weekend is ontgoochelend ...
Niets  aan te doen  :-[
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Secties zagen ...
Tóch iets omslachtiger dan ik eerder dacht ...
Dat zagen met zo'n fijn zaagje is niet evident (breekt snel, rails lossen van de pcb-stripjes, je moet zien dat de juiste bocht behouden blijft, ...)
Nog 8 zaagsnedes.  Ik zal blij zijn als die er zijn, deze avond.

Bedraden is een stuk rustiger, zonder moeilijkheden.
Ook dat zal snel achter de rug zijn.

Grappig: je kijkt steeds uit naar de volgende acties: ziet er leuk uit, stapje vooruit, alweer iets anders ...
Tot je er aan begint, en de "moeilijkheden" ontdekt ... Geen rampen, maar vertragingskes ...
Ik dacht mijn sporen-leggen volledig achter de rug gehad te hebben tegen einde januari (ja ja: 2014  ;) )
Niets aan te doen: diep ademhalen en verder doen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 24 februari 2014, 21:25:34 PM
...Dat zagen met zo'n fijn zaagje is niet evident (breekt snel, rails lossen van de pcb-stripjes, je moet zien dat de juiste bocht behouden blijft, ...)...

Heel zacht en heel rustig zagen (iets dat vrouwen zeker niet kunnen  ::) ::) ::) ).  Tandjes in de 'trekrichting'.

Citaat van: Steam.N op 24 februari 2014, 21:25:34 PM
...Ik dacht mijn sporen-leggen volledig achter de rug gehad te hebben tegen einde januari (ja ja: 2014  ;) )...

Eind januari?  Volgende zaterdag is het pas 1 februari  ;)

Groetjes, Peter


Steam.N

Citaat van: PeterC op 24 februari 2014, 21:32:58 PM
... Heel zacht en heel rustig zagen ... Tandjes in de 'trekrichting' ...
Niet zo eenvoudig, want zo vlak tegen het werkvlak geraak je met zo'n figuurzaagje niet aan de sporen
En zo'n zaagje in een mes-houdertje: breekt de hele tijd ...

Citaat van: PeterC op 24 februari 2014, 21:32:58 PM
..Eind januari?  Volgende zaterdag is het pas 1 februari ...
Ik een even naar de kalender gaan zien  ;D  ... doeme doeme toch: tóch niet waar ...  >:( :-[ ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#2337
Citaat van: Steam.N op 24 februari 2014, 21:39:49 PM
En zo'n zaagje in een mes-houdertje: breekt de hele tijd ...

Excel #15?  Ik heb er liggen, maar nog niet gebruikt.


Afbeelding 'geplukt' van http://www.hobby-time.com

Groetjes, Peter


Steam.N

Verdraaid, Peter!
Is misschien wel een goeie oplossing!
Morgen eens naar mijn klassieke knutselboer gaan ...
Thanks !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2339
Planning van de avond afgerond:
alle secties zijn gezaagd, en hebben hun voedingskabels aangesloten gekregen.
Kabels lopen via bindruggen naar de plaats waar allerlei printplaatjes nog moeten komen.
De grijze draden wachten op de servo-opstellingen, om de puntstukken te kunnen voeden.



Ik heb de ruimte zo vrij mogelijk gehouden, om geen kabels in de weg te hebben als ik de servo's plaats, en andere scenery componenten wil toevoegen.

Bekabeling wordt even onderbroken tot de printjes binnenkomen.
Nu (enfin: vanaf morgen) wordt er gewerkt aan:
- onder tafel: de servo's
- boven tafel:
   - de laatste vijzen verwijderen (die de rails vasthouden bij het drogen van de lijm)
   - alle sectie-overgangen propertjes krijgen (uitlijning, opvangen van te grote openingen)
   - verdere rijtesten, bijstellen van de wissels, tot overal betrouwbaar gereden wordt
   - schilderen van de rails, vervuiling van de dwarsbalken
   - ballasten en inlemen
   - hernemen van alle rijtesten, tot het rijden overal betrouwbaar is

Alweer een heel programma, dat waarschijnlijk eventjes gaat duren ...
Maar gelukkig zijn we volgens PeterC nog altijd niet aan het einde van de maand Januari '14  ;D
Dus ik heb nog enkele dagen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }