Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Dirkh

#4365
Dat is lief Jean dat ge een kerkje gaat bouwen voor mij. ;)
Of is het om te laten zien hoe ik het moet doen?

Steam.N

Het wordt geen kerkje, Dirk (denk ik toch niet).
Het lijkt als een doorgang naar een afgesloten wijkje ...

Om een kapelletje geweest te zijn is het dak fout (zie je later nog wel).

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter


Steam.N

Geen minaretten op de postkaart ...  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

"afgesloten wijkje" ?
"moskee" ?
A° 1900-en-oneffen, is het tweede ideetje eerder onwaarschijnlijk.
Deze poort is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ...de toegangspoort van het Begijnhof, Turnhout.


Steam.N

Begijnhof ligt niet aan de Merodelei, Herwig.
Maar dit poortje lijkt inderdaad een verkleinde versie ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Was er aan de Merodelei dan ergens een "gasthuis" of een ziekenhuis.
Dat inkomportaal lijkt me sterk op zoiets van een of ander "nonnekes-aangelegenheid"  ;)
Hat kan dan zelfs een "wezenhuis" geweest zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

"géén minaretten op de postkaart"

't Begijnhof is iets meer naar 't centrum, niet ?  Twee toegangen:  ofwel via die straat die van de markt komt, of via dat pleintje ...?

Heb je die specifieke postkaart reeds vroeger hier ergens gepubliceerd ?   In welk # berichtje ?

Sattrickske

Zie net de foto's van Evan, amai m'n oor (allez ogen), en dat met een GSM ?!  Dat zijn verdomd mooi foto's!
Maar ja, met zo'n baan erachter kan je bijna niks meer misdoen hé ;)

Die voorgevel lijkt mij het portiek van een grote kerk te kunnen zijn.  Nu ben ik echt benieuwd se...

Steam.N

#4374
Dit poortje kan niet tot het begijnhof leiden, want in totaal andere wijk.
De postkaarten zijn allemaal onduidelijk, maar de beste (scherpste) is deze:



Aan de rechterkant van de straat zien jullie de vier huizen die ik reeds gebouwd heb, dan een huis dat ik oversla (tot zover mijn "historisch correcte" weergave  ::) ), en dán dat poortje ...  (huis overgeslagen, want stukken te groot voor het hoekje dat nog vrij is op de minibaan)

Sterk vergroot:



Vreemd is dat op de postkaarten deze hoofdstraat dikwijls de "Gasthuisstraat" genoemd wordt (behalve dan op déze kaart), terwijl die straat nu de Merodelei noemt.
De Gasthuisstraat bestaat nog steeds, maar vanaf het kruispunt (in de verte op deze postkaart) en de markt.
Dus misschien wel degelijk een gasthuis ?  Geen idee ...

Misschien is dit bouwsel gewoon een nis waarin een kruisbeeld hing?
Als ik nog eens in Turnhout kom, zal ik in de Turnhoutse archieven nog eens duiken, hopend op een duidelijkere foto ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Jean weet ook van geen ophouden  ;) ;D

Steam.N

Citaat van: milocomarty op 24 oktober 2014, 22:57:20 PM
Jean weet ook van geen ophouden  ;) ;D

Jawel Martin: nú, zie  ;)
Ik kruip in bed, om een stukje slaapachterstand in te halen ...
Morgen er alweer vroeg uit, om naar Nederland te rijden:  baantjes zien op Eurospoor ...
(en liefst onderweg niet in slaap vallen ...)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Normaal moet dit ook op kadasterkaarten te vinden zijn. Mij zou het niet verbazen dat het een toegangspoort is tot de voortuin van een meer naar achter geplaatst huis. Niet zo uitzonderlijk in de NEEB-periode bij bv een pastorij.

Herwig

Poort(je):
Zelfs niet vanaf de foto in te schatten of de poort ruim genoeg was om eventueel een koetspoort te zijn geweest.

Martin Welberg

Tot vandaag dan Jean  ;)