Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

Fietsen langs lijn ...

Gestart door Jurgen, 26 juni 2012, 16:03:55 PM

vanmiegroet

er is een vereniging dat vanaf raeren naar duitsland zou willen rijden.
Dus wie weet binnen enkele jaren

2012

Citaat van: Jurgen op 06 september 2012, 17:26:20 PM
Ondertussen is mijn fiets nog eens van stal gehaald en zijn we naar Aken getrokken.
Een late beslissing en om 15u zaten we pas op onze fiets, maar toch hebben we 40 km Vennbahn bezocht tot de halte Konzen. Verslagje daarvan hier.

Ik heb wel 1 vraagje. Wat betekent het volgende bord dat vlakbij een armsein stond?



Ik heb een uitleg gevonden op de site van Patrick, maar dat is in het Frans en de vertaling wil niet goed lukken. Ik begrijp niet goed wat er staat. Klopt het als ik zeg dat dit een helling (of daling) aankondigt van meer dan 12 mm/m en minder dan 18 mm/m?
CiteerPANNEAU DE DECLIVITE.

1. Fonction.

Ce panneau signale la présence d'une section dans laquelle existe une déclivité soit supérieure à 12 mm/m mais au maximum inférieure à 18 mm/m, soit supérieure ou égale à 18 mm/m.

2. Aspect. Représentation conventionnelle.

Le panneau est rectangulaire. Sa face avant porte, en noir sur fond blanc, la représentation d'une pente et l'indication i > 12 ou i > 18

3. Emplacement.

Le panneau de déclivité est placé sous le panneau d'identification du grand signal d'arrêt qui couvre une section dans laquelle existe une déclivité soit supérieure à 12 mm/m et au minimum inférieure à 18 mm/m, soit supérieure ou égale à 18 mm/m.

S'il est matériellement impossible de le placer sur le mât, la passerelle ou la potence, il peut être implanté à 3 m en amont du signal.

Dat bord is enkel van "nut" of van tel als je wil als men rit op zicht aan het rijden is. Een trein die minder dan 100km per uur mag rijden, mag op die plaats in rit op zicht slechts 20km/u rijden, terwijl dat op normale plaatsen maximaal 40km/u is.
Ook als je met een trein rijd waar er remmen op afgezonderd zijn kan het zijn dat de rit verboden wordt, das dan afhakelijk hoeveel remkracht je trein nog heeft.
Inelk geval duid dit bord een afdaling aan, maar in feite als alle remmen werken en je moet niet op zicht rijden, dan moet je eigelijk niks extra doen als je zo een bord passeert.

Jurgen

Citaat van: vanmiegroet op 30 maart 2013, 15:05:51 PM
er is een vereniging dat vanaf raeren naar duitsland zou willen rijden.
Dus wie weet binnen enkele jaren


Heb ik ook al iets over gehoord. Toen ik met de fiets in Walheim was stonden er wel enkele kleine locs en goederenwagens op het emplacement. Het station was echter in slechte staat. Men zal nog veel werk hebben om alles te restaureren.



@ Kurt: Bedankt voor de bijkomende uitleg.

Ik herhaal nog maar eens dat alle mogelijke info over diverse seinen die je langs fietspaden kan vinden welkom blijft. Een mens kan nooit genoeg info verzamelen.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Op mijn site over fietspaden op oude spoorlijnen heb ik een nieuwe pagina gemaakt waar ik probeer om in "gewone mensen"-taal uit te leggen wat die vreemde palen met tekens die je soms tegenkomt allemaal betekenen.

Veel dingen weet ik van mezelf en van enkele dingen heb ik al een uitleg gekregen, maar er zijn er toch enkele die ik zelf heb moeten opzoeken. De vraag is natuurlijk of die informatie klopt.

Kunnen de kenners even helpen? De pagina vind je hier.
Uiteraard krijg je een eervolle vermelding onderaan de pagina.  :)

Een Duitse variant van deze pagina zal ook nog online komen, maar dat is voor later. Eerst moeten er nog heel wat foto's online geplaatst worden, pas dan kan ik die pagina aanmaken.
Een gedeelte van het Maar-Moezel-fietspad staat trouwens al online, het langste gedeelte moet ik helaas nog online plaatsen en dat is nog wel enkele uren werk.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Is er iemand die nog mee leest?

Verslagje van lijn 108 tussen Binche en Erquelinnes staat online.

Voordien had ik ook al de Duitse lijnen 3110 en 3111 online geplaatst, samen vormen zij de Maare-Mösel-Radweg.

Als iemand bijkomende info heeft over de spoorlijnen mag je ze altijd doorgeven.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

krisds

ik lees zeker mee, alleen ontbreekt de tijd om te fietsen...ooit

Jurgen

Op zonnige dagen ga ik fietsen, sombere dagen gebruik ik dan weer om alles op de website te plaatsen.
Op 7 juni 2013 ben ik nog eens naar lijn 45 getrokken, 3 jaar nadat ik er de eerste keer was langs gefietst. Er zijn verschillende dingen verdwenen, overwegcabine 4 bijvoorbeeld is afgebroken, maar ook veel hectometerpaaltjes zie je gewoon niet meer staan, als ze er nog staan tenminste.

Afin, ik heb een nieuw verslag gemaakt, deze keer van Waimes naar Trois-Ponts. Van beginpunt van de lijn naar het eindpunt dus.

Nu heb ik wel een vraag. Op deze spoorlijn kom je verschillende malen een rechthoekig wit bord tegen met daarop de letter "P". Ik dacht dat dit verwees naar een pedaal, dat heeft iemand me ooit eens verteld hier op het forum.
Nu heb ik wel een Franstalige uitleg gevonden, maar voor de vertaling zit ik een beetje vast. Kan iemand me helpen met de vertaling? Hieronder krijg je de Franse uitleg:
CiteerLe signal "P" s'adresse à des mouvements de garage par rebroussement ou à des mouvements de manoeuvre enclenchés comportant une opération de rebroussement non commandée par un signal fixe.
Il indique l'endroit que doit au moins atteindre le premier essieu du train avant d'entamer le mouvement de rebroussement.
Le signal "P" est également utilisé à l'amont d'un signal lumineux d'arret qui, à l'exclusion de tout autre function, couvre un passage niveau muni de signaux routiers automatiques et en contrôle le fonctionnement.
Dans ce cas, il indique l'endroit d'où, au passage du convoi, est provoquée la commande à l'ouverture du signal lumineux d'arrêt. Il est alors situé à 300 ou 500 mètres du signal annoncé, suivant que la vitesse autorisée à l'endroit considéré ne dépasse pas 40 ou 70 km/h.

Google translate geeft, zoals gewoonlijk, een vreemde tekst als vertaling die me weinig vooruit helpt. Vermits dit toch een specifieke vertaling is heb ik dus weinig aan Google translate.


Als iemand toevallig meer info moest hebben over de stations Malmédy, Meiz, Masta en Stavelot of over de 2 tunnels op het traject is dat ook meer dan welkom. Ook oude foto's die ik mag gebruiken zijn meer dan welkom!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Michiel

Zal ik eens een vertalingspoging wagen? Of het steek houdt, moeten machinisten onder ons maar bepalen.  ;)

Het P-signaal dient voor manoeuvers naar een opstelspoor via een keerbeweging , of voor opeenvolgende manoeuvers waarbij een keerbeweging niet door een vast sein is bepaald. Dit P-bord duidt de plaats aan terhoogte tot waar de trein met minstens 1 as moet komen alvorens te keren.

Het p-signaal wordt ook gebruikt voorbij een stopsein die waakt over een veropliggende overweg met automatische overwegsignalisatie, en er controle over heeft. In dit geval duidt ze de plaats aan die het openen en sluiten van de overweg activeert. Ze zal afhankelijk van de maximaal toegelaten snelheid 300m of 500m van het aankondigend sein staan, zolang de de maximale toegelaten snelheid respectievelijk 40 of 70km/u niet overscheidt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jurgen

Klinkt een logische vertaling.
De kenners mogen altijd bevestigen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Herwig

@ Jürgen,

Vraag 1:  bekijk je soms al 's de webstek op G ~~gle:     "Rail Trash" :  lijkt erg op uw fietsactiviteiten.... ..
Vraag 2:  "deed"   je reeds lijntje 47, via Burg Reuland, langs het bewaard bakstenen Pruisisch stationnetje met de fraaie gotische gevelletters  "Reuland"  ?
Groeten,  Herwig.

conducteur

De spoorlijn tussen Blankenberge en Knokke is tussen Blankenberge en Zeebrugge, en tussen Zeebrugge en Heist een fietspad geworden (het deel tussen Zeebrugge en Heist is vrij recent, het andere deel bestaat al langer) maar heb niet echt iets opgemerkt van restanten van de lijn...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

@ Herwig: Rail Trash heb ik lang geleden wel eens gevonden, maar na een crash van mijn vorige computer heb ik de site niet meer terug gevonden. Hij gaat terug bij mijn favorieten.

Lijn 47 heb ik ook al bezocht, maar wel slechts het gedeelte van Sankt-Vith tot Oudler. Burg-Reuland ben ik dus ook voorbij gefietst, daar heb ik deze foto's genomen:





Bedoeling is om de lijn later nog een keertje tot Luxemburg te volgen, maar voorlopig is het er nog niet van gekomen. Ik zou dan de volledige Vennbahn vanaf Aken tot Troisvierges willen volgen, maar ze blijven daar maar werken op dat fietspad.  ::)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Herwig

@ Jürgen,

"Rail Trash"  ben 'k per ongeluk ooit tegengekomen op G~~gle, als 'k op zoek was naar. .. ."spoorwegtunnels",   dacht 'k.....
(of naar     "kanaal-tunnel" ....kanaal i.d. betekenis van vaart,   niet i.d. betekenis van de zee tussen Calais & Dover... .)

'n Nabij familielid van me logeerde reeds pakweg 30 maal in Burg Reuland...(Hotel Val de l'Our)

Avondgroeten,   Herwig.

Jurgen

Eventjes gezocht waar dat hotel precies ligt. Het fietspad loopt blijkbaar vlak achter het hotel door en het station ligt slechts op wandelafstand.
Het lijkt me dus ideaal voor mensen die tijdens de fietstocht even willen overnachten.
Verder is het daar ook een hele rustige omgeving, ideaal om te wandelen en te fietsen. Het dorpje zelf heb ik nog niet bezocht, maar vanaf het fietspad gezien lijkt het me een typisch stadje voor de omgeving.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Herwig

@ Jürgen,

Het hotel is ook gastronomisch   niet   te versmaden.
Reuland:  burchtruïne, huizen met rondbogen doorgangen, pannenkoekenterrasjes, bossen & landbouw, géén zichtbare rotsen, wit kerkje van Weweler,...
Meeste wandelingen wel via asfalten land- & boswegen, .... .
En zo goed als overal praat men Nederlands.... .

Groeten van de VVV,    Herwig.