Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#1905
@Martin:  jij weet die nochtans goed te gebruiken, als je naar de vooruitgang op je baan kijkt  ;)



Met de slaap nog in mijn ogen een fotootje getrokken van de bedakte woningrij.



Die witte plekken op het dak zijn verstevigingen:
door de pannenplaatjes op dikte te frezen beginnen ze na een dagje te bollen.
Geen zicht, natuurlijk, een bol dak op een arbeiderswoning  ;)
Dus de aangekleefde plaatjes helpen het dak recht blijven.
Op de scheiding tussen twee huizen is er een stevige, rechte ondersteuning, dus op die plaatsen moet ik me geen zorgen maken.
Eens geschilderd, zie je van die witte plekken natuurlijk niets meer van.

Waar ik benieuwd naar ben, is hoe sterk de naad gaat opvallen tussen de twee platen die ik nodig had om de lengte van het dak af te dekken (halverwege het meest rechtse huis.
De bovenkant van het dak moet natuurlijk nog bijgewerkt worden (ingekort), vóór de nok geplaatst wordt.
Ook de zijkanten van het dak moeten nog getrimd worden tov de zijgevels.

Nu een dagje professioneel werk, en deze avond afwerking  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Hoe heeft het gesneeuwd in Turnout ? Alle gekheid  op een stokje dit wordt en het moet tot vervelens toe  ;) ;D gezegd worden een meesterwerk (en een eerste prijs in Leuven) ? Trouwens Turnhout  de bakermat van menig boek speelkaarten ; wordt het niet stilletjes aan tijd een herberg te maken met een plaatselijk kampioenschap kaarten ? Ik daag U uit :P ;D

Groeten Peter ;)

Kautenbach

helemaal mee een Peter, ik neem aan dat het pak kaarten dan volledig wordt uitgewerkt, op tafel een schaaltje met suikerklontjes op schaal N, moet lukken toch ;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Kautenbach op 17 januari 2014, 08:42:39 AM
helemaal mee een Peter, ik neem aan dat het pak kaarten dan volledig wordt uitgewerkt, op tafel een schaaltje met suikerklontjes op schaal N, moet lukken toch ;)
Pas op ! Jean is capabel dat te presteren ook ! :) ;)

Michiel

Jean, dat ziet er erg goed uit! Welke dakpannen heb je hier gebruikt?

En die 59 op de achtergrond is géén anno 1900, Jean! Wel geconcentreerd blijven, hé!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Mannen, doe me dat niet aan  :o
Ik zit al tot over mijn oren in het knutselwerk ...

Maar ... de geest is zwak ... Toch maar eens de postkaarten al eens goed doorgenomen ...
Zit daar toch géén café tussen, zeker, helemaal GEEN ... in heel die stationswijk ...  Spijtig, héééé ...

Twijfel twijfel ... ga ik mijn doelstelling tot historisch correct zijn opofferen voor een Peter-uitdaging ? ? ?
Mmmmhhh ... dan krijg ik al die (échte)  Turnhoutenaars op mijn dak ...

Eens enkele nachtjes over slapen ...
Misschien toch maar best níet doen, want als ik nú toegeef ... waar komen jullie daarná weer me af ...  ::)
Zucht ... een mens denkt dan steun te krijgen hier op 't forum ... maar neen ... plof, alweer een pak werk erbij ... 

( ;D ;D ;D )


Citaat van: Kautenbach op 17 januari 2014, 08:42:39 AM
... ik neem aan dat het pak kaarten dan volledig wordt uitgewerkt, op tafel een schaaltje met suikerklontjes op schaal N...

Allée, daar zie ... een schepJE er bovenop ...
Daarvoor moet ik dringend het speelkaartenmuseum gaan bezoeken, om de juiste layout te hebben van de NEEB-tijd-speelkaarten ...
Die suikerklontjes ... dat weet ik niet ...
Gezien mijn diabetische trekjes mag ik van mijn vrouwtje niet met klontjes suiker spelen ...
Alleen die paar exemplaren die jullie soms op foto zien, mag ik koesteren ...





@Michiel:  lang geleden een plaatje Kibri(?) dakpannetjes gekocht, en daarvan een mal gemaakt.
Wat je hier ziet is een recent afgietsel, dat ik in dikte afgefreesd heb tot minder dan een millimeter.
Ik heb ook zo'n plaatje van Vollmer, maar die pannen zijn een ietsiepietsie groter, en voor dit gebouw had ik liefst de kleinste.
De dakpannen van Goovers (heb ik een groot blad van), zijn nóg een (heel) stuk groter.

Scherp oog ook, dat je links een vreemde eend ziet piepen ;-)
Eigenlijk de enige tijdsvreemde loc in mijn collectie: wegens een plotse hevige flashback naar mijn petotter tijd 54, jaren geleden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Hallo Jean

Ik lees dat je de daken dun gefreezd hebt en dat ze nu plooien
Misschien in het vervolg alleen de kanten dun frezen die op de muren rusten.
Je kan tijdens het gieten van de pannen ook een glasmatje(35 gr of dunner) in werken.
De helft van de mal volgieten ,dan het matje er in dompelen en dan de mal terug volgieten.
Dit verstevigd niet alleen de volledige plaat maar dan trekken ze ook minder of niet krom.

Maar weer mooi werk geleverd (beetje jaloers LOL).

Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Klopt, Raf.
Mijn eurootje viel nét te laat: plaatje lag daar al volledig afgefreesd.
Volgende keer alleen affrezen aan nok- en dakgoot rand, zijranden, en waar het dak voor de rest steunen raakt.
Scheelt in tijd, en zeker in vuiligheid  ;)  (had er deze keer de stofzuiger bij gehaald  ;D )

Beetje jaloers?  Hoeft toch niet?  Gewoon aan beginnen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Voor het 'wapenen' van resin het volgende eens tegengekomen op een Duits forum: 'resinfolie' genaamd. Om dunne stoepen in N te kunnen gieten wapende de auteur zijn dunne laag resin door er een laagje gewoon keukenpapier in te verwerken. Misschien een idee ?

Geen café in de NEEB stationsbuurt ? Verbazend. Ik dacht dat die combinatie in België even vanzelfsprekend was als die van een café bij elke kerk.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 17 januari 2014, 09:23:20 AM


Maar ... de geest is zwak ... Toch maar eens de postkaarten al eens goed doorgenomen ...
Zit daar toch géén café tussen, zeker, helemaal GEEN ... in heel die stationswijk ...  Spijtig, héééé ...


Geef gewoon toe dat je het niet kunt want historisch niet juist vind ik maar een flauw excuus !  :-\ ;)
Groeten Peter ;)

Rangeerduivel

Sorry Jean,ik moet hier even off-topic gaan;

Ik heb in ieder geval goede herinneringen aan een café in de buurt van het spoor in Turnhout,nl Café Mirage!
Dat was in begin 70er jaren een weduwe met een 4tal mooie jonge dochters...heb ik uuuuuuuuuuuuuuren versleten! ;D ;D ;D
Ik heb er zelfs nog foto's van,echter géén postkaarten.

;)

Steam.N

Rudy,  de jaren 70 is 60-70 jaren ná NEEB  ;)
Weet je nog wil je zeggen waar dat café lag?
Dan kan ik de juiste postkaarten nog eens checken  ;)

Peter, je bent mij aan het uitdagen, hé  ;D
Flauw hoor  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 17 januari 2014, 12:47:51 PM


Peter, je bent mij aan het uitdagen, hé  ;D
Flauw hoor  ;D ;D ;D

UITDAGEN ? Welnee zelfs gij kunt da niet ? Rudy is dat die cafe die jij altijd de 5 kontjes noemde ? Volgens mij heeft Jean allang die foto en hangt hij hier de onschuldige uit ?  ;D :)

Groeten Peter ;)

Steam.N

Haaa ... Haaa ... Haaa ...  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

ja hoor zeker weten, daar lag een cafe 8) 8) 8) 8) (hoe weet ie dat???

ze speelden dr vals met kaartspelen, gedoe gedoe, suikerpotten vlogen door de lucht, de barkeeper over de rooie, in de hoek een flikflooiend stelletje gestoord, man man, daar heb je nog een kluif aan hoor om dat na te bouwen 8) 8) 8) 8) 8)

Bier wordt aangevoerd met een paard en wagen, vanaf t station, ho,