Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Peter

#135
Ik gebruik als putty voor zo'n dingen steeds Miliput (de witte)
Het voordeel is dat je van deze putty, fijne draadjes kan rollen om heel gericht te plamuren. Nadat je het in een spleetje gedrukt hebt kan je het nog met een bevochtitde vinger gelijkstrijken.
Nog een voordeel van deze putty: hij krimpt niet.
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

#136
Prima werk Jean.
Dit zou ik wel eens met eigen ogen willen zien, want op de foto's is niet te zien hoe klein het wel is.
En troost je, zelfs met leesbril zal ik die kleine onvolkomenheden niet zien. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

#137
@Michiel: verstek snij ik met het handje en een scherp Excell mesje.
Die baksteenplaat van Slater is wat zachter dan Evergreen platen, dus grote kracht moet ik niet zetten.
Nauwkeurigheid is het probleem.  Een tiendeke van een millimeter ben je al gauw verkeerd ;)
Dus regelmatig diep ademhalen en opnieuw snijden ... Het lukt wel :)

@Peter: zelf heb ik een tube Tamiya putty (white).
Geen idee of die sterk verschilt van Miliput.
Hier ligt trouwens nog een tube Plasto (modelling body putty) van Revell ...
Geen van beide intensief gebruikt.
Ik heb meestal meer problemen met het verwijderen van het (weinige) "te veel" putty buiten de spleetjes ;)

@Luc & Michiel: thanks voor de alweer leuke reacties.
Ik zal straks mijn stekskes er nog eens naast leggen.
De kantelen vormen een vierkant van 2.4 x 2.4 mm cm (niet overdrijven, hé)  Niet écht superklein, dus.
Je ziet ze wél degelijk met het blote oog :D :D :D
De kleinste stukjes zijn de stukjes baksteen aan de zijkant van elk kanteeltje (1.5 mm breed, in dubbel verstek)

Straks een fotootje van de vorderingen.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

#138
Ik heb meestal meer problemen met het verwijderen van het (weinige) "te veel" putty buiten de spleetjes

is dat niet te verwijderen mits gebuik van een weinig water mits het nog juist aangebracht is en nog niet hard is (natte doek) ?

Groeten Peter[;)]

Trouwens nog altijd goe bezig [:p]

Peter

#139
Met Miliput heb je dat probleem niet.
Miliput bestaat uit twee sticks die er uir zien als plasticine.

je neemt van beide de benodigde hoeveelheid, kneed die goed door elkaar waarna je het met je vinger uitrolt op bv. een stuk glas, zodat je een rolletje krijd van de gewenste dikte. dit stop je in het spleetje en je wrijft het teveel gewoon af met een vochtige vinger. Krimpt niet en wordt beenhard na het uitharden. Voor die kleine werkjes is schuren nadien zo goed als overbodig.

PS: de uitleg duurt veel langer als het doen.
Verkrijgbaar bv. bij Verschooten in Antwerpen.
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

#140
citaat:
Geplaatst door Peter

Verkrijgbaar bv. bij Verschooten in Antwerpen.


Eigenlijk verkrijgbaar in praktisch elke modelbouwwinkel en alle winkels voor kunstenaarsbenodigdheden (Schleiper, Lucas, ...). Soms zelfs in doehetzelf-zaken.
Misschien ook nog interessant om te weten: Volgens de producent kan je Milliput, wanneer je het lang niet gebruikt of op voorraad houdt, het best goed afgesloten bewaren in de koelkast.

Steam.N

#141
Alweer nuttige informatie.  Thanks, Peter&Peter en Marc ;)

Stilletjes aan vooruit ... Met dit goeie weer, een BBQ en wat bezoek ...
Aandacht wordt wat verdeeld ;)



Vier kantelen af, twee waar de sluitsteen nog op moet, en nog twee kantelen te gaan ...
Deze morgen dacht ik dat het vlotter (sneller) zou gegaan zijn.  Maar ja ...

Ondertussen zijn de voorbereidende werken gestart voor de toren-opbouw.
Gestart met een Evergreen buis van 13mm diameter. 
Hierrond twee brede strips van 0.5 mm dik over mekaar over de buis gelijmd, om de benodigde diameter te bekomen.
Nu ben ik net begonnen met het lijmen van de bakstenen ...



Ik had gehoord dat zo'n Slater sheets flexibeler worden als je ze in warm water houdt ...
maar bij mij maakt het zo'n verschil niet, precies.

Benieuwd of dit goed komt:
- blijft het aan de "naad" goed kleven?
- komen de baksteen-rijen goed overeen bij de aansluiting?
- hoe goed kan ik de "naad" wegwerken?

Tijdens de lijm aan het uitharden is, doe ik rustig voort met de overblijvende kantelen.
Of ik vandaag nog aan de torenspits begin, is nog niet zeker ...
Het heeft allemaal zijn tijd nodig.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#142
Ronde opbouw is redelijk vlot verlopen:



- Aansluiting van de baksteenrijen is niet perfect, maar redelijk goed.  Is zonder loupe toch niet te zien ...
- De naad is redelijk klein, en kan ik met putty in orde brengen.
Zeker als alles geschilderd wordt, komt dit goed.  Misschien een bliksemafleider er nog voor ...

Ik moet wel opletten dat ik dit nu niet vastlijm.  Anders kan ik de binnenkant van de kantelen niet meer schilderen !

Het geheel begint wat op het grote voorbeeld te lijken :) :) :)

Nog twee kantelen afwerken, en ik begin aan de spits
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Binco

#143
Jean,
Gewoonweg formidabel!!
Met die batterij ernaast, [:0] (man, dat is klein [:D])

Ik heb ook al gemerkt dat de ene styreen beter plooit als je het in warm water legt dan andere.
Daar zal wel een wetenschappelijke uitleg voor zijn ...
Wat ik toen gedaan heb is het proces enkele keren herhaald tot de juiste ronding verkregen was.

[:)][;)]

ardjoena

#144
amaai mijn ogen , de tekst op zo een batterijke kan ik zonder leesbril niet eens lezen.[;)]
Ik blijf het op de voet volgen.

Dirk
 

Paulogic

#145
Zeg Jean... waar heb jij die reuze duracell batterij gevonden ???[:D]

[:p][:0][:p]
mvg,
Paul(ogic)

Steam.N

#146
Oef ... kanteeltjes zijn af :) :) :)
Knoeien met die kleine stukjes is leuk, zeker als het lukt, maar na een tijdje wil je opnieuw iets anders :D

Nu zou ik van start kunnen gaan met de spits.
Maar ik moet nog een keuze maken:
- ofwel koop ik morgen een hout-draaibankje, en draai ik de spits in hout?  (ik heb er uiteindelijk twee nodig)
  (maar wat doe ik later met dat draaibankje nog? Voorlopig nog geen andere plannen, en echt goedkoop is het niet ...)
- ofwel maak ik een kegel in das-klei, en schraap er met een profiel-malletje (dat ik eerst maak) de overbodige klei weg
  (daarvan kan ik dan een siliconenmal maken, en twee exemplaren afgieten in hars)

Nachtje over slapen ;)

De kegel heeft eigenlijk geen haast. 
Zelfs als het hele station af is, kan ik dat nog altijd zonder problemen doen.
Het is maar op het torentje te pluggen, en klaar is kees.

Ik kan deze avond nog de boog van sectie 6 langs de baksteen-kant afmaken.
Moet ook gebeuren.

Maar ik denk dat ik hier de boeken dicht doe.
Naar beneden, lui in de zetel, wat suffen en genieten van de laatste uurtjes van dit leuke weekend.





Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#147
Oei, wat reacties gemist, blijkbaar ...
Tof.  Thanks, guys.

Paul: die batterijen vind je in hetzelfde GROOTwarenhuis, als die stekskes van eventjes geleden :D :D :D

Na jullie reacties heb ik die batterij nog eens vastgepakt, en de lengte gemeten :D
Terug naar de foto kijkend, dacht ik even dat het wat gezichtsbedrog was, en dat de batterij een stuk groter getoond werd dan ze in werkelijkheid was, tov het torentje.
Maar neen: inclusief het tjoepeke van de positieve pool meet de batterij 5 cm rond.
Bovenkant van het hoogste kanteeltje is 5.8 cm. 
Dus de foto klopt :)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

#148
Jean, zo'n klein spitske, zou je dat niet kunnen 'draaien' met een vijl en schuurpapier in een boormachine of elektrische schroevendraaier?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

#149
Verdraaid, Luc.  Daar zeg je zoiets ...
Breedste diameter is 2.6cm, en hoogte is 2.5 cm.
Dus dat moet zeker lukken !!!

Maar met een vijl of schuurpapier?
Misschien kan een excell mesje als bijtel functioneren ...
Ik zit nu nét in de zetel beneden, dus dit uittesten is voor morgen.

Thanks!  Alweer een probleempje opgelost, denk ik. :):):)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }