Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

van Wolzerdange naar Echternach

Gestart door Kautenbach, 30 maart 2012, 18:08:12 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: Kautenbach op 14 maart 2014, 11:40:11 AM
Zelf vond ik de kwaliteit van de verlichting boven Wolzerdange prima, zeker als je naar sommige LED verlichting kijkt (daar vaak erg donker, zeker op foto/video) maar het grote nadeel aan TL verlichting; het is zo lomp en zwaar.
Zelf ben ik ook voorstander van TL verlichting. Het is veel goedkoper in aanschaf dan ledverlichting, en de lichtopbrengst per watt van TL is momenteel nog steeds beter dan van led. Dit in tegenstelling tot wat veel reclames ons willen laten geloven.

Ik heb indertijd een partijtje goedkope TL armaturen gekocht en die helemaal gesloopt. De lampvoetjes en starters zijn aan de fries gemonteerd, de voorschakelapparaten hangen net boven de grond aan de modulepoten. De omhullingen heb ik weggegooid.

Een andere optie is TL armaturen aanschaffen met een elektronisch voorschakelapparaat (EVSA). Die zijn een stuk lichter.


Stedahult

Goedkoper Klaas? Lijkt me zeer sterk, en dat voor een Hollander.
Voor 3 module bakken, in totaal 6,5 meter ledstrip incluis de
stabiele regelbare voeding. Komt het totaal bij mij op net geen 40 euro.
Het totale gewicht van dit al, 250 gram (met kabel en al).
Mvh. Steef

Klaas Zondervan

Steef, je moet natuurlijk wel de lichtopbrengst vergelijken. Kun je vertellen hoeveel lumen die 6,5 meter ledstrip opbrengt?
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat TL verlichting meer licht per watt en per euro aanschafprijs levert.

Stedahult

Ligt eraan wat je wilt, bij mij beeld het eind augustus
rond een uur of 6 s'avonds uit. Daar is het type wat ik gebruikt
heb, zeer goed voor. Ook heb ik ze niet op 12V staan, is te fel.
Gebruik ze op 9V, wat de opbrengst is weet ik niet. Ik heb
ze op aanraden van een andere modelbouwer gekocht.
En hij is weer voorgelicht door Karst Drent. Dat TL meer helderheid
geeft zal vast wel. Het gaat mij om het gewicht, daar het
geheel wel telkens vervoerd moet worden naar een beurs.
En ik geen ploeg van 4 man om mij heen heb dansen.
Mvh. Steef

Klaas Zondervan

Citaat van: Stedahult op 14 maart 2014, 17:12:17 PM
....wat de opbrengst is weet ik niet.
Dat is het probleem waar ik steeds tegenaan loop in discussies over TL v.s led. Bij die ledstrips heb ik nog nooit een opgave van de lichtopbrengst gezien, dus ik weet niet hoeveel waar je voor je geld krijgt in dat opzicht.
Op OntraXS heb ik een aantal baantjes gezien met ledstrips er boven waarvan ik de lichtsterkte bedroevend vond. Op jouw baan viel het wel mee, hoewel ik door de drukte er niet meer aan toe gekomen ben om daar goed naar te kijken.
Wat het licht betreft vond ik Wolzerdange een verademing. Daar hing een hele batterij TL bakken boven die de baan in een zee van licht zetten, en daar hou ik van.

Kautenbach

wel ff goed zo lekker de discussie opentrekken, LED versus TL

Ik ben het met Klaas eens qua lichtkwaliteit, en met Steef qua gewicht, en praktisch heid. Geld.. zal denk ik uiteindelijk om t even zijn vermoed ik

Zijn er nog meer meningen? :) (ik besef dat dee discussie al wel vaker is gevoerd.. 8))

Ikzelf wil een goeie felle verlichting, met zo mogelijk extra spots, die richtbaar zijn voor aanlichting details. en t geheel goed in te bouwen in makkelijk transporteerbare bak gecombineerd met fries.


Martin Welberg

D'r zijn een aantal factoren die meespelen. Uiteraard kan zo'n strippie niet op tegen de opbrengst van de TL-bakken die Wim in z'n fries heeft hangen.
Ben van mening dat de TL's ook te wit zijn in kleur temperatuur, koudwitte leds te blauw etc etc...daaraantegen geeft de toevoeging van een RGB een legio mogelijkheden. De meeste slecht uitgelichte banen hadden de nog goedkopere 3528 ledstrip in hun fries hangen die de helft van de lichtopbrengst heeft.
Voordeel aan ledstrip is gewoon de gewichtsbesparing, levensduur en de breukvastheid...je hoeft je geen zorgen te maken dat het sneuvelt tijdens transport...

Klaas Zondervan

Citaat van: milocomarty op 14 maart 2014, 18:08:20 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 14 maart 2014, 16:56:45 PM
Kun je vertellen hoeveel lumen die 6,5 meter ledstrip opbrengt?


5850
Dat is dus iets minder dan 2 TL buizen van 36W. Die leveren samen 6700 lumen.
Citaat van: milocomarty op 14 maart 2014, 18:37:38 PM

Ben van mening dat de TL's ook te wit zijn in kleur temperatuur,
TL heb je in diverse tinten. Koel wit, gewoon wit, warm wit en nog warmer wit. Kies maar wat je het mooiste vindt.

Martin Welberg

RGB leds om de kleur bij te mixen......................of hebben ze daar ook TL's voor...

Stedahult

Klaas, het is vrij eenvoudig om er een stripje bij te plakken.
Dan zit ik ruim boven de twee TL's. Het is voor het gros van
de modulebouwers simpelweg geen optie om voor TL te kiezen.
Het is te zwaar, voor een vaste baan is het prachtig.
Dus eigenlijk heeft het vrij weinig zin te gaan discussiëren over wat
mooier c.q beter is. Ieder maakt zijn keuze vanuit een andere overweging.
Mvh. Steef

pbaining

Hi, I took a Video of the Wolzerdange Layout at the On Traxs! Exhibition. Enjoy  :D

https://www.youtube.com/watch?v=j0agahXnGP8

Frank_N

.........................................En dat is goed gelukt ??? ::) 8)
De  links naar N spoor banen lijkt dan meer op "treintje" racen (hoewel de scenery er goed uitziet)  :(
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Citaat van: Stedahult op 15 maart 2014, 08:47:23 AM
Klaas, het is vrij eenvoudig om er een stripje bij te plakken.
....
Dus eigenlijk heeft het vrij weinig zin te gaan discussiëren over wat
mooier c.q beter is.
Als je er een stripje bij plakt wordt het nog duurder.
Het gaat mij er niet om wat mooier of beter is. Mijn stelling is: bij dezelfde lichtopbrengst is TL in aanschaf veel goedkoper. En in stroomverbruik ook, want voorlopig is het aantal lumen per watt bij leds nog steeds minder dan bij TL.
Daar hoeft helemaal niet over gediscussiëerd te worden, want dat zijn gewoon feiten (totdat iemand ze met getallen weerlegt).

Martin Welberg

Right, met een levensduur van 17.000 uur heb je er 3 nodig in de levenstijd van een ledstrip, plus die die sneuvelen tijdens het transport....tl armatuur met buis 36 watt bij de gammel 9,99 losse buis 6,49 totaalprijs 22,97 ledstrip 5 meter 9,98 dollar transfo 4,98 totaalprijs 14,96 dollar omgerekend 10,75 euro....wat is er nu goedkoper Klaas  ???