Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

raf

LOL van gerolf


ik kan dit met mijn bakken nie tdoen
ze zijn 2 meter op 1 meter dus das een beetje groot om dit te doen
maar het is wel een goei gedacht
bij het bouwen van een ronde duikboot doen we eigenlijk hetzelfde
als er dan polyester moet gelamineerd worden kunnen we het model ook om de lengte as gewoon draaien en dat werkt supper

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ToThePoint

Om ramen te doen niet hé Gerolf. dan zit die steel weer in de weg.

Goe bezig manne. Met vereende krachten leveren jullie knap werk.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 11 februari 2014, 08:40:37 AM
... maar verhindert dit andere poetswerken niet?
Dweilen op handen en voeten, met alleen een aftrekker in je hand is niet zo gemakkelijk  ;)  ;D  ;D
LOL
MIJ hindert het absoluut niet  ;D ;D ;D
En 't was van een keerborstel, niet van een trekker, hé   LOL

Citaat van: ToThePoint op 11 februari 2014, 09:01:11 AM
... Met vereende krachten leveren jullie knap werk. ...
Nog meer dan je denkt, Peter   ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

Allemaal flauwe kul die bezemsteel...
Is niet om rond te draaien... de Jean mocht enkel een baan maken als zijn vrouw eronder haar kleren kon ophangen  ;D ;D ;D ;D ;D

Graptje he.

ps : Jean : Als je nog eens langskomt op een beurs zal ik u wat pillekes geven. Volgens mij mankeer jij toch iets...   ;D ;D

Goe bezig man, me liky
mvg,
Paul(ogic)

Steam.N

Citaat van: Paulogic op 11 februari 2014, 09:10:51 AM
... de Jean mocht enkel een baan maken als zijn vrouw eronder haar kleren kon ophangen  ;D ;D ;D ;D ;D  ...
Ssssssttttt  :o :o :o
Geef ze geen ideeën, Paul !!!  NIET DOEN !!!  ;D ;D ;D

Citaat van: Paulogic op 11 februari 2014, 09:10:51 AM
... zal ik u wat pillekes geven. Volgens mij mankeer jij toch iets... 
Oohwww ...  ikke nu heel erg ongerust zijn ... Wanneer is je volgende beurs ?   ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

#2210
bij heksentoeren om je module om te draaien horen dan ook een heksenbezem(stok),
mannen die aan hekserij doen.....wie zijn ze ? ......wat doen ze ?...wat drijft hen?............

schijnbaar modelspoorbouw !  ;D

Groeten Peter ;)

Gerolf

Je hebt dus nu geen trekker, maar een handvegertje meer. Kan handig zijn  ;D

Citaat van: Paulogic op 11 februari 2014, 09:10:51 AMps : Jean : Als je nog eens langskomt op een beurs zal ik u wat pillekes geven. Volgens mij mankeer jij toch iets...   ;D ;D

Ik hou hem in de gaten, Paul - en ik denk dat ik meer ken van dat soort pillekes  ;)  ;D  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 11 februari 2014, 10:05:25 AM
... Ik hou hem in de gaten ...

Oei, nu moet ik nog méér mijn manieren houden  :o ::) ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Van de bak waarvan ik nu de bedrading doe, zijn alle sporen verbonden.
Ook de overgangen van Peco 55 naar Code 40 zijn uitgevoerd.

Spijtig genoeg heb ik de foute lijm gebruikt om de sporen op de kurk vast te zetten: Pattex PU.
Niet dat het niet lijmt, maar het schuimt redelijk op ...  Sporen zitten muurvast, maar het is geen zicht  :-[
Niet voor niets ben ik begonnen met een bak die alleen ingewijden (lees: mezelf) gaan zien  ;)
Het is mijn "leer"-bak, en wat dát betreft speelt die fantastisch zijn rol  ;D

Volgende bak zal er een heel stukje properder uitzien (denk ik nu) !
Ik mis nog enkele sturingscomponenten om de bedrading van de eerste bak volledig af te werken, maar dat is geen probleem:
eens ze binnenkomen mag de bak terug op de bezemsteel  ;D
Morgen begin ik met de bedrading van een ander bakje.

De dag dat ik werkloos zit wegens ontbrekende stukken, staat nog niet op mijn lange-termijn kalender  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 11 februari 2014, 22:51:53 PM
...Niet voor niets ben ik begonnen met een bak die alleen ingewijden (lees: mezelf) gaan zien  ;)
Het is mijn "leer"-bak, en wat dát betreft speelt die fantastisch zijn rol  ;D

Jean, ook anderen kunnen daaruit leren...  Blijkbaar hebben veel mensen op het forum 'schrik' om mislukkingen (of in hun ogen 'mislukkingen') te laten zien.  Maar uit die ervaring leer je zelf en kunnen anderen ook leren.

Foto's?   ;)

Groetjes, Peter


Steam.N

#2215
Allée Peter, moet ik weer met de billen bloot ?

Hier een mooi beeld van het lijm-slagveld ...



Het idee was om de sporen op regelmatige afstanden met een lijmdruppel vast te zetten op de kurk.
Waarom niet de onderkant van de dwarsbalken?
Omdat mijn focus lag op de bak-overgangen: de sporen had ik met vijzen vastgezet, met het idee de ligging te kunnen bijsturen indien nodig.
Eens alles naar mijn goesting lag, heb ik de sporen gesoldeerd op de koperstukken van de overgangen, maar dan kon ik natuurlijk niet meer aan de onderkant van de dwarsbalken.
Stom ... maar ja, 't is één van de vele lesjes die ik met deze bak geleerd heb.

Het is in dergelijke lijm-bergjes dat ik de sporen doorzaag.
Dan gaan de dwarsbalken op die plaats al niet schuiven.  Geen garantie van de sporen geen knik gaan vormen, maar het risico vermindert wat.
Goed dat ik mijn flexen op voorhand goed gebogen had: geen enkele snede toont op dit ogenblik neiging tot knikken (kan nog komen, natuurlijk).

Wat zie je nóg op deze foto?  De overgang van Peco 55 naar Code 40:  hoogte en binnenkant sporen liggen prima.
Sporen zijn aan mekaar gesoldeerd, en boeltje daarna bijgevijld.
Om een gelijke bovenkant te bereiken, heb ik onder de dwarsbalken van Code40 een styreentje van 0.5mm geschoven (en vastgelijmd).
Ik heb gekozen om geen sectie- of blok-scheidingen te leggen op een spoor-type overgang. 
Dus die snedes liggen ietsjes verder: in het geval van Code55 sporen ligt de overgang goed vast, met die lijmbergen.
In het geval van Code40 ga ik twee koperen dwarsliggers nét naasteen leggen, en op dezelfde styreenstrips lijmen.
Normaal mag dan geen verplaatsing gebeuren na het doorzagen.

Nog wat zien?  Rechtsonder, zie je een doorgezaagd spoor.
Lijkt een verdomd grote opening.  In elk geval niet mooi.
Maar geen nood:  ik vul het op met een stukje styreen, leg het met secondenlijm vast, en vijl het op vorm.
Heb er al enkele zo gedaan, en het komt goed.
Natuurlijk, voor een zichtbare bak is het geen oplossing.  Daarom: nog wat oefenen.

Wat is er nóg fout gegaan?
Bij het zagen van de sporen om secties te vormen, heb ik in het begin beide sporen doorgezaagd !  Te enthousiast, blijkbaar.
Beide rails doorzagen is goed in geval van einde-blok, maar niet ok tussen secties.
Oplossing: zaagsnede van één van de rails rail terug dichtgesoldeerd, door in het gat eerst een voorgesoldeerd stukje ijzerdraad te leggen, en dan solduur in de snede toe te voegen.  Daarna propertjes rechtvijlen.
In alle drie de gevallen is de fout naar tevredenheid opgelost.

Voila.  Dat zijn de missers waar ik op dit ogenblik aan denk.  ;)
Hopelijk ben je er wat mee, alhoewel ik dit wel wat betwijfel ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

hallo

Ik zaag mijn sporen niet meer recht door zoals gij gedaan hebt.
Nu heb je tikjes in het spoor waar de wielen eigenlijk in botsen.
als je schuin doorzaagt heb je dat probleem niet meer en het is minder zichtbaar.
Het grote voordeel is ook dat de rails kunnen uitzetten/krimpen zonder problemen.
Tis maar een idee en niet zo moeilijk te verwezenlijken.
Die schuimdotjes lijm ken ik ook maar ze bevallen me niet zo

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Kan ik inderdaad doen, Raf.
Waarmee zaag jij je rails door?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

hallo jean

dremel met zo een fijn schijfje (bruin)maar oppassen want ze vliegen kapot voor je het weet
maar dan heb ik wel een zeer dunne snede
de grotere schijfjes gaan ook en die zijn steviger maar de snede is breder
bij mijn rails geen probleem
ik zaag ze door ,steek er een stukje messing tussen en schuif ze dan tegen elkaar
daarna het plaatje er tussen uit en je hebt een dunne snede van maar een 0.25 mm
het zijn flex rails dus ik maak mijn sneden tijdens het bouwen.
als ik dan een nieuwe rail er aan zet pas ik daar de lengte aan van de staaf
ik heb ook bakken maar die zijn 2 meter lang
op de koppen van de bakken gebruik ik 1/2 stukje standaard rail omdat dit steviger is dan de flex

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Opa-Bullcat

Gebruiken jullie niet die zaag schijfjes voor de dremel ? die bruine zijn meet afslijp en geen doorslijp schijfjes?