Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

portaalkaan

Gestart door erik de noorman, 23 januari 2012, 16:22:17 PM


marc goovaerts

#1
Waw [:0]

Uitleg, uitleg !

evan

#2
Knap gedaan!!!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

#3
Indrukwekkend staaltje zelfbouw! [:0] Vakwerk [:p][:p][:p]

Kleef je die repen alu-foli, of is dat gesoldeerd? Ik zou eigenlijk ook eens willen experimenteren met dit materiaal en deze techniek.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

#4
Prachtig Erik,
We waren al veel van je gewoon, maar dit slaat alles. Proficiat
Met vriendelijke groeten
Peter

railman56

#5
inderdaad grandioos werkje [:p]
en ik zie daar enkele draadjes lopen, dus........
wordt vervolgd [:D]
marc

(foutje aangepast)
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

PeterC

#6
Erik, heb je daar iets meer foto's van om een gedetailleerde beschrijving van je werkzaamheden te tonen/schrijven?

Prachtig!  Vooral die metalen vakwerkconstructie interesseert mij!
Groetjes, Peter


chef garde

#7
respect!

doomslu

#8
Erik, liefst eerst een waarschuwing plaatsen. Onze vloer is hard als we van onze stoel vallen. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

#9
Erik, fantastisch !
Prachtige constructie [:p]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

erik de noorman

#10
Een woordje uitleg of toch proberen:

Het is de bedoeling om de portaalkraan van het stoomdepot van Antwerpen Dam na te bouwen. Ik ga proberen om ze ook functioneel te maken.
Eerst heb ik geprobeerd om de afmetingen in te schatten. Ik heb nagemeten hoe hoog een stoomloc in H0 meet. Daarna heb ik via een foto van een stoomloc naast de portaalkraan de afmetingen herleid. Blijft een beetje giswerk natuurlijk.

Daarna heb ik het vakwerk van de portaalkraan in stukken verdeeld.

Het plateau met rails waar de kraan op rijdt.
De lange dwarsliggers die het plateau moeten dragen.
De poten die het geheel moeten dragen.
De boog op het plateau die de beide zijde van de portaalkraan moet bij elkaar houden.
De grote kolenbak tussen de voorste peilers waar de kraan de kolen instort en waar de loc's hun kolen laden. De grote bak tussen de peilers houdt ook de beide zijde van de portaalkraan bij elkaar.

Van elk onderdeel heb ik een sjablonen getekend. De sjablonen worden gebruikt als basis om het vakwerk in elkaar te kleven. De lange profielen (dwarsliggers)worden met een stukje tape op het sjabloon gekleefd om deze vast te zetten. Daarna worden de korte verticale tussenstukken en de trekkers er met secondelijm tussen gelijmd. Eens het vakwerk in elkaar gekleefd is het een sterk geheel (zoals in werkelijkheid).

De profielen zowel L,H,U worden geplooid van aluminium. Het materiaal dat gebruikt wordt om de profielen te plooien zijn: een snijmat, een ijzeren meetlat, een cuttermes en een schroevendraaier met plat stuk en een met een punt.
Voor een L profiel van bv:3 mm te plooien snijden we een aluminiumreep van 6 mm breed. Deze reep verdelen we in de lengte in twee (3 mm links, 3 mm rechts). We leggen de reep op de snijmat en de meetlat over de ene helft (3mm)van de reep aluminium. De linkerzijde (3mm) zit onder de lat de ander helft rechterzijde (3mm) komt onderuit de lat. Duw de meetlat stevig op de reep. Met de punt van het cuttermes ga ik onder het stukje aluminium dat van onder de lat komt en plooi het een beetje naar boven. Om een rechte hoek van 90? te bekomen ga je met een schroevendraaier met platstuk onder de folie die al ligt naar boven is geplooid en duw je de folie tegen de zijkant van de snijlat. Resultaat een L profiel van 3 mm met een hoek van 90?.





[




Voor een U profiel verdeel je een strip over de lengte in 3 gelijke delen. 1/3 komt onder lat en 2/3 van onder de lat. Plooi als een L profiel. De opstaande kant plooi je nog eens over de meetlat en zo bekom je een U profiel. De breedte van het U profiel bepaal je door de dikte van de meetlat.
Voor een H profiel plooien we 2 U profielen die we met de rugzijde aan elkaar kleven. Over de zijkanten wordt een extra strip gekleefd.

Belangrijk bij het verlijmen: laat het aluminium blank bij het verlijmen met secondelijm. Pas spuiten of verven na het verlijmen.
Grote stukken kan je eventueel solderen maar verlijmen geniet de voorkeur.

Ik heb mijn best gedaan om het een beetje uit te leggen zijn er nog vragen dan lees ik het wel.

Erik.

Dirky

#11
te gek!

respect man!

ToThePoint

#12
Nederig buig ik het hoofd voor zoveel vakmanschap. 100 op 10 Erik.
Nu dat ik meer weet hoe u het maakt en verlijmt kan ik het ooit ook eens proberen. De alu heb ik al gevonden in de ava. Grote alu deksels heb ik apart kunnen kopen. Die gaven (vermoede ik toen) het minste verliest.
Na een golfplatendak gemaakt te hebben voor de kolenboer weet ik dat de verstevigingsribbels in de lau makkelijk verdwijnen en het dus geen rol speelt of ze mee in het uitgesneden stuk zitten.
Lijmen gaat idd met seconde lijm. Solderen dat wist ik niet. Eens proberen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

#13
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Grote stukken kan je eventueel solderen maar verlijmen geniet de voorkeur.
Aluminium solderen, hoe doe je dat? Normaal gesproken kan dat niet, maar als jij dat voor elkaar krijgt wil ik dat trucje ook graag kennen.

Verder:  een prachtig werkstuk.

Martin Welberg

#14
Pf da's serieuze modelbouw, klasse werk !