Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

van Wolzerdange naar Echternach

Gestart door Kautenbach, 30 maart 2012, 18:08:12 PM

Kautenbach

overweging nummer 1 is voor mij toch de kwaliteit van het licht. Ik lees t draadje door en dan zu ik volgens mij voor TL moeten gaan, als je goeie LED s hebt kom je in de buurt, klopt dat zo een beetje?

en als ik al voor TL zou gaan, dan nadelen; gewicht en kwetsbaarheid. Deels op te lossen door de TL en los van starters en trafo's in een lichte bak met fries in te bouwen, en dan die starters ect op de grond

Ik gebruik nu al jaren inmiddels TL en, in 2 kleuren warm wit een iets blauwig (advies al voor Mechelen van Guy, nog merci ;))

hmmm.. en dat gewicht en beter transporteerbaarheid/inbouwhoogte van LEDs hmmmm.. keuzes ??? :)

Stedahult

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 maart 2014, 23:41:09 PM
Als je er een stripje bij plakt wordt het nog duurder.

Je hebt dus opnieuw niet goed gelezen, zie mijn eerste post over de Led.


Wim, maak eens een lijntje met Karst, Martin of Ronald K.
Die kunnen het geheel uitleggen, kan je het ook nog nacht laten worden.
Kan met TL ook natuurlijk... trek je gewoon de stekker eruit  ::)
Mvh. Steef

Gerolf

Om de gedachtenwissel nog wat complexer te maken: TL's kan je ook dimmen (mits wat elektronica)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kautenbach

dimmen hoeft niet, dan trek ik idd de stekker eruit, wou ook idd al ff met Karst en Martin verder afstemmen, merci ik denk dat ik op 1 module een proef opstellinkje ga maken om eens naar de verschillen te kijken, ik heb al een trafo liggen voor LED dus moet lukken, .. na goeie afstemming  ;D

Stedahult

Begreep van Harold dat hij morgen (11-05) je foto's in het
spoorwegmuseum gaat ophalen? Ik de mijne ook, dan hangt
er weer een stukje mooie historie in de gang. Of hang jij ze
boven je bed? Heb je ook om het begeleidend bordje gevraagd?
Mvh. Steef

Frank_N

#665
Citaat van: Kautenbach op 16 maart 2014, 10:12:10 AM
dimmen hoeft niet, dan trek ik idd de stekker eruit, wou ook idd al ff met Karst en Martin verder afstemmen, merci ik denk dat ik op 1 module een proef opstellinkje ga maken om eens naar de verschillen te kijken, ik heb al een trafo liggen voor LED dus moet lukken, .. na goeie afstemming  ;D

Wim, Het lijkt me mogelijk met RGB leds (lichtsnoer of iets dergelijks...) wat te doen.....Kun je exact de kleur instellen welke gewenst is. Of zelfs aan de omgeving aanpassen. Het is in tegenstelling tot TL's (plus bijbehorende armaturen)  lekker licht materiaal te noemen. Aansturen kan met een Arduino UNO plus een Velleman shield, kun je heel wat leds mee aansturen! Natuurlijk zullen er wel meer mogelijkheden zijn, deze laatste is voor zelfbouw echter goed te doen 8) :) ;)

Is maar een ideetje......
Groet van Frank

Kautenbach

ha,

De foto's zijn al opgehaald door mede Team Mitropa lid. Ik zal vlg week eens ff met de experts de LD verlichting overleggen, ik heb de schuur hier nagenoeg klaar, en kan dan weer verder met mn modelbouw activiteiten, ondermeer een werkbank van 3 meter en goede werkruimte voor modules. Al helemaal zin aan om eea weer op te pakken, te beginnen met verlichting en een automatisch schaduwstation  ;D ;D

Kautenbach

baantje zelf is klaar, het nieuwe schaduwstation schiet op, 1e LED's (thanks Michael, mij lukte het niet  ??? :-\ om het besteld te krijgen) zijn besteld, dus de praktijktest LED of TL volgt binnenkort 8) 8)

Verder net een Duits artikel aangeleverd, en de foto's al mogen bewonderen, in t augustus nummer vaan Modelleisenbahner komt 5 pagina's Wolzerdange..


Michiel

Geweldig dat je baan in Modelleisenbahner verschijnt. Gefeliciteerd! Een beetje jammer dat deze foto je baan niet helemaal naar zijn waarde zet, nogal gelig, korrelig, vreemde hoek ivm de achtergrond...Dit had een foto van uit 1980 kunnen zijn. Maar dat zijn details. Jouw baan is mooier dan deze foto! Nah! ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Michael

Zo Wim in een prominent blad, leuk is men van Rail hobby al bij je langs geweest?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Kautenbach

ja die ook, ik weet allen niet of, en wanneer ze gaan plaatsen, ach, MSM 134 was al het hoogtepunt

bijna klaar nu met mn schaduwstation, ik kan in principe rijden, eea voorbereid op blokken met bezetmelding, nu de bakken maken voor de verlichting met fries, nog op zoek naar de juiste voeding voor LED verlichting, heb nog n trafo liggen,  kijken of ie geschikt is ;)

Kautenbach

haha, 5 exemplaren binnen van het augustus nummer, erg leuk om te lezen, foto's zijn overigens prima van kwaliteit, dus niet korrelig , onderwerp op de foto, geen oordeel hahaha 8)

Stedahult

Vanmorgen een exemplaar bij de boekhandel gehaald.
En deze vanmiddag in de schaduw in de tuin zitten lezen.
Mooi stuk Wim met pracht foto's! Tot Leuven.
Mvh. Steef

B_Modelbouw

En om de discussie over TL of LED nog aan te wakkeren ... Je hebt ook LED-TL Lampen.
ik heb er in mijn keukenarmaturen zitten en niemand die dit merkt.

Dus mogelijk alternatief als je je keuze hebt gemaakt voor TL en later toch wil omschakelen
naar LED ... Uiteindelijk staat LED nog in zijn kinderschoenen op gebied van specifieke eisen,
maar Europa is hier volop aan bezig. Zodoende kun je weldra een duidelijk vergelijk maken.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC