Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Spoor Nul diorama

Gestart door jacques timmermans, 06 oktober 2011, 14:29:22 PM

Paulogic

Ik vind het prachtig... als je iemand nodig hebt om op uw vingers te komen kijken...[:D]
ik ben kandidaat zulle...[8D][:p]
mvg,
Paul(ogic)

jacques timmermans

vandaag begonnen met het "zaaien" van gras in de voegen van de kasseien van de loskade. De korte grasvezels van miniNatur werden met een ietwat gemodificeerde Flockstar van de Duitse firma Heki elektrostatisch in de aarde "geschoten" waarover met een klein penseel wat witte houtlijm werd gesmeerd.

Jacques Timmermans




Steam.N

Jacques, je moet nog wat zand keren tussen de kasseien. [:D][:D]
Wel een heel mooi zicht.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

Heeft u dat 'heertje' zelf geschilderd ??
Het kostuum lijkt echt velours.

Het gras tussen de stenen is mooi gelukt. Gelukkig was het toen nog een propere tijd...
nu zou je veel peuken, kauwgums en allerhande zwerfvuil vinden op het baantje...
mvg,
Paul(ogic)

jacques timmermans

Heren,

Natuurlijk moet ik de voegen tussen de afzonderlijke kasseien nog bij werken. Slecht opgevulde voegen worden pas na het fotograferen door het uitvergroten duidelijk zichtbaar. De voegen tussen de kasseien hebben een breedte van ongeveer 0,3 tot 0,5 mm! Mag ik er echter nog aan toevoegen, dat er bij het concrete voorbeeld ook wel half uitgewassen voegen aan te treffen waren en zelfs nu nog op vele plaatsen aan te treffen zijn, hetgeen niet als excuus voor mijn slordig werken geldt.

Het "heertje", een beamte van de K?niglich bayerischen Staatseisenbahnen, op de foto is een figuurtje van Preiser dat zonder een enkele verandering uit de doos komt.

Jacques Timmermans

Gerolf

Mooie foto, Jacques [8D] Op zo'n detailfoto zie je inderdaad de onvolmaaktheden - dat heb ik zelf ook al dikwijls ondervonden [:I]
Ik zou jou (en enkele anderen) bij deze toch nog eens willen vragen om je foto's op een lagere resolutie op ons forum te tonen, en dit omwille van de mensen die niet over een breedbeeld-hi-res-monitor beschikken. Als je constant moet scrollen om een tekst te lezen is dat ?cht niet leuk, en velen zullen de vaak interessante tekst niet lezen. 800 pixels breed is een mooi compromis tussen "goed zichtbaar" en "groot genoeg".
Ik heb - als illustratie - de eerdere tekstlijnen opzettelijk zonder "enter" ingetikt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Mooie foto, Jacques [8D] Op zo'n detailfoto zie je inderdaad de onvolmaaktheden - dat heb ik zelf ook al dikwijls ondervonden [:I]
Ik zou jou (en enkele anderen) bij deze toch nog eens willen vragen om je foto's op een lagere resolutie op ons forum te tonen, en dit omwille van de mensen die niet over een breedbeeld-hi-res-monitor beschikken. Als je constant moet scrollen om een tekst te lezen is dat ?cht niet leuk, en velen zullen de vaak interessante tekst niet lezen. 800 pixels breed is een mooi compromis tussen "goed zichtbaar" en "groot genoeg".
Ik heb - als illustratie - de eerdere tekstlijnen opzettelijk zonder "enter" ingetikt [;)]

Mijn monitor is ingesteld op 1360 pixels breed en ik moet ook scrollen. Is inderdaad niet handig.

Anderzijds, wel mooie foto's. De kasseien lijken net echt. Wat is het geheim?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Mooie foto, Jacques [8D] Op zo'n detailfoto zie je inderdaad de onvolmaaktheden - dat heb ik zelf ook al dikwijls ondervonden [:I]
Ik zou jou (en enkele anderen) bij deze toch nog eens willen vragen om je foto's op een lagere resolutie op ons forum te tonen, en dit omwille van de mensen die niet over een breedbeeld-hi-res-monitor beschikken. Als je constant moet scrollen om een tekst te lezen is dat ?cht niet leuk, en velen zullen de vaak interessante tekst niet lezen. 800 pixels breed is een mooi compromis tussen "goed zichtbaar" en "groot genoeg".
Ik heb - als illustratie - de eerdere tekstlijnen opzettelijk zonder "enter" ingetikt [;)]

Mijn monitor is ingesteld op 1360 pixels breed en ik moet ook scrollen. Is inderdaad niet handig.

Anderzijds, wel mooie foto's. De kasseien lijken net echt. Wat is het geheim?



Dat legt Jacques piekfijn uit op de eerste pagina van dit draadje in de voorlaatste inbreng aldaar.[:p]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

doomslu

Ik had het eigenlijk over de bijzonder realistische schildering en daar lees ik niets over. Of slaap ik nog??? [:I]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

jacques timmermans

Volgend nog enkele impressies van het landschap rondom de laadkade. Zoals al eerder aangehaald, worden alle grasvezels (korte grasvezels "Sommer" 2 tot 4 mm lang van miniNatur en ca. 6 mm lange grasvezels "Riedwiese" van NOCH) elektrostatisch "gezaaid" waarbij de korte grasvezels het eerste en daarna de wat langere vezels in het landschap "geschoten" worden.

Jacques Timmermans












Dirky

alhoewel het er nog allemaal fabrieksnieuw uit ziet moet ik zeggen dat het niet gewoon mooi maar uitmuntend mooi lijkt te worden.

Voor mij ook nog de vraag: "welke verf gebruik je voor de kasseien en welke nabehandeling hebben die reeds gehad?"

alvast bedankt.

jacques timmermans

Enkele impressies van de overweg aan het einde van de verhoogde laadkade. Naderhand wordt de overgang met Andreaskruisen van Paul Petau. De huizen en wolkenachtergrond maken deel uit van mijn in aanbouw zijnde H0 modelbaan; De spoor null modules krijgen later een eigen achtergrond inclusief fries.

Jacques Timmermans









Paulogic

MMMMOOOOOOOIIIIII [:p][:p]
mvg,
Paul(ogic)

swarol

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

jacques timmermans

Aan de voorkant van de module begonnen met het "zaaien" van het gras, nadat de ondergrond eerst met fijn gezeefde aarde bestrooid was. De ca. 2 tot 6 ? 8 mm hoge gebruikte grasvezels zijn van Heki, Noch en miniNatur en werden met behulp van twee elektrostatische "zaaiapparaten"  in de aarde "geschoten". Een apparaat werd met de korte grasvezels van miniNatur gevuld en het tweede met een mengsel van langere grasvezels van Heki en Noch. In een eerste stap werd er over de oppervlakte, die voordien rijkelijk met verdunde witte houtlijm werd ingesmeerd, een dun grastapijt van hoge grasvezels "gezaaid" waarna in een tweede stap de korte grasvezels "gezaaid" werden. De dichtheid van de korte grasvezels werd zoveel mogelijk gevarieerd zodat een sterk afwisselende grasstructuur verkregen werd. In een volgende stap wordt de railbedding verder afgewerkt en de wat hogere begroeiing en de bomen geplant.

Jacques Timmermans