Hernummering locs : tests met laser decals

Gestart door GeM, 06 april 2012, 00:00:24 AM

GeM

Na vele maanden twijfelen, lezen, opzoeken en plannen heb ik dan toch de stoute schoenen aangetrokken en een poging gewaagd om via decals een loc om te nummeren. 2 donoren werden gevonden : een oude 1605 en de 5907 (beide M*klin-modellen). Het leek me redelijk eenvoudig om van de 1605 een 160.004 te maken, en de 5907 leek me ideaal voor een 5920, 5922 of zelfs 201022 (allen hielden geruime tijd hun enkele koplampen en hadden verder dezelfde livrei als de uitgebrachte 5907).

Allereerst was het weghalen van het 1605 nummer aan de beurt, wat zeer makkelijk ging door het wegwrijven ervan met een wattenstaafje in synthetische thinner gedoopt. De 5907 was een ander paar mouwen, aangezien de metalen kast uiteraard niet in de grond gekleurd was, en de thinnner dus ook de groene basiskleur wou weghalen. De test met het glasvezelpotlood was maar redelijk geslaagd...
Na enkele tips hier op het forum ging ik aan de slag met inkscape. RAL-kleuren opgezocht (zilver immiteren is NIET makkelijk B)), maar uiteindelijk na vele testprints het decalblad volgekregen met naar ik hoopte goed bruikbare decals.
imghttp://users.telenet.be/bazilleke/decals/laserprint1.jpg/img

Blij met het resultaat dan maar onmiddellijk aan de slag gegaan met de ex-1605, echter het resultaat was zeer bedroevend. Het contrast was compleet weg, tegen de blauwe achtergrond was er van het nieuwe nummer zo goed als niet te lezen xx(
imghttp://users.telenet.be/bazilleke/decals/160004_1.jpg/img

Dan maar een poging op de ex-5907, echter deze minstens even erg: de gele cijfers leken wel doorzichtig geworden, het resultaat was gewoon erbarmelijk slecht.VVV
imghttp://users.telenet.be/bazilleke/decals/5907_1.jpg/img

Tot zover mijn eerste ervaringen met decals : noppes, nada, nul komma niks dus.... zeer ontgoocheld, voor mij werkt dit gewoon langs geen kanten!!:(

De vervolgstapen die ik nog overweeg zijn:
1) Zelfde bestand laten afdrukken bij een vriend die beschikt over een inkjet printer. Allicht wordt de inkt daar iets 'dikker' op het papier gelegd? (kan dit trouwens op hetzelfde 'laser' decal papier, of moet ik inkjet decal papier aanschaffen?)
2) Op het werk heb ik soms beschikking over een vector laser, ik speel met het idee om een 'masker' te laseren in zeer dun plasticard om dit vervolgens te gebruiken om het nummer op de loc te 'tamponeren'(of evt. te airbrushen) met verf. Iemand toevallig al ervaring hiermee of dit zou kunnen werken?
3) Ook over thermo-transfer printers kan ik beschikken. Blijft natuurlijk de zaak om aan de juiste kleur van lint te geraken (geel en zilver)...
4) Mocht dit allemaal niet lukken en ik ben tegen dan de moed nog niet volledig kwijt geraakt, ben ik van plan de decals bij een professioneel te laten drukken tegen betaling. Een alps-printer aanschaffen lijkt me (voorlopig toch) nog een stap te ver.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

marc goovaerts

Ik vrees dat een inkjet voor dit probleem al evenmin een oplossing zal zijn.

Het echte probleem zit hem niet in de juiste kleur of de dikte van de inkt. Wel in de ondergrond.
Alle laser- en inkjetprinters gaan er van uit dat er op wit (papier) gedrukt wordt.

En printers die dat wit kunnen leveren (onder de andere kleuren) zijn zeldzaam. Alps loopt op zijn laatste stuiptrekkingen, binnenkort zijn er geen inktcasettes meer voor te krijgen, heb ik begrepen.

Het enige alternatief zijn bepaalde solventprinters en UV-printers, ook een paar flatbed printers. Maar die zijn dan weer stevig duur.

ToThePoint

Inktjet geeft een dikkere laag maar die eveneens niet dekkend genoeg.
Het resultaat is net hetzelfde.
Er zijn trouwens draadjes hier op het forum die erover handelen. ook in msm verschenen artikels erover.

Ivm de ALPS is het zo dat in 2015 de productie van cartridges stopt.
Tussen een ALPS en laser/inktjet is er slechts een verschil.
Met de ALPS kan u een witte ondergrond afdrukken en dat maakt dat een decal WEL zichtbaar is.
Printers maken inderdaad gebruik en verwachten dat de ondergrond wit is.
Wat u eigenlijk ziet is niet de kleur maar de witte achtergrond waar een filter/lens voor geplaatst is en dat de kleur van die filter/lens blokkeert. De witte achtergrond reflecteert alle andere kleuren behalve de kleur die het filter/lens heeft.
Geen witte/lichte achtergrond = geen reflectie en is bijgevolg de decal niet of nauwelijks zichtbaar.
Hetzelfde effect gebruikt men om kleurlicht te verkrijgen.
Plaats een rode filter voor een wit licht en de lanp zal alle andere kleuren van zijn spectrum doorlaten en de rode blokkeren. Het effect is rood licht.
Verwarrend voor de hersenen ?
Nog even dit, wit reflecteert alle licht en dus het kleurenspectrum dat men kan zien als men licht door een prisma laat schijnen.
Zwart absorbeert alle licht/kleuren en zal bijgevolg de energie van het licht/kleuren omzetten in warmte. De reden waarom items die dienen voor (koel)transport het best in wit geschilderd zijn.
Of tijdens de winter. Als er sneeuw ligt zal het opmerkelijk kouder zijn dan wanneer in dezelfde weersomstandigheden geen sneeuw ligt. Het isolerende effect van sneeuw speelt hier uiteraard ook mee.

Ik kocht ooit een ALPS en heb daar nog geen seconde spijt van.
Ja het is duur, heel duur. Een alternatief is nog duurder, dus voor mij was de keuze niet zozeer welke printer en welke methode, maar wat ga ik doen ? Bricoleren of decals aankopen/uitbesteden.


Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

GeM

Mannen, bedankt voor de feedback en leerrijke uitleg. Ik heb de draadjes ivm decals wel degelijk doorspit, ook op andere fora, en het leek allemaal zo simpel[:)] Allicht heb ik de techniciteit ervan niet goed begrepen.
Door jullie duidelijke toelichting ivm de achtergrond en filters is het me nu zo klaar als een klontje. De inkjet en thermo-transfer oplossingen kan ik dus al achterwege laten. Rest me de test met lasermasker of de uitbesteding (of aanschaf van een alps, wie weet[:p])
Dus als ik het goed heb, moet je in de onderste layer alle objecten in het wit zetten en er dan bovenop in de uiteindelijke kleur printen, right?
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Havoc

Zomaar enkele ide?n; kwestie dat er misschien meer bovenkomt.

- bedrukken van locs (en andere zaken) gebeurt vaak met tampondruk. Eerst wordt in een metalen blok de tekst in spiegelbeeld ge?tst. Dan wordt dat vol met inkt gesmeerd en de rest ernaast weggeveegd. Een siliconen tampon neemt dan de inkt op, die blijft eraan kleven en drukt die dan tegen de loc. Zijn er hier soms mensen die daar meer over weten vanuit hun professionele ervaring? Ik denk dat dit voor veel een oplossing zou kunnen zijn.

- die sjablonen voor airbrush zou je ook kunnen etsen. Zijn er etsers op het forum die al zoiets geprobeerd hebben?

- er zijn ook nog dye-sublimation printers. (ik dacht dat de Alps zo een printer was) Die kleine fotoprinters gebruiken dit proces. Iemand dat al ooit geprobeerd?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door Havoc

Zomaar enkele ide?n; kwestie dat er misschien meer bovenkomt.

- bedrukken van locs (en andere zaken) gebeurt vaak met tampondruk. Eerst wordt in een metalen blok de tekst in spiegelbeeld ge?tst. Dan wordt dat vol met inkt gesmeerd en de rest ernaast weggeveegd. Een siliconen tampon neemt dan de inkt op, die blijft eraan kleven en drukt die dan tegen de loc. Zijn er hier soms mensen die daar meer over weten vanuit hun professionele ervaring? Ik denk dat dit voor veel een oplossing zou kunnen zijn.


Ik heb hier ruime ervaring mee.

Absoluut geen oplossing voor het maken van enkele stuks. De opstartkosten zijn enorm hoog en de "etsplaten" heten clich? platen zoals je ze noemt zijn ook niet echt goedkoop.

De platen zijn trouwens gewoon beeld en geen spiegelbeeld [;)] op je tampon staat het in spiegelbeeld waarna je het weer "goed" ziet op het model.

De enige momenteel betaalbare en zelf te maken witte opdrukken is met de eerder genoemde ALPS printer. Hiervoor ben je echter ook enige tijd bezig om dit goed onder de knie te krijgen maar dat is met zoveel dingen oa in deze hobby. "Even" leren kun je vergeten net als dat ik ze "even" maak voor derden.

Kees-Jan

Havoc

citaat:
Absoluut geen oplossing voor het maken van enkele stuks. De opstartkosten zijn enorm hoog


Ja, als je het professioneel laat doen. Maar etsen doen er hier meerdere dus dat is iets dat bereikbaar is. Geen idee hoe het zit met bvb de inkt die gebruikt wordt. Is dat iets dat je bvb in een tekenwinkel kan vinden? En die tampons, dat materiaal is dat ook iets bijzonder of zou dat ook kunnen met bvb gietsiliconen?

Het is maar een wild idee maar het is niet omdat het veel geld kost als je het laat doen, dat het niet mogelijk is om het op de keukentafel te doen.

Goed gezien van het spiegelbeeld! Het is ondertussen 15 jaar geleden dat ik zo'n machine in actie gezien heb.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kees-Jan

Johan in 15 jaar tijd is er veel veranderd en zolang ben ik nog niet eens bezig.

Ik blijf nee zeggen met het op de keukentafel doen want je kunt met de hand niet de kwaliteit krijgen die je met een machine krijgt.

Er zijn veel variabelen die het resultaat geven. Een voorbeeld is de druk waarmee je tamponneert op je materiaal. Je krijgt dit nooit 2x gelijk met de hand. Bijvoorbeeld: te weinig druk betekend geen dekking en te veel juist uitlopers. Om over verschillende kleuren in ??n afbeelding nog maar helemaal niet te gaan beginnen.

Denk je echt dat het zo eenvoudig is om letters van nog geen 0,5mm hoog ergens scherp en recht op te krijgen met de hand als er ook nog een verschil zit in de hoogte van je model?

Een etsplaat die je thuis maakt is geen clich? plaat. De home made versie is namelijk nooit overal even diep en daardoor niet gelijk met vulling bij tamponneren.

Nogmaals "ALPS" is voor de hobbyist de meest betaalbare oplossing bij enkele stuks. Je bent voor een kleine 750-1000 euro helemaal klaar (printer, cassettes en eventueel software). Dan gaan leren tekenen, printen en plakken.

Kees-Jan

NB ALPS cassettes zijn nog ruim verkrijgbaar (goed zoeken) alleen de printers worden schaars [:D]

Gerolf

Ik heb het nog niet geprobeerd, tampondruk met ge?tste clich?'s. Nu snap ik pas hoe het eigenlijk werkt. De stempel "absorbeert" inkt uit de holte.
Maar zoals Kees-Jan al stelt: veel variabelen ...
Als ik zie hoe lang ik al evolueer met het etsen, dan zullen de eerste 50 (150?) pogingen-tot-tampondrukken "lesgeld" betekenen [:I]
De inkt lijkt me ook niet eenvoudig: Die moet goed hechten, niet al te snel drogen, en vooral v??l pigment bevatten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door GeM

Mannen, bedankt voor de feedback en leerrijke uitleg. Ik heb de draadjes ivm decals wel degelijk doorspit, ook op andere fora, en het leek allemaal zo simpel[:)] Allicht heb ik de techniciteit ervan niet goed begrepen.
Door jullie duidelijke toelichting ivm de achtergrond en filters is het me nu zo klaar als een klontje. De inkjet en thermo-transfer oplossingen kan ik dus al achterwege laten. Rest me de test met lasermasker of de uitbesteding (of aanschaf van een alps, wie weet[:p])
Dus als ik het goed heb, moet je in de onderste layer alle objecten in het wit zetten en er dan bovenop in de uiteindelijke kleur printen, right?




Als het een witte of maximaal een gele ondergrond is niet, anders JA.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

Een waarschijnlijk erg domme vraag, en mogelijks in andere draadjes reeds afgeschoten:

Is het niet zo dat inktpatronen kunnen bijgevuld worden?
Kan je dan niet een bv gele-inktpatroon met witte inkt (bij)vullen, en daarna je tekst "geel" afdrukken?
Mogelijks vind je geen geschikte witte inkt? Te snel drogend, onvoldoende afdekkend, etc ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Steam.N

Een waarschijnlijk erg domme vraag, en mogelijks in andere draadjes reeds afgeschoten:

Is het niet zo dat inktpatronen kunnen bijgevuld worden?
Kan je dan niet een bv gele-inktpatroon met witte inkt (bij)vullen, en daarna je tekst "geel" afdrukken?
Mogelijks vind je geen geschikte witte inkt? Te snel drogend, onvoldoende afdekkend, etc ...





In principe gaat dat ware het niet dat de opening waar de inkt doorgaat in de cartridge te dun is. De witte inkt gaat er dus niet door.
Experimenteer zoals ik gedaan heb. Ik slaagde er ooit in.
Truc is om de witte zogenoemde inkt te verdunnen, laten bezinken en dan met een spuitje het bovenste gedeelte te gebruiken in de cartridge.
Een systeem dat zich kan herhalen vond ik niet en heb na 4 maanden experimenteren een ALPS gekocht.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Bert Ossevoort

Heel mooi allemaal ,maar denk als ik kees-jan zijn verhaal lees ,1000 euro investeren ? ,een keer rond kijken en wat afwrijfcijfers kopen[jocadis of woodland] ,evt water decal cijfers [tl decals] ,kost misschien 25, 30 euro en je kunt loks vernummeren,
voorbeeld ,recentelijk overgespoten ,




meer beelden van de line up in het draadje denkpistes,succes Bert.

modèlisme

Je kan decals per blad laten drukken bij E.L.S Trains in de US ( elstrains@mindspring.com)
Kostprijs  $25 per blad letter formaat + $ 5 verzending.
Zij kunnen wit drukken en daarop dan geel. ( met een ALPS printer ).
Ik heb er enkele bladen laten maken, duurt wel lang alvorens ze klaar waren, maar ik heb alles prima binnengekregen.
Je moet wel de teksten in pdf formaat opsturen.
Alleen hebben de douane mij gesneden ( 67,95 euro invoer en btw ). Ik liet 8 bladen decals maken.
Groetjes,
Paul.
 

ERVIN

Heb je daar misschien een foto van Paul.[:I]