Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Pakwagens

Gestart door Binco, 07 januari 2012, 13:13:24 PM

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Binco
Deze reden dus niet? Niet zoals bv. de hersporingstrein had?

[:)][;)]



Het"Breekbaar"-logo staat er dus voor een reden op, h? ! [;)]
Een overzicht van de geproduceerde wagens vindt U  HIER en DAAR
Zoek onder "Glms" en "U".
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

conducteur

Tot wanneer had de chef zijn bureau in die pakwagen?
MAW: moet ik als tp III rijder  in mijn goederentreinen zoiets hangen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Ludwig

Deze heb ik in mijn verzameling zitten.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

rixke rail

citaat:
Geplaatst door conducteur

Tot wanneer had de chef zijn bureau in die pakwagen?
MAW: moet ik als tp III rijder  in mijn goederentreinen zoiets hangen?



Rian, de metalen pakwagens waarvan sprake, werden na de 2e wereldoorlog gebouwd, vanaf 1948-'49 om de oudere (houten) types te vervangen. Dit waren dus o.a. de fameuze Ballonwagens, maar ook andere types van de Belgische staat en dergelijke.
De eerste "ordinatoren" kwamen bij de nmbs in dienst rond 1962-'63.
Mogen we aannemen dat dit o.a. het einde van de treinchef voor hkm betekende ?
Tijdperk III is van 1945 tot 1970, volgens mijn gegevens.
Dus kan je deze zeker gebruiken ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

loebaske

Ben niet zeker...maar men laatst gesprek met de man achter Dacker begint het te kriebelen om opnieuw alle wagens uit te brengen...afwachten [:)][:)]

loco

Ik denk dat Loebaske niet de juiste persoon gesproken heeft. Het zou me sterk verwonderen dat DAelemans of FleerCKERs nog iets met treinen te maken hebben. En de derde persoon ken ik persoonlijk zeer goed als vriend, en die gaat er ook zeker niet opnieuw mee starten. Het gaat hier waarschijnlijk om een vroege aprilgrap. Moest het wel gebeuren door iemand anders dan ??n van deze drie, dan moet het gaan om een compleet nieuwe ontwikkeling, want niemand weet waar de matrijzen zijn. De fabriek waar de wagentjes gemaakt zijn heeft ze ook niet meer. Wel zit er iemand op een stapel van deze wagentjes in zijn achtertuin. Wat die ermee gaat doen, weet ik niet. Maar die man heeft ook niets meer met treinen van doen.
Dacker heeft drie wagens gemaakt. Een graanwagen, een pakwagen en een ertswgen. De gesloten Gkklms wagens waren van Liliput.


Kees-Jan

Pakwagentje in spoor 1:



Kees-Jan

loco

Dit lijkt een zeer snelle en galante oplossing voor het maken van een pakwagen in elke schaalgrootte. Het bewijst nog maar eens dat je niet bij de pakken blijft zitten.
Maar, kan je iets meer specifieren hoe je dit gedaan hebt. Want veel uitleg staat er nog niet bij.
Is dit op basis van een bouwplan? Of wat heb je hievoor gebruikt als basis?
Welk materiaal heb je gebuikt
Welke techniek heb je gebruikt voor deze vormen te maken?
Hoe ga je het dak realiseren?
Hoe wil je de klinknagels uitvoeren of aanbrengen?

t' Is zeker een goed begin, maar graag wat meer toelichting als dat mogelijk is.

Kees-Jan

Uitleg:

Het is vanuit fotomateriaal getekend welke gevonden is op het www. Mbv een tekenprogramma heb ik alle delen getekend als grafisch bestand. Dit bestand is vervolgens met een plotter gesneden. Zo heb ik de bovenbouw basis. Als onderstel gaat een oude ingekorte Marklin wagen dienen.

De klinknagels ga ik er ws met decals opmaken. Dit zijn speciale decals met voelbare klinknageltjes.

Voor de bouw zal ik tzt wel een draadje openen.

Kees-Jan

loco

Schitterend, en bedankt voor deze snelle uitleg.
Nu je het zegt, deze tekeningen vind je inderdaad bij Tassignon archief.
De snijplotter, is dat een 'laser'snijder? Want plotten is voor mij een tekentoepassing waarmee bouwplannen worden uitgetekend op papier.
Van deze klinknagels in spoor 1 heb ik nog nooit gehoord. Ik ben dan ook benieuwd naar het resultaat ervan, want dit lijkt me wel het ei van collumbus.
Ik zal eens tussen mijn foto's zoeken naar een bruikbare afbeelding voor de opschriften. Ik denk dat ik nog enkele foto's heb met de opschriften uit tijdperk III. Tenzij je een ander tijdperk (IV) verkiest.


Kees-Jan

Ja fijn opschriften. Het wordt een museumwagen dus TP 3 of 4 maakt niet uit. Ik wist niet dat er tekeningen zijn/waren. Heb dus met de lineaal op het scherm en een paar maten ben ik aan de slag gegaan.

Wordt vevolgd.

Kees-Jan

NB van plotten of snijden heb ik geen verstand dus noem ik het maar plotten voor het gemak.

loco

Kees-Jan
De tekeningen kun je hier vinden ze staan ergens op de site van tassignon dgrr (ook op dit forum) http://users.skynet.be/dgrr en verder in de rubriek Plans en tekeningen: http://www.tassignon.be/trains/documentation/plans.php en dan nog eens kijken onder http://www.tassignon.be/trains/documentation/download.php?f=plans/wagons_part_07_2.pdf Laatste pagina van de pdf

Paullogic hier op het forum actief kan lasersnijden aan de lopende meter. Neem eens met hem contact. Je kunt met hem gemakklijk en goede afspraken maken. In Nederland heb je er natuurlijk ook die dit kunnen, maar met Paullogic heb je het vordeel dat hij ook iets van modelbouw kent en je goede raad kan geven indien je raad zou nodig zou hebben.

Kees-Jan

Dank u Peter. Ik heb de andere "Paul" van het forum om hulp gevraagd [;)]. En hij heeft het voor mij gemaakt.

Kees-Jan

loco

Ongeloofelijk, de wereld is klein. Sorry, maar ik had je vraag indertijd niet goed begrepen ivm het zoeken van een plotteraar.

Als je de pakwagen kunt maken volgens de tekening, ben ik kandidaat om het eerste setje af te nemen en uiteaard ook te betalen. Het enige wat ik zou willen is dat je de afmetingen zou respecteren. De klinknagels ga ik niet natellen en ik heb ook geen probleem met een aanvaarbare foutenmarge. Ik weet zo al een tweede kandidaat die zeker ook geinteresseed is. Maar die zal aan mij vragen om het voor hem te monteren. Maar eerst wacht ik jouw vorderingen af.

De foto's die bruikbaar zijn, stuur ik vanavond door. Ik moet eerst nog werken voor mijn grote baas. Ik zit hier al van 7 uur. Gelukkig is er internet om af en toe eens iets anders te doen. Voor de rest ben ik mijn eigen baas.



rixke rail

citaat:
Geplaatst door conducteur

Tot wanneer had de chef zijn bureau in die pakwagen?
MAW: moet ik als tp III rijder  in mijn goederentreinen zoiets hangen?



Toch wel raar dat de vraagsteller niet meer reageert !
Enfin, nog iets gevonden in mijn archieven :



Deze foto dateert van 1966, en wat zien we achter de locomotief ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN