Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Haaa, Jim, heb je in mijn todo lijstje geloerd?
Inderdaad.  Alleen de onderkant van het uitspringend dak had ik gemist. (heb ik toegevoegd aan het lijstje).
Als je nog aan puntjes denkt: laat maar komen  ;)

Ik heb even gedacht om een buitenlicht te hangen boven de voordeur.
Toch laten vallen, want in die tijd waren het gaslichten.
Als je 's nachts buitenging, had het geen zin alle moeite te doen om dat licht aan te steken, als je tóch wegmoest ...

Ledjes blijken wat witjes te schijnen.
Voor volgende gebouwen moet ik warm-witte ledjes bestellen ...

Van tweede baanwachtershuisje heb ik slechts een deel ingevoegd.
Rest volgt vandaag.
Dat schilderen zal wel meevallen, na al het getwijfel en getest in het verleden:
Het schouwtje gisterenavond viel redelijk mee.
Tegen dat ik aan het stationsgebouw begin, zal de techniek wel op punt staan (hoop ik).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Sjonge Jean,
ik sta iedere keer als jij weer een update plaatst, met verbaasde ogen naar alle details te kijken.
Wat een mooie resultaten weet jij te boeken.

grt Piet.

Michiel

Jean, dat huisje ziet er geweldig goed uit. Het voegwerk is uitermate geslaagd. Heb je een herhaalbaar systeem gevonden om het zo goed te krijgen, of is het steeds improvatie van het moment (zoals bij mij)? In verband met de LED, zet er een heel grote voorschakelweerstand bij: met ongeveer 1mA brand de led naar mijn smaak redelijk goed, maar het blijft steeds met weerstande prutsen (merk en type van led afhankelijk) om het goed te krijgen. De verlichting in 1920 was maar een paar Candela (kaarslichtsterkte). Een schemerig gelig licht is al voldoende. Met een dun laagje oranje arcryl (verdund met water) kan je de kleur van de led wat aanpassen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Piet, Michiel, bedankt voor jullie positieve reacties.

@Michiel:
-  systeem begint herhaalbaar te worden.  Methode en kleurselectie zijn er, maar er moet nog wat routine komen:
   bv na het invoegen en proper vegen van de steentjes: wachttijd tussen inwassen en afvegen, tussen afvegen en
   plaatsen van steenkleur, tussen steenkleur en kleur variaties.
   Maar geeft (onbedoeld, en soms gewenst) variatie aan het geheel.
-  ledjes:  ik gebruik op dit ogenblik 470R weerstandjes, en kan die gemakkelijk een hogere waarde vervangen.
   Ledjes een kleurtje geven gaat niet meer, want in gesloten doosjes ...
   Daarom volgende keer andere ledjes (warm-wit of geel).  Ook hier nog wat experimentjes nodig.
   In elk geval krijgt dit meer aandacht bij het volgende huisje.

Zelf ben ik redelijk tevreden met het behaalde schilderresultaat.
Vooral de schouw valt me goed mee, om zo'n klein ding te zijn.
Alleen onderkant van de schouw moet (en zal) nog wat vervuiling krijgen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Gebruik geen gele led. Die zijn echt overdreven geel voor huiskamerlicht. Blijf bij warm-wit, maar met een grotere weerstand (vb 4k7).  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Citaat van: Steam.N op 26 november 2013, 07:19:59 AM
Haaa, Jim, heb je in mijn todo lijstje geloerd?
Inderdaad.  Alleen de onderkant van het uitspringend dak had ik gemist. (heb ik toegevoegd aan het lijstje).
Als je nog aan puntjes denkt: laat maar komen  ;)

Ook heel wat ervaring met huisjesbouw :), wel andere methode, maar dezelfde scenery.

Nog iets heel typisch in die jaren en wat hier niet te zien is: het metalen dakraampje, je kent ze wel, zo'n klein scharnierend dakvensterke dat op verschillende standen geopend kon worden (herinner ik me nog van vroeger op onze zolder thuis), niet van dat moderne velux-gedoe.


Kautenbach

kat in de vensterbank, dochter van 18 net onder de douche vandaan :-[ :-* oeps verkeerde draadje 8) mooi afgemaakt, regenpijp is super

Steam.N

@Wim: (nog) geen kat op de vensterbank, en niemand onder de douche  ;D

@Jim:  die dakraampjes ken ik goed !
Indertijd veel op zolders gespeeld en gesnuisterd, en ik kon het nooit laten om door die raampjes te kruipen en de wereld van bovenaf te bewonderen  ;)
Wel een goed idee !  Misschien voor het tweede wachtershuisje ...

Ondertussen verwoed aan het voegen !
Ik begin direct aan de laatste muur.
Dan de ramen uittekenen voor een etsoefening ... 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1478
Computer-tekenen ... het is wat anders dan met styreen stoeien ...  Zeker niet vanzelfsprekend ...
Maar het gaat vooruit:  het eerste tekenwerk past redelijk goed:



Uiteindelijk worden de raampjes en deuren afzonderlijke voorwerpen op het etsplaatje, dus dat de deur en het raampje op het verdiep niet gecentreerd zijn, is geen probleem.  De afmetingen schijnen redelijk te kloppen.
Nog wat spelen met de lijndiktes, en ik kan mijn ets-transparantje maken.

Eerst nog wel de deuren en ramen aan de andere muren uittekenen.
Stukje deze avond, waarschijnlijk morgen ook nog een deel.

Alhoewel ik aan dit deel wat met tegenzin begonnen ben, valt het redelijk goed mee.


Ondertussen zijn alle muren gevoegd, en heeft de muur op de foto al een eerste bewerking gekregen: bakstenen en wat vervuiling.
Vensterbanken ontbreken nog, want de bakstenen moeten nog wat aandacht krijgen.

Het zou fijn zijn, als dit huisje einde van komend weekend afgerond kan worden.
Afwachten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Binco

Zoals zo vaak, goed bezig Jean!  ;)

Ik zou precies in de randen tussen uw bovenste laag muren en uw onderste laag muren het nog wat donkerder maken ...
Ik denk dat dit de dieptewerking gaat bevorderen en het geheel beter doet uitkomen.
Vanwaar deze bedenking, op uw horizontale bovenste rand staat wat schaduw, op uw linkse verticale rand bijvoorbeeld niet en ik vind precies dat schaduw effect in de naden niet slecht!
Als dit allemaal mogelijk is natuurlijk, want ik ben geen N bouwer en kan dus ook moeilijk de dimensies (en mogelijkheden) inschatten!

Steam.N

Citaat van: Binco op 27 november 2013, 21:57:31 PM
... Ik zou precies in de randen tussen uw bovenste laag muren en uw onderste laag muren het nog wat donkerder maken ...

Niet zo gemakkelijk, Stephen. 
Wel een goeie tip, maar of ik dat  goed krijg zonder de voegen te laten verdwijnen ... geen idee.
Misschien kan ik het beter met pigment dan met verf.  Zal eerst eens op een teststukje proberen.

De huidige staat is maar de eerste bewerking.
Daarna kan ik rustig bijsturen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Citaat van: Steam.N op 27 november 2013, 21:45:00 PM
Computer-tekenen ... het is wat anders dan met styreen stoeien ...  Zeker niet vanzelfsprekend ...

Maar je kunt dan wel niet in je vingers snijden  ;)

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 27 november 2013, 21:45:00 PM
Computer-tekenen ... het is wat anders dan met styreen stoeien ...  Zeker niet vanzelfsprekend ...
Allee ? Ik doe niks liever ! Als het al niet het enige is dat ik tegenwoordig doe...

Huugooke

#1483
Wat me wel stoort in je (overigens heel knap!)  gebouw Jean, is het ontbreken van die versteviging boven elk raam (ik geloof dat het een latei heet).
In dit geval gaan de bakstenen loskomen hoor.
Hoe kan je dit nog oplossen? Met een dunne baksteenfolie?

edit "ontlastingsboog" is ook een juiste term in dit geval (hoewel het wat rare beelden oproept )

edit 2:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/latei_voorbeelden.shtml



Steam.N

Citaat van: Huugooke op 28 november 2013, 17:26:10 PM
Wat me wel stoort in je gebouw, is het ontbreken van die versteviging boven elk raam (latei, ontlastingsboog) ...

Hugo, mij stoort het eveneens.
Maar tot nu toe heb ik geen deftige manier gevonden om het in N te realiseren.
Het kan, want anderen doen het ook, maar mij lukt het (voorlopig) nog niet.

Dus beide baanwachtershuisjes gaan tot mijn spijt zonder ontlastingsbogen het leven in ...
Trouwens, als ik nú nog een aanpassing wil doen, moet ik die muren herdoen, want ze zijn al gekleefd op een styreen basislaag.


Ondertussen zijn alle ramen en deuren uitgetekend.
Nu passen op een koppel transparanten, om tweezijdig te etsen.
Met een beetje geluk deze avond nog ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }