Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Het verhaal van een Peco (N) wisselaandrijving

Gestart door Michiel, 16 september 2011, 11:03:30 AM

Michiel

Eigenlijk onder "ooit zal het klaar zijn", want op het moment zijn het slechts plannen.

Het probleem
Peco wissels (met geleidend puntstuk) zijn vrij lastig om aan te sturen. De aandrijving van Peco is uiterst luidruchtig en stroomvretend en zoek er dus een alternatief voor. Het gebruik van servo's lijkt dan voor de hand, maar toch niet zo evident. De Peco-wissels schakelen heel stroef, waardoor bij een klassieke opstelling, de servo niet voldoende kracht heeft om de wissel om te liggen.
imghttp://i422.photobucket.com/albums/pp305/Jos_bucket/Roosenbosch/Servoplaatsen.jpg/img

De bevestiging van de servomotor zelf is ook meestal improvistisch, van klitteband, smeltlijm tot beugels en blokjes. Maar meestal is bij vervanging van de servo de afregeling weer helemaal zoek.

Het polariseren van het puntstuk moet dan via relais gebeuren, lijkt evident, maar is uiteindelijk niet zo eenvoudig, omdat bij Peco puntstuk en wisseltongen elektrisch 1 geheel zijn. Een vrij dure servo-wisseldecoder met specifieke relaissturing is dan noodzakelijk.
imghttp://www.pls-layouts.co.uk/pls_images/peco_electrofrog_wiring.jpg/img

Het is niet de bedoeling om de Peco wissels te gaan modificeren. Het veertje (dat de wissels stroef maakt) dient om de tongen goed tegen de rail aan te drukken, en rails doorslijpen en extra draden solderen om het puntstuk te isoleren wil ik helemaal niet doen.

De oplossing
  • de servo via een hefboom de wissel laten omleggen

  • het puntstuk door de wisselmechaniek laten schakelen

  • een mechanische constructie dat servo, overbrenging en puntstuk-schakelaar integreert


Het grote voordeel
is dat de kostprijs van het geheel dratisch wordt gedrukt doordat we nu goedkope servo's van 1 euro kunnen gebruiken en goedkope servodecoders zonder die extra polariteitsrelais,

Het idee is afgebakend, nu nog de uitvoering. De komende tijd zal ik hier beetje bij beetje de evolutie van dit project plaatsen. Of het gaat lukken? We zien wel... :D


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

#1
Michiel,

Heb je al eens naar wisselaandrijving met geheugendraad gekeken?

Op Funkyrail vond ik dit: http://www.funkyrail.nl/fr-tips-peco.htm

En dit: http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw.htm
Groet van Frank

Michiel

#2
Ik heb geheugendraad lang overwogen, maar het heeft in mijn ogen 2 belangrijke nadelen: de benodigde plaats, en de benodigde stroom. Na een tijdje de verschllende aandrijfsystemen vergeleken te hebben (inlusief magneetspoel- en motoraandrijving) kies ik voor servoaandrijving. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen praktische ervaring heb met geen enkel systeem. Ik baseer me op ingewonnen informatie en mijn technisch inzicht. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mini-bs

#3
sukkel ook serieus met die peco's. begin d emoed al te verliezen, maar doorbijten !

De problemen met het wissel zelf zijn:

- stroeve veer die je idd toch het beste kan laten zitten
- onnozel gaatje waarin een stangetje past dat mooi horizontaal moet blijven tijdens de beweging, zoniet krijg je een ongewenste hefboomwerking en blijven de wisseltongen staan.

Bij Vie?mann lossen ze dat op door op de hendeltjes op de uiteinden in te grijpen, nadeel is dan wel zo'n lelijke joekel van een aandrijving bovengronds.





verdere probs:

- een ingebed wissel is zeer moeilijk weer los te maken, ondergebouwde
aandrijvingen mogen dan ook niet stuk gaan
- voor de juiste afstelling is een goede positionering van de aandrijving heel belangrijk, maar soms heb je daar niet de gelegenheid toe...
- bij elektrofrogs is het zeer belangrijk dat het hartstuk de juiste spanning krijgt, niet alleen voor de goede stroomvoorziening maar vooral om kortsluitingen te vermijden en de dcc-booster wat te sparen.

Vandaar dat servo's en nitinoldraadjes ook geen zaligmakende oplossingen leveren...

we blijven zoeken..
 

ysbeer

#4
Als je de wissel op B.V 5mm kurk of rubber hebt gelegd kun je de
aandrijving ook naast de wissel leggen.
Je koopt messing draad 0.5 type hard
En ook messing bius 3 mm.
buis op grond plaat plakken,de messing draad van een haaks hoekje voorzien.
Die hoek stop je in het gaatje van de wisselstel balk.
Met die draad in een pijpje kun je de wissel op wel 20cm afstand keurig heen en weer halen.
Wil je het heel mooi doen frees je een soort gleuf in de tafel voor het pijpje,die je daarna dicht smeert.
Maar gewoon er op gaat ook.
Bij een magneet aandrijving die onder stroom blijft is die veer overbodig,ik heb zelf deze magneet aandrijvingen gemaakt van ouden relais,de spoel kan cont.aanstaan bij 20mA stroom.
Rust druk is een veer op het relais.
Ik weet niet hoeveel aandrijving je nodig hebt maar een paar(10) van die relais kan ik wel missen.
Maken is simpel tot zeer simpel.
wim

Michiel

#5
Hoi Randall,

bedankt voor je lijstje met opmerkingen betreffende deze wissels. Werk je met de H0, of met N schaal wissels van Peco? Maar om het lijstje af te lopen:

stroef lopen, veertje toch laten zitten: mee eens, vandaar dat ik naar een hefboomsysteem streef om toch de kracht te kunnen ontwikkelen om deze wissels om te zetten.

stangetje moet star blijven tijdens de beweging: vandaar dat ik voorzie om met 2 veerstalen draden te werken.

onderaandrijving mag niet stuk gaan: vandaar dat ik de servo als een vervangbaar onderdeel beschouw, zonder dat de mechanische aandrijving moet vervangen worden.

vrije positionering van aandrijving niet steeds gegarandeerd: dat zal steeds een probleem blijven, vrije ruimte; ter hoogte van een steunbalk kan je moeilijk een aandrijving plaatsen. Deze situatie is te vermijden tijdens ontwerpfase van de modelbaan?

electrofrog mogen geen kortsluiting geven tijdens het schakelen: ook dit punt heb ik opgevangen door een simple omschakelaar dat op het juiste moment de polatiteit mee schakelt (wanneer de tongen los liggen)

Het concept zit in mijn hoofd. Het is nu kwestie om het gevectoriseerd te krijgen, en het eerste proefmodel te laten etsen (inderdaad, het model zou in messing gemaakt worden). Dat vectoriseren en etsen is niet direct mijn fort (heb het nog nooit gedaan) [:I]


edit: In het geval dat een wisselaadrijving niet meteen onder de wissel kan geplaatst worden, is Wim's voorstel met draad en buis wel erg mooi.




groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#6
Michiel,
Van je ontwerp wil ik zeker meer zien.  
Ik zit namelijk ook met Peco's, en gebruik op dit ogenblik Seep pm-1 aandrijvingen.  Montage en afstelling is niet eenvoudig.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

#7
Ik gebruik hier altijd de gewone PL-10WE direct op de wissel gemonteerd (gat van 45*25 in bodemplaat) en een omschakelaar op de motor (pl 13).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

#8
Mooi project, Michiel. Daar willen we zeker alles van weten. Kan ook interessant zijn voor andere types wissels.

[OFF-TOPIC]puntstuk - puntstuk - puntstuk - puntstuk - puntstuk - puntstuk - puntstuk - puntstuk - puntstuk - puntstuk - puntstuk - puntstuk - puntstuk - puntstuk [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

#9
Een eerste idee heb ik op papier gezet. Het principe is eenvoudig. Een balk met 2 pennen beweegt onder de tafel parallel met de tongenbalk van de wissel. Deze balk wordt heen en weer geschoven door een stang dat door de balk loopt, en langs een kant aan de servo arm zit, en aan de andere kant door een gaatje loopt. Hiermee bekom ik het hefboomeffect.
Onderaan de balk steekt een pennetje uit, dat de puntstukschakelaar mee neemt. Eenvoudig, maar werkt het?

Volgende stap, het gebruik van Coreldraw aanleren [:D]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

#10
Michiel,

Even vraagje tussendoor.  Ben je zinnens digitaal te gaan rijden?
Zo ja... let dan even op door te testen met een proefopstelling.
Je elektrisch verloop via je rails zorgt ervoor dat je beide potentialen zeer dicht bij elkaar liggen aan je "open" wisseltong.  Bij N-schaal kan er bij kleine wagens al ns wat speling zijn en zo maakt je wiel mogelijk sluiting tussen de twee potentialen met het gevolg dat je DCC centrale in veiligheid gaat.  Ik heb het zelf meegemaakt[:(]

Oplossing is je hartstuk apart polariseren en je stockrails (buitenste wisselrails) op het zelfde potentiaal brengen van je wisseltongen.  Dit geeft ook een goede bedrijfszekerheid qua contact.

Moest je nu niet digitaal gaan rijden (maar had ergens gelezen van wel) dan heb ik niets gezegd[;)][:D]

Groetjes[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

#11
Hoi Evan,

Ik ga inderdaad digitaal rijden. En het is inderdaad een gekend probleem, waar ik met Fleischmann wissels al last mee heb gehad. Maar deze Peco wissels hebben dit probleem niet. De open tongen liggen erg ver van de aanliggende rail, waardoor flenzen nooit ertegen mogen wrijven. Mocht het wel gebeuren, dan staan de wielen helemaal verkeerd afgesteld.

Ik was ook argwanend, en heb de vraag een aantal keer op N-spoor fora gesteld, en steeds kreeg ik een bevestiging dat met de Peco wissels geen enkel probleem is op dit vlak. Ik ga dan ook niet paranoia doen. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

#12
dan heb ik dus niets gezegd[:D]

[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

#13
citaat:
Geplaatst door Michiel
Volgende stap, het gebruik van Coreldraw aanleren [:D]
Doen! Dergelijke paketten zijn in het begin wat lastig, maar het loont zeker. Ik maak er zowat al mijn tekeningen mee [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

#14
Michiel, misschien als extra infobron de pagina van Allan Gartner; Wiring for DCC:

Peco: http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Algemeen: http://www.wiringfordcc.com/switches.htm