Fietsen langs lijn ...

Gestart door Jurgen, 26 juni 2012, 16:03:55 PM

conducteur

Als ik nog eens tijd heb, doe ik dat zeker. Het pad ligt op weg naar enkele winkels in Brugge waar ik soms eens naar toe ga. Anderzijds: de groene 62 (Torhout Oostende) is toch in de buurt? Of heb je die al gefietst?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

citaat:
Geplaatst door conducteur

Anderzijds: de groene 62 (Torhout Oostende) is toch in de buurt? Of heb je die al gefietst?



Die heb ik inderdaad al eens gedaan. Maar naar het schijnt heeft men daar toch een vernieuwing van het fietspad gedaan, dus ik zou eigenlijk nog eens moeten terug gaan. Maar omdat daar eigenlijk niet veel te zien was stel ik dat altijd maar uit.
Momenteel zit ik buiten met de laptop, Google Earth (met alle fietspaden fijntjes uitgestippeld) staat op mijn PC, dus ik kan niet nakijken hoe ver het precies van elkaar is.
Misschien dat ik er ooit toch nog eens geraak, desnoods doe ik het te voet ofzo. In ieder geval, momenteel zijn er geen plannen om lijn 201 te verkennen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

Een ritje Oostende-Torhout-Brugge-Oostende is zo'n 75 km.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

Spoorlijn 141 tussen is sinds 2011 doorgaand en volledig legaal te verkennen dankzij de aanleg van de RAVeL tussen Nivelles en Genappe.
Tussen Seneffe en Nivelles was het pad eigenlijk aan de erbarmelijke kant en op sommige plaatsen meer een modderpoel dan een fietspad, maar ondanks dat zijn we toch tot Court-Saint-Etienne gefietst.

Ik was al een eerste keer langsgeweest in 2010 en toen waren er nog maar voorbereidende werken bezig in Genappe, reden genoeg dus om na de afwerking eens terug te gaan. Verslag vind je hier.
Verbazingwekkend hoe de natuur toch nog vrij spel heeft om (bijna) alle spoorse relicten op te slorpen. Het oude verslag kan je terugvinden onderaan de pagina. [;)]

Correcties of aanvullingen blijven steeds welkom!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco

Jurgen
Even terugkomen op een vroegere posting mbt het station Doische op lijn 156 Hastière - Mariembourg en verder.
Het station van Doische staat er nog steeds. Het is inderdaad het gebouw dat nu gebruikt wordt als rust- en verzorgingstehuis. Hiervan heb ik enkele postkaarten  teruggevonden. Het gebouw tegen de straat is waarschijnlijk een oud lampenhuis. Voor een toilet lijkt het mij te ver af van het stationsgebouw. Het gebouw aan de ander kant achter een muur waar nu een klimmuur is aangebouwd, is waarschijnlijk een goederenloods of wat daar van overblijft. Indien je wilt stuur ik enkele foto's door.
Ik wil de foto's wel doorsturen, maar dan heb ik je e-adres nodig.

Jurgen

@ loco: Ik heb een tijdje terug al een PM gestuurd met mijn mailadres, maar heb nog niets gehoord. Heb je mijn PM ontvangen?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Ondertussen is mijn fiets nog eens van stal gehaald en zijn we naar Aken getrokken.
Een late beslissing en om 15u zaten we pas op onze fiets, maar toch hebben we 40 km Vennbahn bezocht tot de halte Konzen. Verslagje daarvan hier.

Ik heb wel 1 vraagje. Wat betekent het volgende bord dat vlakbij een armsein stond?



Ik heb een uitleg gevonden op de site van Patrick, maar dat is in het Frans en de vertaling wil niet goed lukken. Ik begrijp niet goed wat er staat. Klopt het als ik zeg dat dit een helling (of daling) aankondigt van meer dan 12 mm/m en minder dan 18 mm/m?
CiteerPANNEAU DE DECLIVITE.

1. Fonction.

Ce panneau signale la présence d'une section dans laquelle existe une déclivité soit supérieure à 12 mm/m mais au maximum inférieure à 18 mm/m, soit supérieure ou égale à 18 mm/m.

2. Aspect. Représentation conventionnelle.

Le panneau est rectangulaire. Sa face avant porte, en noir sur fond blanc, la représentation d'une pente et l'indication i > 12 ou i > 18

3. Emplacement.

Le panneau de déclivité est placé sous le panneau d'identification du grand signal d'arrêt qui couvre une section dans laquelle existe une déclivité soit supérieure à 12 mm/m et au minimum inférieure à 18 mm/m, soit supérieure ou égale à 18 mm/m.

S'il est matériellement impossible de le placer sur le mât, la passerelle ou la potence, il peut être implanté à 3 m en amont du signal.

Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Voor zover mijn Frans OK is, klopt dat helemaal, Jurgen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

#23
Ik kon niet wachten om de Vennbahn verder te verkennen.  ;D
Ondertussen ben ik van Konzen tot Kalterherberg gefietst. De bedoeling was om de omleiding tot Steinbach te volgen en zo verder te fietsen tot minstens Sankt-Vith, maar een hardnekkige regenbui heeft die plannen in de war gestuurd.
In Steinbach zijn we gestopt met onze fietstocht, het bleef maar regenen en we hadden kou door de wind. Maar ik moest het viaduct van Born nog zien, dus zijn we met de mobilehome maar tot daar gereden.
Afin, verslagje op mijn website, directe link hier.

Even na Monschau kwam ik volgend bord tegen:


Is dit hetzelfde als onderstaand bord dat een station aankondigd dat beveiligd is met mobiele seinen?



EDIT: Niemand die een antwoord kan geven? Ik vermoed dat beide borden hetzelfde betekenen, maar ik zoek bevestiging.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

30 september ben ik lijn 48 tot het einde gaan verkennen, van Steinbach tot Sankt-Vith, en ook lijn 47 moest eraan geloven. Ik ben tot Oudler geraakt, toen was het bijna 19u en dringend tijd om te eten. Daarna was het te donker om nog verder te fietsen.  :( Verslagje van lijn 47 vind je hier, lijn 48 moet ik nog maken.


Afgelopen vrijdag ben ik dan weer lijn 138 gaan bezoeken tussen Acoz en Gerpinnes. Daar is over 1,6 km een Pré-RAVeL aangelegd, geasfalteerd nog wel, heel zeldzaam voor een Pré-RAVeL! Verslagje vind je hier.

Maar nu komt mijn vraag! Wat is het verschil tussen de bakens met schuine strepen en die met V-tjes?
Op de infoborden stond alles in het Frans uitgelegd en dat is nu niet meteen mijn sterkste kant. Als ik het goed begreep zouden de bakens met schuine strepen alleen gebruikt worden voor lijnen met vereenvoudigde exploitatie. Klopt dit of heb ik het verkeerd begrepen?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

tt4403

De bakens met schuine strepen kondigen de nadering van een verwittigingssein of stopsein aan. Elke streep staat voor 50 meter, dus een baken met 2 schuine strepen wil zeggen dat 100 meter verderop het sein zal ontmoet worden.

De bakens met kepers (de V-tjes) kunnen voorkomen op lijnen met een refertesnelheid van maximum 70 km/u.
Volgende seinen kunnen dan ontmoet worden:
- groot stopsein of niet beheerd vereenvoudigd stopsein
- bord STOP
- bord SF1 of SF05

Jurgen

Ok, dank je voor de info.  ;)

Alle extra info over alle lijnen blijft nog steeds welkom!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Voor zij die interesse hebben in oude spoorwegrelicten, in Sourbrodt is men bezig om de put van de oude draaischijf bloot te leggen. Deze ligt vlakbij de RAVeL van de Vennbahn en zal waarschijnlijk net als zijn broertje in Born bewaard blijven voor het nageslacht.

Als alles goed is zou de Vennbahn deze zomer volledig klaar moeten zijn waardoor je in 1 ruk van Aken tot Troisvierges kan fietsen. Op het gedeelte tussen Kalterherberg en Sourbrodt moet men echter nog altijd starten met de werken, dus men zal nog snel moeten zijn om alles op tijd klaar te krijgen.
Ook de tunnel in Luxemburg is nog steeds niet toegankelijk.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dieselfreak

Ik had liever met de trein gereden over de Vennbahn dan met de fiets, helaas is dat voltooid verleden tijd.
MC

Jurgen

Daar kan ik je alleen maar in bijtreden. Helaas was het gedaan voor ik de kans had.

Vermits het nu niet meer met de trein kan doe ik het maar met de fiets en als je je ogen dan even sluit... euh nee, laat maar, dat is gevaarlijk tijdens het fietsen.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.