Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

Fietsen langs lijn ...

Gestart door Jurgen, 26 juni 2012, 16:03:55 PM

Jurgen

Ik heb een hele tijd geleden (vorig jaar eigenlijk) nog enkele voormalige spoorlijnen bezocht met de fiets. Nu heb ik ze eindelijk online gezet op een nieuwe website via Google Sites. Heel makkelijk, gratis en bijna oneindig bruikbaar.

Deze keer heb ik lijnen 109 (tussen Fauroeulx en Chimay) en 18 (tussen Genk/Winterslag en Achel) online gezet, net als de Duitse lijn 3101 van Pronsfeld naar Waxweiler (als extraatje nadat ik lijn 46 tot Pronsfeld had gedaan).
Lijn 156 tussen Mariembourg en Hermeton-sur-Meuse zal spoedig online komen. Veel plezier.

Oh ja, de link waarop je dit alles kan terugvinden:
https://sites.google.com/site/fietssporen
Of via de link in mijn handtekening onderaan.

Alle extra info over alle lijnen is welkom via dit draadje of PB. Hier en daar vraag ik tussen de foto's naar info, dus als je kan helpen: shoot!

Vooraleer iedereen nieuwe fietspaden begint door te mailen, ik haal veel info op de site van url="www.achim-bartoschek.de"Achim Bartoschek/url. Een echte bijbel voor de fietser die van spoorwegen houdt! Alle fietspaden die op zijn website niet vermeld staat mag je doormailen. ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Lijn 156 staat ondertussen ook online.
Verwacht niet al te veel want wat betreft spoorwegnostalgie is lijn 156 bijlange geen hoogstandje, maar het is wel een leuke fietstocht. Op een paar stations en een baanwachterhuis na is er niets dat doet vermoeden dat het ooit een spoorlijn was.

Verder moet ik lijn 34 en lijn 147 nog online plaatsen. Nog een beetje werk dus.

Is er trouwens een spoorlijn waarvan jullie zeggen: "die zou ik eens willen zien, doe die eerst!"?
Ik ken ze wel allemaal, maar ik doe ze volgens mijn eigen schema (de langste eerst [:D]). Als jullie zeggen welke lijn jullie willen zien kan ik misschien eerst eens langs die bepaalde lijn fietsen. Je zegt het maar, zolang het een oude spoorlijn is die fietspad geworden is heb ik er geen probleem mee.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

Hoi Jurgen

Lijn 52 tussen Antwerpen-zuid en Boom is ook al voor een groot gedeelte voorzien van een (nieuw)fietspad dat op ongeveer een meter of 4 naast de poren loopt. Van Antwerpen-zuid moet je eerst via het gewone fietspad, dus niet naast de sporen tot vormingstatie Antwerpen-Kiel 'Kielsbroek' (ong. 1 km) Daarna heb je de naast de sporen het nieuwe fietspad tot station Hoboken-Polder. Daarna is het over het gewone fietspad (sporen meestal in zichtwijdte) tot Schelle vanwaar er opnieuw dat nieuwe fietspad is tot het station van Boom. De ontbrekende delen worden in de toekomst( volgens dat ze zeggen) ook aangelegd, waardoor het dan mogelijk zal zijn van Kielsbroek tot Boom naast de sporen te rijden
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterC

Jurgen weet je soms iets meer over de lijn die door Houyet loopt?
Op de co?rdinaten 50.184511, 5.016153 en 50.178822, 5.028598 zijn mooie bruggen en op 50.175194, 5.036495 is er een tunnel.
In augustus ga ik er wandelen en zou wel iets meer willen weten over die voormalige lijn.
Groetjes, Peter


Jurgen

@ Peter (zonder C): Het was niet mijn bedoeling om naast bestaande spoorlijnen te gaan fietsen maar wel langs of beter gezegd over verdwenen spoorlijnen. Het geeft altijd een kleine kick om iets terug te vinden waarvan je denkt dat het verdwenen is. Je moet het zelf maar eens proberen, iedere keer dat je een hectometerpaaltje of een baken tegenkomt zal er een glimlach op je gezicht verschijnen. [:)] Het is vreemd, maar ik vind het een leuk gevoel.
Maar als ik een moment zie, zal ik eens langs lijn 52 fietsen. Wie weet vind ik het ook nog leuk.

@ Peter (met c): Ik denk dat je lijn 150 naar Jemelle bedoelt. Dat is inderdaad een mooie lijn om te wandelen of te fietsen. Van Houyet tot Jemelle is het ongeveer 23 km. Het laatste wat ik gelezen heb is dat het plafond van de tunnel van Hour-Havenne in vrij slechte staat is en misschien gesloten zal worden.
De lijn zelf begint trouwens in Tamines tot Anh?e bij Yvoir waar ze samenkomt met lijn 154 tot de splitsing in Neffe. Vanaf daar volgt ze lijn 166 tot Houyet waar ze splitst en via Rochefort tot Jemelle leidt. Lijnen 154 en 166 zijn nog in gebruik. Tussen Aisemont en Anh?e en tussen Houyet en Jemelle is lijn 150 opgebroken en omgevormd tot fietspad.
Info over de lijn kan je hier terugvinden, foto's hier. [;)]
Ik veronderstel dat je hiermee verder kan?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PeterC

Jurgen,
Bedankt voor de uitleg.  In augustus, op doorreis naar Spa, ga ik er eens langs om de toch prachtige bruggen eens op de gevoelige plaat te zetten (heel lang geleden al wat fotorolletjes aan versleten maar de foto's zijn zoek...).
Het resultaat plaats ik wel in een link.

PS. Mijn goeie maat heeft een wielasje in zijn wagen gevonden http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=14037&whichpage=3 [;)]
Groetjes, Peter


loco

CiteerGeplaatst door Jurgen

Lijn 156 staat ondertussen ook online.
Verwacht niet al te veel want wat betreft spoorwegnostalgie is lijn 156 bijlange geen hoogstandje, maar het is wel een leuke fietstocht. Op een paar stations en een baanwachterhuis na is er niets dat doet vermoeden dat het ooit een spoorlijn was.

Jurgen,

Ik begrijp je uitleg over lijn 156 niet zo goed. Ik vind dat je aan heel veel dingen kunt zien dat dit fietspad ooit een spoorlijn is geweest. Al was het maar dat het nu een Ravel is. Misschien hoop je nog sporen te vinden? Neen, die heb ik ook niet gevonden.
Het station van Doische staat er nog wel degelijk. Het zijn restanten van het soortgelijk gebouw zoals in Romer?e  en Matagne la Petite en Grande en er is een gebouw naast geplaatst waar je aan indoor klimmen kunt doen.
Ook is er in Doische nog een aftakking naar Givet lijn 138A. Daar vind je nog nauwelijks sporen van terug, maar in Petit Doische aan de grens staat nog een authentieke roethuisje (route huisje of baanwachterswoning). Aan de andere kant in Doische loopt deze lijn 138A naar Florennes. Ook hiervan zijn er nog nauwelijks sporen terug te vinden, maar er staat nog een station in Villers les Gambon. Hoe het trac? loopt kan ik je met een gps track bezorgen dat je dan kunt projecteren op google earth (dat ik zelf niet gebruik).

Ook je verhaal over Chateau d?Ardenne dat zou zijn herbouwd in Amerika is niet juist. Misschien is de inboedel dat niet in rook is opgegaan verpatst aan rijke Amerikanen. Wie weet? Hierover bestaat een boek waar een vroegere bewoner van dit kasteel zijn verhaal doet. Het is gewoon afgebroken door een grondwerker uit Celles als ik me niet vergis. Trouwens vanaf halte Royale naar de vroegere plek Chateau d?Ardenne (nu een golfterrein) heb je een zeer mooie wandeling die echt de moeite is als je daar in de buurt bent.

Verder vind ik het knap wat je doet met je website. De volgende keer als ik in Doische ben, probeer ik een foto te maken van het stationsgebouw, of van datgene wat er nog staat.


Jurgen

@ Peter (loco dus, zit hier ook iemand die niet Peter heet? [:D]): Je hebt gelijk. Uiteraard valt het voor ons op dat dit ooit een spoorlijn was, maar voor de modale mens die er eens met de fiets op uit trekt is dit gewoon een lang fietspad. Sporen denk ik nooit terug te vinden, maar toch op zijn minst een hectometerpaaltje ergens verstopt onder een hoopje onkruid. Maar zelfs dat is niet te vinden langs lijn 156. Toch niet op het gedeelte dat ik gefietst heb en voor zover ik gezien heb.
Het RAVeL-netwerk bestaat trouwens niet alleen uit oude spoorlijnen hoor, ook jaagpaden en tramlijnen worden omgebouwd. Er zijn ook enkele stuwmeren waar een RAVeL rond gelegd werd.

Lijn 138A heb ik wel teruggevonden hoor. Op voorhand heb ik gekeken waar ik ergens moest zoeken, maar het station van Doische heb ik niet gezien. Op Google Maps lijkt het alsof de gebouwen daar op de spoorlijn staan waardoor ik dacht dat ze na het opbreken van de lijn pas gebouwd werden. Het kleine gebouwtje aan de N99 heb ik wel zien staan, dat viel goed op.

Wat het kasteel betreft bij lijn 150, dit is ook iets dat ik ergens bij de geschiedenis van de lijn gevonden heb. Ik heb geen idee meer waar, maar ik heb het reeds verwijderd van mijn site, dat is altijd juist. [;)]


En wat ik met mijn website doe, tja... Het is begonnen uit verveling en ik had geen zin om met mijn modeltreinen te beginnen op een zomerse dag. Om dan toch nog een link te hebben met spoorwegen ben ik dus bij mij in Aarschot op mijn fiets gesprongen met de camera in een zakje en zo ben ik lijn 29 tot Herentals gaan fotograferen. Mensen kijken soms raar op als ik de bosjes inspring om in de kant een betonnen paaltje te fotograferen, maar dat is net het leuke eraan. Soms kijken ze echt nog eens om om te zien wat ik precies ga doen. [:D]
Af en toe kom je dan toch eens een verrassing tegen zoals het M2-rijtuig langs lijn 109 in Solre-Saint-G?ry. Ik wist van de K-rijtuigen in Sivry, maar dat M2-rijtuig stond daar waarschijnlijk nog niet zo lang, op Google was en is het nog niet te zien. Dus dat is dan wel leuk.

Zolang ik het leuk blijf vinden, blijf ik ook gewoon verder doen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco

Jurgen,
De ravels gaan inderdaad verder dan alleen oude spoorlijnen.

De restanten van het station van Doische staan inderdaad achter een muurtje dat is opgetrokken. Je moet dus over het muurtje kijken om een glimp op te vangen. Ik heb er ooit en foto van  gemaakt, maar heb de foto waarschijnlijk verwijderd omdat het gebouw er niet echt op stond. Maar ik beloof het voor een volgende keer.
En nu je het zegt, google is nog niet op alle plaatsen gepasseerd met zijn camera's. Gelukkig of jammer. Het is in elk geval een deel van het land waar het fijn fietsen is, en waar de omgeving nog niet volgebouwd is.

Op de ravel van Mariembourg kom je inderdaad nauweljks nog spoorwegtekens tegen. Je hebt al wat je kunt fotograferen dan ook grondig  vastgelegd. Wel wordt deze ravel (en waarschijnlijk geldt dit ook voor alle anderen) zeer goed onderhouden. Bij slecht weer, worden bijna de dag erna de takken opgeruimd, de bermen worden regelmatig gemaaid en na de winter wordt het hele pad op gekuist.

Het is inderdaad een aparte hobby om alle spoorlijnen in beeld te brengen. Ik weet dat er nog anderen zijn die dit voor heel Belgi? zeer nauwkeurig doen en up-to-date houden, maar dan zonder foto's. Toch wel de moeite om naast archeologisch onderzoek ook de historiek van deze lijnen bij te houden. Dan kom je heel wat te weten over het verleden van ons landje. Niet alleen economisch, maar vooral ook op sociaal vlak.

loco

Jurgen
Alhoewel ik geen actief google gebruiker ben, zie je in google maps heel goed hoe de oude spoorlijn 138A gelopen heeft. Veel beter dan op zeer oude stafkaarten. Ook de aftakking van Doische naar Florennes is perfect reconstrueerbaar, al moet je soms wel weten waar deze oude lijn gelopen heeft. De begroeiing op deze plaatsen is meestal anders omdat de ondergrond van de oude bedding ook verschillend is. Toch een handig hulpmiddel. Nooit gedacht dat ik streetview zou gebruiken. Ik ben wel een actieve fietser, maar deze lijntjes verken ik toch liever te voet.

Jurgen

Google Earth en Street View zijn inderdaad handige hulpmiddelen, maar soms zijn de foto's te oud en is de verkeerssituatie gewijzigd of zijn er nieuwe gebouwen geplaatst of oude afgebroken. Maar afgezien daarvan helpt het me toch een eind op weg om de situatie vooraf eens te bekijken.
Mijn vader volgt meestal met de mobilehome en dan is het handig om te weten waar hij kan parkeren. Mijn moeder fietst zelf ook mee, dankzij haar worden er soms ook paaltjes gevonden die ik zelf niet gezien had, maar omgekeerd ook hoor. Ondertussen weet zij al bijna evenveel over de spoorgeschiedenis als ikzelf. [:D]

Dat de RAVeLs goed onderhouden worden weet ik ook uit ondervinding. Al zijn er ook enkele waar het onderhoud iets minder is. In tegenstelling tot de Vlaamse fietspaden is het verschil wel enorm. Als ik hier langs lijn 29 fiets staan de netels soms zo hoog dat je met moeite iemand kan kruisen zonder in de netels te rijden. Ik geloof dat ze slechts 2 keer per jaar het onkruid komen maaien. [:(]

Dat het een aparte hobby is, dat klopt. Maar blijkbaar zijn er mensen die er toch van houden want af en toe krijg ik toch reactie van mensen die wat meer info hebben over een bepaalde lijn. Toch een indicatie dat men ermee bezig is.
En moest Google ooit de fietspaden in Street View willen integreren, ik hou me aanbevolen! [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Lijn 147 staat nu online.

Hiermee ben ik weer helemaal bij met het online zwieren van mijn fietstochten.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Ondertussen zijn er weer 2 lijnen bijgekomen. Leireken, die we doorheen het fietspad als zatlap, euh sorry, sociale mens leren kennen. [:D]
Lijn 57 heb ik dan ook maar meteen gaan verkennen. Daar was echter weinig te bespeuren langs dat fietspad op 1 baanwachtershuis na dan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

Deze week 'toevallig ontdekt':
Op de bedding van lijn 201 ligt nu een fietspad, maar van het deel dat ik gedaan heb (van in St-Pieters tot aan de Krakelebrug) heb ik enkel op de brug over het kanaal Brugge Zeebrugge in de sluisstraat en aan het rondpunt aan de Vaartstraat en de veemarktstraat restanten van sporen in de weg die ze niet opgebroken hebben gevonden. (heb natuurlijk ook niet gans het traject gedaan tot in het oosten van de haven in Brugge)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

Blijkbaar is het slechts 2 km lang dat fietspad. Het begin van dat fietspad zou in de Palingstraat liggen.


Edit: Vermits de lijn zo kort is zal ik er waarschijnlijk nooit naartoe gaan, 2 kilometer is op 5 minuten gedaan en er is niet meteen iets in de buurt om te combineren.
Als jij wil Rian, dan mag jij eens over die lijn fietsen en foto's nemen. Ik probeer meestal van beginpunt van de lijn tot eindpunt te fietsen en zo de foto's te nemen. Als je tijd en goesting hebt, neem dan maar enkele foto's en stuur ze mij door. Dan plaats ik ze op mijn site met een bedankje naar jou toe. [;)] Als je het niet ziet zitten, geen probleem.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.