Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

railrunner

Om de lichtjes rood te maken voor bepaalde huizen,  moet je bij Jean zijn.  Een sneetje meer of minder in zijn vingers... wat doet het er toe.  Alles voor de hobby, hé Jean? ;D ;D ;D

Steam.N

#1426
@Jim:  dat is ondertussen alweer verleden tijd  ;)  De wondjes zijn toegeplakt  ;D!
Vanaf nu moet je terug naar de gewone led-boer   ::)

De electriciteitswerken aan het wachtershuisje vorderen (traag, maar zeker) : eerst lichtbakjes maken ...



Bakjes zijn nét iets groter dan de ramen.
Afzonderlijk de gordijntjes gelijmd op transparant (Jim, ik heb secondenlijm moeten gebruiken, want de Tamiya Thin Cement deed het niet)
Dat dan gordijn+transparant op het bakje gelijmd.

Deze methode laat me toe om daarna met het afgewerkte lichtbakje wat te schuiven, zodanig dat de gordijntjes mooi gepositioneerd worden tov de raamstijlen, en het achterliggende ledje het geheel goed verlicht.

Langs binnen ziet het er dan ook nogal rommelachtig uit (maar dat stoort niet, want de spoorwachter mag geen bezoek ontvangen  ;D )



Nog twee bakjes positioneren, dan draadjes verbinden met weerstandjes en stekker.
Dan mag het dak er op.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean dat is een mooie oplossing, simpel maar doeltreffend idee, alleen zou ik graag nog even een foto van de andere kant zien, het resultaat. Maar een idee wat ik opsla, kan ook mij goed van pas komen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

#1428
Je vraagt, ik draai, Michael.



Het voordeel van zo'n lichtbakje is dat ik me geen zorgen moet maken van lichtdoorstraling door de muren.
Het lichtbakje is gelijmd tegen de styreenprofieltjes die de raamstijlen vormen.
Dus daar moet het licht door 4 lagen (1x slater, 3x styreen).
De bakjes worden nog wel zwart geschilderd, voor alle zekerheid.

Zo kan ik het dak demonteerbaar maken, zonder ik bang moet zijn voor lichtspleten tussen muur en pannen.

De koperdraadjes zitten tijdelijk in een krimpkous, om de boel wat overzichtelijk te houden.
Later worden de draadjes ingekort, en eindigen op een stekkertje waar de led-weerstanden op gesoldeerd zijn.
Maar dat is voor later, (hopelijk) dit weekend.

Een macrofoto zoals hierboven toont me nu al enkele onvolkomenheden:
- ik had beter een andere keuze van bovengordijnen gemaakt. Zeker de bovenste komen niet goed uit (alhoewel niet opvallen
  waarschijnlijk een goede eigenschap is). Maar bovenste raampjes zijn maar 6x4mm, en dan zijn de styreen profieltjes al snel een
  heel stuk te breed. 
- de vensterbanken zijn wat aan de dunne kant
- de vervuiling van de muur halverwege de lengte lijkt me nu onrealistisch.  Enfin het geheel moet nog wat beurtjes krijgen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Op zich zijn de vensterbanken wel OK, maar inderdaad, bij oudere huizen werden wel dikkere vensterbanken gebruikt.
Voor N-schaal gaan de raamstijlen altijd wel te dik zijn als je ze met styreenprofielen maakt.  Ik ga zelf tot 0,4mm voor een raamstijl in styreen, wat misschien ook te dik is.  Maar ik denk dat je je raampjes beter gaat etsen wil je ze realistisch maken, je hebt er alvast wel de mogelijkheden voor!
Gordijnen zijn goed voor overgordijnen, maar in zeg maar 90% van de huizen hangen doorschijnende voorgordijnen, op zicht van ver lichtgrijs.  Ik heb zelf op google zo'n gordijnen gevonden en zodanig verkleind dat je toch kunt zien dat er structuur zit in die gordijnen (vouwen, ...).  Vind je ze niet, geen probleem, op een wit blad met een zacht grijs potlood rechte streepjes trekken, dat gaat ook en toont ook realistisch.

De bakstenen springen er goed uit, ik heb alleen de indruk dat de voegen te dik zijn.  Alleen jammer dat boven de ramen geen kopse stenen staan, anders een perfect huisje dan!  Dak, van Goovermodels?

Michael

Jean bedankt voor de snelle reactie, jij zit er met je neus bovenop en hebt het zelf gemaakt, dan zie je elk detail en onvolkomenheid.
Als ik de foto bekijk vind ik het er prachtig uit zien, maar ik weet wat het is zelf ben ik bezig geweest met zelf gieten en krassen van tunnel portalen, ze zijn stuk voor stuk in de prullenbak verdwenen omdat ik niet tevreden was, maar als ik nu terug kijk op foto's valt het eigenlijk wel mee.
Dus waar leg je de lat?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

@Jim:
- raamstijlen: volgende keer waarschijnlijk geëtst.  Anders zal het nooit fijn genoeg zijn.
- gordijnen: als ik voorgordijnen verkleinde, leek het gewoon wit, achter het raampje.
- voegen: inderdaad.  Ik ga ze nog wel proberen wat te versmallen, door er met een mesje in te gaan, voorzichtig
- dak:  zweet-en-bloed plaatjes van Kibri (wonden zijn bijna genezen), uiteindelijk onder een vertikale frees uitgedund
- kopse stenen: heb het enkele keren geprobeerd, telkens met erg slecht resultaat.  Daarom hier bewust (met spijt) zonder kopse stenen

@Michael:
Het is inderdaad steeds zoeken naar een evenwicht tussen moeite en resultaat.
Perfectie bestaat niet, elke schaal heeft zijn limiet, je hebt niet altijd de gewenste middelen ...
We maken het ons soms onnodig moeilijk  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: railrunner op 23 november 2013, 09:44:09 AMAlleen jammer dat boven de ramen geen kopse stenen staan, anders een perfect huisje dan!

Stom dat ik dat niet gezien had toen ik het huisje enkele dagen geleden in mijn handen had  :-[
Maar je hebt volkomen gelijk, man !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modelbaanHO

#1434
Dag Jean,

Ik volg jouw project al van bij het begin en ben iedere keer verbaasd dat je het klaar speelt in schaal N.

De boxen voor de verlichting van je huisjes pas ik ook toe. Alleen maak ik die dingen in karton. Om ze volledig lichtdicht te maken plak ik ze toe met zwarte isolatietape.. Die gebruik ik ook om de boxen te bevestigen aan de achterkant van de gevels.




De "gordijntjes" kleef ik met Pritt op de ramen. Tot op heden zijn er nog geen gelost en ik pas deze methode toch al enkele jaren toe.

Het ontbreken van een strik boven de ramen komt zelfs voor bij grootseriefabrikanten. Ik heb een bouwdoos van Vollmer waarbij dat het geval is.

Ik blijf je project volgen.



Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

vyncky

Toch aardig gelukt! voor mij is dit te klein  :P.

-Je verlichting vindt ik wel leuk gevonden. dit ga ik waarschijnlijk ook eens proberen. Kan je af en toe een licht van een kamer laten aan en uit doen!
- Je vensterbanken vindt ik toch realistisch. voor HO neem ik de hoogte van een baksteen met daarin een profieltje van 0,75mm (als ik me goed herinner. 't is weeral even geleden :P) Op de foto komt die verhouding vensterbank/baksteen redelijk goed overeen
- Je steenkleur/weathering valt redelijk mee. Misschien, zoals je aangaf,de overgang in het midden van de muur, minder sterk maken dmv drybrushen, en dan is het een prachtmodelletje!

Doe zo verder Jean, Wel zonder in je vingers te snijden  :P!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Steam.N

Luc, Yannick:  bedankt voor de toffe reactie.

Leuk te zien dat ik niet de enige lichtbak-gebruiker ben  :)
Eenvoudig gemaakt en geplaatst, geen doorlichting van de muren, onafhankelijke aansturing per raam.

Die kopse bakstenen mis ik wel: de muur klopt niet.
Aandachtspunt voor een volgend bouwsel.

De vingers zitten safe, deze avond  ::)
- twee laatste bakjes plaatsen
- dak er op
- schouw - dakgoten - regenpijpen
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1437
Klein stapje verder:
- alle lichtbakjes zijn geplaatst
- het dak is geplaatst, hoofddak geschilderd.



  Het dak is afneembaar gemaakt, zodanig dat, indien nodig, aan de ledjes kan gesleuteld worden.
- de schouw is bijna klaar voor schildering en montage.

Morgen het kleine dak schilderen, schouw afwerken, dakgoten en regenpijpen voorzien.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PietB

Echt héél mooi Jean!

grt Piet.