Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Pakwagens

Gestart door Binco, 07 januari 2012, 13:13:24 PM

Binco

Ik had enkele vragen ivm het oude type pakwagen.
- Voor wat werden deze gebruikt? - Dienst Baan misschien (zie foto)
- Had elke stelplaats er dan zo eentje?

Er komt binnenkort een kitje van Dacker mijn richting uit, maar zou  niet weten welke versie ik er van moet maken.
Ik heb wel een wagonnetje van url="http://collectorsbank.com/images/111083017.jpg"Liliput van de Dienst Baan Antwerpen/url, is dat misschien op ??n of andere manier combineerbaar?
Alvast bedankt voor de hulp.
imghttp://www.railfaneurope.net/pix/be/car/historic/100315-56.jpg/img

:);)

Peter

Heb hier nog een volledig setje staan voor alle vier de versies.
Reeds gedeeltelijk gemonteerd en gespoten, samen met nieuwe treeplanken van PBmessingmodelbouw. Interesse? stuur dan een PM
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

De experts zullen me wel verbeteren, maar bij mijn weten reed een pakwagen (fourgon) in bijna elke trein achteraan mee.
Hij is vergelijkbaar met een caboose, en diende als plaats voor de treinbegeleider en ... om pakjes mee te nemen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

ik heb nog 3 dozen te bouwen :
4 bruine(antwerpen), 4groene(Schaarbeek en dan en set met verschillende kleuren w.a. blauwe dacht ik)
zal er ook eens moeten aan beginnen !
Betreft hier setjes voor het werken aan de bovenleiding !

Groeten Peter[;)]

loco

Klopt, ze reden achteraan mee in de meeste goederentreinen. Maar toen dat niet meer nodig bleek, kon je de wagens overal zien staan als opslagplaats, werkruimte en dergelijke meer. Vandaar dat je er zoveel varianten van vind.

Binco

citaat:
Geplaatst door Binco

Er komt binnenkort een kitje van Dacker mijn richting uit, maar zou  niet weten welke versie ik er van moet maken.
Ik heb wel een wagonnetje van Liliput van de Dienst Baan Antwerpen, is dat misschien op ??n of andere manier combineerbaar?



Bedankt voor de Info [;)]
Iemand nog een antwoord op bovenstaande vraag?

@Peter,
Daar heb ik niet meteen interesse in, misschien ga ik ooit wel eens op zoek naar die set van de bovenleidingstrein van Antwerpen, maar heb eerst andere zaken die op 'De' lijst staan [:D]

[:)][;)]

Peter

Stephen,

als je deze Peter bedoelde: de wagens die ik heb zijn de groene, gele, blauwe en de bruine. Geen bovenleidingswagens
Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

Mag ik vragen om een paar foto's van dit leuke wagentje? Voor een spoor 1 project ben ik namelijk bezig om wat leuke wagentjes te maken.

Kees-Jan

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Gerolf

De experts zullen me wel verbeteren, maar bij mijn weten reed een pakwagen (fourgon) in bijna elke trein achteraan mee.
Hij is vergelijkbaar met een caboose, en diende als plaats voor de treinbegeleider en ... om pakjes mee te nemen.


Expert, nope,,,,,,,,,, Je kon wel eens gelijk hebben, Gerolf. Fourgon is/was gebruikelijk, destijds.
Caboose is (en was!) gebruikelijk bij amerikaanse spoorwegen.

Edit: http://www.google.nl/search?hl=nl&cp=6&gs_id=m&xhr=t&q=caboose&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1920&bih=1147&wrapid=tljp1325975230303010&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=wMYIT82pPMno-ga1yPDCAQ
Groet van Frank

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Kees-Jan

Mag ik vragen om een paar foto's van dit leuke wagentje? Voor een spoor 1 project ben ik namelijk bezig om wat leuke wagentjes te maken.

Kees-Jan

HIER worden ze in Spoor 0 gemaakt. HIER en DAAR een foto [;)].
DAAR ook nog een reeks foto's [:)]

Meer heb ik niet [;)]

Binco

@ Peter, ja ik bedoelde u, ik wou maar zeggen dat ik niet meteen ge?nteresseerd was in uw wagons, meer in die bovenleidngstrein maar die hebt u niet. [;)]

@ Patrick, mooie foto's, die wagons staan daar precies ook al een tijdje te rotten [:D]

[:)][;)]

Metpetergaathetbeter

http://amsac.be/clublokaal.html

kijk eens wat aan ons clublokaal hangt !

Groeten Peter[;)]

doomslu

citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door Kees-Jan

Mag ik vragen om een paar foto's van dit leuke wagentje? Voor een spoor 1 project ben ik namelijk bezig om wat leuke wagentjes te maken.

Kees-Jan

HIER worden ze in Spoor 0 gemaakt. HIER en DAAR een foto [;)].
DAAR ook nog een reeks foto's [:)]

Meer heb ik niet [;)]

Onzen archivaris heeft ook alles h?. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Binco

Ik had enkele vragen ivm het oude type pakwagen.
- Voor wat werden deze gebruikt? - Dienst Baan misschien (zie foto)
- Had elke stelplaats er dan zo eentje?

Er komt binnenkort een kitje van Dacker mijn richting uit, maar zou  niet weten welke versie ik er van moet maken.
Ik heb wel een wagonnetje van Liliput van de Dienst Baan Antwerpen, is dat misschien op ??n of andere manier combineerbaar?
Alvast bedankt voor de hulp.




Stephen, dit is een metalen pakwagen. Vroeger had ook elke goederentrein namelijk een treinchef. Deze wagens werden door hen als rijdend bureau en bagagewagen gebruikt. Bij de afschaffing van deze dienst werden deze wagens dan ook massaal hergebruikt voor diverse diensten ...
De andere foto die u toont is een oude wagen (glms), gebruikt als lokaal magazijn, waarschijnlijk. Het getaal "30" in de nummer betekent "dienst- of bagagewagen". Het driehoekje hierachter suggereert ook lokaal gebruik. Bovendien staat er ook een joekel van een "breekbaar" symbool op, als in "niet stoten", wat mijn vermoeden alleen maar sterkt. Er staat daar rechtsonder een tekst op; wat zegt die ? (Edit)
U kan uw wagons dus perfect samen gebruiken als lokaal magazijn op een zijspoor.
In station Dendermonde (en Schellebelle ?) staan er zo een heleboel, sommige zelfs zonder wielen, dacht ik.
Ook bij mij staan er zo enkele aan de zijkant, oude Lima's.


Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Binco

Bedankt voor de info Heren [;)]

@Rixke
Op deze wagon staat:
DIENST BAAN
WERKWAGEN
BANKWERKER
WEEGBRUGGEN
groep-ANTWERPEN


Deze reden dus niet? Niet zoals bv. de hersporingstrein had?

[:)][;)]