Display- en opbergsysteem

Gestart door Redskin, 14 april 2012, 14:11:28 PM

Redskin

Hallo mede-forummers,

In 2010 kocht ik een mooie treinvitrine en ik ben daar heel tevreden over. Dus mailde ik de maker ervan en heb hem gevraagd om een maatwerk-vitrine te maken. De afmetingen in overeenstemming met het plekje; wat smaller en wat meer de hoogte in. De opgegeven offerte moest ik effe wegslikken  :o . Zal het vast waard zijn, maar ik vind 't gewoon echt een klap te duur. Dus dan zelf wat huisvlijten. In ik denk dat ik daar wel in geslaagd ben. Kosten en gevraagde inspanning zijn laag, en juist de flexibiliteit (uitbreidbaarheid, breedte) weer groot. Persoonlijk vind ik het ook zelfs beter uitzien, dan ik van te voren had bedacht.

Komt 'ie:

Ik heb voor mijn eerste probeersel op proef een plexiglazen buis gekocht, in het formaat 50/46 (dat is de buiten- resp. binnenmaat). De lengte was ruim 1,50 m. Ik had me bedacht ruim zestig cm. lengte nodig te hebben; dat zou op de bedoelde plek, daar dus waar de opstelling moet komen, het beste uitkomen. De buislengte is normaal 2 meter, dus kan ik drie lengtes van 66 cm uit een buis halen. Met de net gekochte buislengte kom ik tot twee buizen.

1) Die zie je hier. Ik heb deze al op 66 cm afgezaagd (laat de beschermfolie er zo lang mogelijk opzitten, dan voorkom je beschadigingen). Na het afzagen haal je met een schuurpapiertje de bramen en slijpsel van de rand weg. Niet naar binnen of naar buiten schuren; dat worden lelijke krassen! Eén kant is bij mij wat minder mooi gelukt; geen nood, die hangt aan de kant richting de muur die er haaks op staat, dus uit het zicht.



2) Hier zie je de houders, waarin je de plexiglazen buis kan klikken. Deze houders hebben een koppelmogelijkheid; je kan dus onbeperkte blijven doorkoppelen. Iedere houder heeft één schroefgat; met twee of meer houders kunnen de buizen ook niet meer draaien (dat zou tot vervelende ongelukken komen). Het lichtgrijze schuifje dat je op de foto ziet, is om te voorkomen dat de buis uit de houder gehaald kan worden. Nu vind ik dat zelf niet mooi en geloof me; de buis zit echt heel goed klem in de houder dus die heb ik weggelaten.



3) Dan hoe ik de rails gemaakt heb. De locs en wagons/rijtuigen moeten immers wel ergens op staan. Ik had nog goedkope flexrails, voor dit doeleinde prima! En ook de plakplint had ik nog. Dus met de verstek-schaar de plakplint en ook de rails op lengte geknipt (gaat perfect! Zal niet zo best voor de schaar zijn. Boeien: die dingen zijn een eurootje of vijf). Dan de plakplint omgedraaid (inderdaad: met de 'mooie kant' naar onderen) en op de kleefband de flexrails geplakt. De trein komt wel excentrisch in de buis te staan dus pantografen moet je inklappen.



4) Effe inmeten, de houders in de muur geschroefd, plexiglas buizen erin geklikt, die laat ik lekker zitten. Dan treinen op de rails plaatsen en je schuift deze zo in de buis. Voila: klaar!  :D



5) En in- en uitschuiven is zo gepiept. Je zou zelfs de rails nog aan je baan kunnen koppelen, dan hoef je je trein niet eens over te pakken.



En dit is de huidige situatie. Ben voor ongeveer € 90,-- klaar nu, en ook echt heel happy met het resultaat.  In het echie is 't mooier dan op de foto te zien is. Foto's uit m'n mobieltje, zijn nu ook niet echt top trouwens, niet scherp en nogal flets (door het kunstlicht). Maar het geeft zo wel een goed idee, toch :?:



Plezier, misschien ook iets voor jullie ?
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

marc goovaerts

Hebben die buizen en (vooral) die houders ook een merknaaam ?

Michiel

Erg creatief, en heel effectief. [:p] Je nieuwe vitrine ziet er erg goed uit. Ik heb net, een paar dagen geleden, een vitrine besteld zoals links op je foto', die houten vitrine. Ik wacht met ongeduld... [:)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Redskin

Die vitrine is een prima keus Michiel. Netjes afgewerkt, licht in gewicht en het ingefreesde spoor is heel handig. De plexiglazen 'ruiten' voorkomen inval van UV-licht en daarmee voorkomt 't dus ook het verbleken van ons kostbare materieel.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Redskin

Dank mannen! [:D]
Voor de info wellicht goed om te weten waar ik de benodigde materialen vandaan haalde: RU58 plastics (er is een vestiging in Barendrecht; evengoed nog 150 km van Brussel vandaan... [:(]) leverde de buizen en de bevestigingsbeugels. Bij Hornbach kocht ik de plakstrips en de flexrails kocht ik op de modelspoorbeurs in Houten.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Steam.N

Eenvoudige en leuke oplossing !
Nooit gedacht aan ronde buizen.  Nochtans ogen ze erg mooi.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railman56

ja, inderdaad goed gevonden en mooie oplossing.
1 vraagje, bestaan daar ook deksels voor? misschien handig om het stof buiten te houden.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Redskin

Heel terechte vraag Marc! Ten tijde van de montage maakte ook ik me daar wat zorgen om en verwachtte door de buisvorm luchtwervelingen, die stof zou afzetten.
Nu ruim een jaar verder, kan ik je melden dat er geen of tenminste niet noemenswaardig stof op de modellen terecht komt. Maar 'inslagdoppen' zoals ze blijken te heten, bestaan voor de toegepaste buizen (50/46). Ik heb er een paar gekocht maar eerlijk gezegd ziet 't er gewoon niet mooi uit.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController