Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Een begin maken aan deze mooie hobby.

Gestart door RBeijers, 16 januari 2012, 16:15:26 PM

RBeijers

Een hele goede middag allen...
Heb nu sinds 3 weken een kriebel voor het modelspoor. Dit komt doordat ik boven op zolder een oude kist tegenkwam met een erg oude trein erin. Toen dacht ik verdorie dat is misschien wel leuk om te doen. Heb nu meerder jaren modelbouw als hobby gehad maar nog nooit modelspoor. Eerdere modelbouw hield in Warhammer en soms wat plastice tanks in elkaar zetten. Voor warhammer kwamen er soms wat diorama's bij. Nu heb ik wat boeken bekeken en wat sites... En nu wil ik deze hobby op me nemen om hier en veel plezier van te hebben en veel te leren over modelbouw.

Ik ben begonnen met een klein station te kopen. Het betreffende station is van Faller (Burgdorf station). Nou deze is bijna helemaal af en toen kreeg ik van mijn vriendin voor de verjaardag nog een Perron. Deze is ook van Faller. Heb deze 2 nu bijna af en wilde nog iets hebben wantja ik was nog niet tevreden met 2 onderdelen. Nu heb ik nog een seinhuis gekocht ook van Faller. Deze past wel niet bij het kleine station dus zal even moeten kijken wat ik hier mee doe.

Verder weet ik nog niet echt wat ik wil gaan doen. Ik ben aan het denken aan een kleine baan. Enkel spoor met een inhaalspoor erlangs en een opstelspoor. En daar dan ook elektrische onderdelen bij zetten zoals straatlantaarns wissels spoorseinen.Dit alles het liefst digitaal aangedreven via een laptop. Maar nu komt het probleem. Ik heb dus echt helemaal geen idee waar ik moet beginnen wat ik moet halen en hoe dit allemaal moet. Daarom ben ik hier op dit forum gekomen in de hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik zal zo dadelijk even wat foto's maken van het station en perron. Deze zijn bijna af (geschilderd).


RBeijers

Hier de foto's van het station en het perron.








Steam.N

Welkom op dit forum.  Veel plezier met de hobby!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railman56

remco, vooreerst welkom hier op het forum.
probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen zodat je een beetje weet welke richting je uit wil. zo simpel is het allemaal niet en voordat je het weet ben je hopeloos verloren. bezoek ook eens een tentoonstelling en stel daar wat vragen. is er geen club in je buurt want daar kan je nog de meeste info vinden.
doe het langzaam en neem er uitgebreid tijd voor anders doe je de verkeerde dingen en/of aankopen.
begin met een klein (proef)baantje zodat je alle facetten van de hobby onder de knie krijgt en stel gerust wat vragen. je zal zeker geholpen worden.
op de vraag die je nu gesteld hebt kunnen 10-tallen verschillende meningen gegeven worden en ik vrees dat het dan helemaal niet meer duidelijk zal zijn.
succes[;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

RBeijers

Dankjewel railman56 (Marc) en Steam.N ik heb inderdaad nog niet zoveel research gedaan. Heb me wat boeken besteld en zal binnenkort zeker eens een club bezoeken. Misschien dat ik dan wat weizer word. Wel weet ik een paar dingen die ik zowiezo in mijn kleine begin project wil verwerken.

Hier de zaken die ik wel al weet.
- De baan komt in grootte H0
- Tijdvak III
- Het word een baan met DB invloeden. (Locomotieven en diesels van periode III en DB.)
- Een klein dorp word verwerkt met klein station in de spoorweg.
- De spoorweg zal een ovaal worden met een enkel spoor met een inhaalspoor erlangs en een opstelspoor.
- Het liefst wil ik K-Rails van M?rklin gebruiken.
- En zou het liefst de baan digitaal laten verlopen.
- In de baan wil ik ook een tunnel (berg) en een brug verwerken.

En hier zijn nog 2 foto's van het station en het perron. Deze zijn nu zo ver als klaar. Alleen nog wat reizende mensen erbij halen. Zodat alles een beetje echter lijkt..

Helaas door de flits lijkt het er glossy. Maar in gewoon normaal licht is het allemaal doffer en ziet het er netter uit...:)




railman56

wat is het fijn om een beetje kind te zijn

doomslu

Er zijn veel goede boeken te vinden, doch voor mij is de beste keuze voor een beginner het "Praktijkboek Modelspoorwegen" van Gerard Tombroek.
Neen, ik heb geen aandelen. [;)]
Na het lezen van dat boek pas je wellicht het lijstje hierboven aan. [:I]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Welkom op ons forum, Remco [8D]
Ik lees al heel wat nuttige tips, en zou er ??n aan toe willen voegen: Kijk naar de werkelijkheid.
Voor TPIII en Duitsland wordt dat dan: Zoek (v??l) afbeeldingen uit die periode en streek [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kusttrein28

Hallo,

Welkom op dit forum.
Als ik ook een tip mag geven: begin simpel.
Ik zie dat je van plan bent om een enkelsporig traject met inhaal- en opstelspoor wil leggen.
Met een kleiner besturingsapparaat (type mobile station) kom je al heel ver.  Als het je eerste baan is zou ik nog wachten met PC-besturing.  Later kan je dan nog uitbreiden of een grotere baan maken.
Wil je toch van de eerste keer gesofistikeerder te werk gaan zul je op dit forum zeer veel info vinden.
HO Marklin digitaal met CENTRAL STATION 2
K-rails (en enkele verborgen M-rails)
(DB, SBB en NMBS)
Forummen is geven en nemen!

Paulogic

Welkom !

Ik hoorde laatste een nieuwe doch heel mooie spreuk die van toepassing is op onze hobby :

Klein begonnen is groot gewonnen !

(ik had ze nog nooit gehoord maar ze heeft wel wat[:I])
mvg,
Paul(ogic)

janjozef

Welkom remco,
nu nog uitvissen of je 2 of 3 rail wilt rijden
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

patatje70

ik lees dat je marklin gaat rijden.. dus 3-rail.. mooi dat je daar al uit bent,veel plezier met deze oneindige hobby..

Martin Welberg

Welkom, als je niet teveel wilt maar wel een beetje wilt rangeren kijk eens hier http://carendt.us/ en zoek eens op timesavers. Zijn erg leuke dingen te realiseren op bv 2 modules van 120x60cm...

RBeijers

Een hele goedeavond allen. Net terug van het werk en dan heb ik me toch een leuke verassing toen ik thuiskwam. 3 boeken binnen gekomen vandaag die ik gisteren had besteld.

Model Railway Detailing - The steam Age. In dit boek staan ontzettend veel zwart wit foto's die erg diverse facetten doorneemt. Van perrons tot rail van station tot seinhuis. Dit alles van rond 1945 tot 1950. Alle foto's in zwart wit wat het toch weer iets heel nostalgisch geeft. Ben er zeeeer blij mee.

Das GroBe Modellbahn Werkstattbuch. Dit is dan wel duits maarja het is en blijft toch een van de grootste landen in de modelspoor wereld. Hierin staat bijna alles in vermeld waar je op moet letten en hoe je veel dingen kunt vergemakkelijken. Maar dan komt nu het nadeel het is in het duits en laat dat nu net een taal zijn waar ik niet heel erg bijster goed in ben. :) maar goed dat we een duitse vriendin hebben.

Het derde boek is "Praktijkboek Modelspoorwegen" van Gerard Tombroek op aanrade van Doomslu (bedankt). Dit boek nog niet doorgebladerd maar zal ik zeker doen de komende dagen. Maar lijkt me misschien wel het fijnste boek dat is binnen gekomen. Alvast bedankt voor de tips allen.

Ik zal zeker mijn lijstje nog aanpassen en het zal ook nog even duren voordat we fatsoenlijk aan de slag kunnen maar geduld is een schone zaak. Inderdaad heb ik al gezien en gelezen dat het via de pc aansturen van een baan erg veel met zich mee brengt en ik denk dat ik eerst eens begin met een Mobile Station. Dit is voor de kleine baan waar ik mee wil beginnen meer als genoeg.

Binnekort mijn ouders maar eens lief aankijken of ik niet in het schuurtje of op de zolder een plekje mag innemen van 3 bij 1,5 of 2 meter. Maar zoals ik al zei alles op zijn tijd. Morgen misschien maar een boekje lezen onderweg naar Apeldoorn (Wildfabriek) een mooie rondleiding hoe ze dieren slachten..:) tja ieder zijn vak zeggen we maar.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door RBeijers
...of ik niet in het schuurtje of op de zolder een plekje mag innemen van 3 bij 1,5 of 2 meter...
Toch maar opletten met temperatuurverschillen en vocht en zo ... Het zou zonde zijn van je modellen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw