Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Avond is niet gelopen als verwacht:
- nieuw maskertje gemaakt om tweezijdig 0.2mm plaatje te etsen: ok
- belicht en ontwikkeld: ok
- etsen: na 19 minuten praktisch geen etseffect ... badje dan tóch uitgewerkt???
=> badje leeggekieperd

Net vóór het hervullen van het badje een telefoontje van een broer gekregen om eens lekker te gaan tafelen ...
Ondanks mijn ascetische ingesteldheid ( ::) :o ;D) direct positief ingegaan ... en super gesmuld en genoten van het gezelschap !
Dus ets-activiteiten worden op 1 december hervat    ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1501
Héhé, eindelijk ...

Deze voormiddag nieuwe ontwikkel- en ets-badjes gemaakt: geen risico's om een goed resultaat te bekomen.

Nieuw plaatje belicht, en ontwikkelbadje in ... even in water spoelen vóór het etsbadje ... beeld veegt deels weg ...
S#%@$t : te lang ontwikkeld !  >:( >:(  Badje misschien te straf ...  :-[

Nieuw plaatje belicht, ontwikkeld, gespoeld : perfect  :)
Etsen ... na een half uurtje :



Goed resultaat !  Oef.  :) :) :)

Nu wat bijvijlen, en overeenkomstige stukjes opeenleggen en solderen.

Alweer een stapje verder  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Een hele stap, zelfs ! Voorzichtig bij het vijlen hé

doomslu

Ziet er top uit! Blij voor jou!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Jean, waarom je als volleerde resin-gieter die dingen in metaal wil maken snap ik eigenlijk niet.
Voor die latei: kan je niks verzinnen met de PC; afdruk op dun papierof zo;  of maak juist die in metaal.

Steam.N

Hugo,

om een mal te maken, heb je een origineel nodig.
En de raamindelingen wilde ik een stuk fijner dan wat ik me styreen gemaakt had.
Maar met éénmalig etsen kan ik inderdaad mallen maken voor de toekomst.
Had ik even niet aan gedacht.

Die latei: inderdaad, nu mijn etsbad in orde is, kan ik dit eens uitwerken.
Zal dat eens uitproberen.




Ik zit met een andere vraag:
Na het solderen ga ik de stukjes goed ontvetten.
Moet ik daarna een speciale behandeling geven, om verf (Vallejo) er goed op te laten pakken?
Surface primer?  Ik heb Valleco Acrylic-Polyurethane primer in huis.
Als ik dat spaans achteraan op het flesje juist lees, is dit bruikbaar voor messing  "apto para plástico, latón, resina ..."
Dan vermoed ik dat dit voor nieuw-zilver eveneens zal werken ...

Zodadelijk mijn airbrush nog eens aan 't werk zetten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Ik zal hier wel tegengesproken worden maar mijn ondervinding is dit:
als het metaal goed ontvet is mag je er direct op spuiten. Voorwaarde is dat het voorwerp niet veel meer gemanipuleerd wordt.
Voor een loc bijvoorbeeld zou ik én een onderlaag, én een laklaag toepassen. Voor dit raampje is dat wat overdreven.
Maar als je de grondverf toch hebt liggen...

Dirky

'k Ga niet tegenspreken maar  "geen grondlaag" geeft problemen met slecht-dekkende kleuren... (Geel is bijvoorbeeld zo een probleemgeval)

evan

Hoi Jean,

Ik gebruik die Primer van Valejo om bv.  nieuw zilver en messing bovenleidingpalen te schilderen zonder enig probleem.
Naar m'n ervaring schitterende primer  ;)

Groetjes,

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

#1509
Hartelijk dank voor de raadgevingen.  Thanks.

Het is me goed bekomen: zowel primer als eindlaag liggen er op.
En daarna snel een deur en raam ingebouwd :



De raamverdelingen zijn wel een stuk fijner.
Het komt goed  :)

Als de ramen geplaatst zijn, komen de vensterbanken, dan de lichtbakjes (en niet vergeten de ledjes een oranje washje te geven, want warm-witte ledjes zijn nog niet geleverd).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Dat ziet er veel beter uit. Zelfs veel beter dan de meeste HO-bouwdozen.

Steam.N

#1511
Knutselwerken worden stilgelegd, voor deze avond.
Tijd om even beneden even in de zetel te ploffen, en te genieten van de laatste weekend-uurtjes.

Ramen en deuren plaatsen gaat erg moeizaam.
Reden is dat de raamopeningen in de binnenmuur voorzien waren voor styreen-stripjes.
Met mijn geëtste ramen heb ik wat meer ruimte nodig. 
Dus wordt het voorzichtig styreen wegsnijden: moeizaam, want slechte toegang ...



Maar het lukt, traagjes.  Vooral aan de voorgevel is het nagenoeg onmogelijk.
Zo slecht, dat ik met het mes al dóór de voorgevel zat !
Gelukkig heb ik het kunnen bijwerken.

Ondertussen is de voorgevel halverwege:



Het komt goed.  Nog vijf ramen (en vensterbanken) steken en één deur.
Dan komen lichtbakjes, dak, dakgoten, regenpijpen, schouw.  Het klassieke reeksje  ;)
Maar dat is voor komende dagen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Jean,

Ik bewonder je geduld...  ...En natuurlijk ook je resultaat!

Groetjes, Peter


SuSke

Jean, oppassen met scherpe mesjes hé  ;)

Verder kan ik alleen maar je moed en doorzetting bewonderen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

vyncky

Citaat van: Steam.N op 01 december 2013, 21:08:42 PM
Zo slecht, dat ik met het mes al dóór de voorgevel zat !
Gelukkig heb ik het kunnen bijwerken.

Het ziet er geslaagd uit Jean!
Mooi etswerk!

Gelukkig dat je de voorgevel kon herstellen. Ik heb dit met het stationsgebouw van Heide ook gehad, en ik kon opnieuw beginnen. Dan even goed vloeken, en terug aan de slag!

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)