Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Belgisch perron bouwen

Gestart door Peter, 22 juli 2011, 15:18:20 PM

Peter

Mijn manier is vanzelfsprekend niet de alles zaligmakende methode, en ondanks de titel "Belgisch" zou je het eventueel, met aangepaste materialen ook voor banen naar Duits, Frans enz. voorbeeld kunnen gebruiken.
Als basis gebruik in 4 mm MDF plaat, welks na het uitzagen eerst langs alle zijden goed geschilderd wordt om vervormingen door het gebruik van verdunde houtlijm te voorkomen.
Als zijkanten gebruik ik de boorden (7 mm) van Jocadis, waarvan ik het horizontale voetstuk afzaag want die zijn niet overal even dik, en daarna de kopeinden ook mooi glad schuur, zodat ze zonder zichtbare naad aan elkaar passen. De bovenrand schilder ik wit en de zijkanten geef ik een verweerde look door ze een vuilbruinen washing te geven met verdunde Humbrol matt zwart en bruin gemengd.
Voor de bovenzijde heb ik dals gebruikt. Ideaal zijn de dals van Evergreen nr. 4514 (3,2 x 3,2 mm tegels) indie het gelijke rijen moeten zijn of ander die van Auhagen met verspringende rijen. Die van andere merken vind ik veel te diep gegroefd. Schilderen met Humbrol of Tamiya in verschillende tinten matt grijs, en weer verweren met de bovengenoemde mengeling (niet te veel h?)
Voor het rode grind gebruik ik Iron Ore van Woodland welks ik met een elektrische koffiemolen zo fijn mogelijk maal (fijner dan op de foto's ging niet want dan heb je stof). Dit wordt gelijmd met met water verdunde houtlijm (Ponal) met een drupje Agepon van Gevaert, of een drupje neutraal afwasmiddel aan toe voegen om de opervlaktspanning van het water te breken, zodat het vlugger opgenomen wordt door het strooimateriaal.

Het ruwe perron

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/P1210130-2.jpg/IMG

Na rode verflaag

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/P1230131.jpg/IMG

en na het aanbrengen van het rode grind en de dals

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/P2120131.jpg/IMG

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/P2120130.jpg/IMG

en een gebruikte variant voor mijn station Boom

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Station%20Boom/P5210024.jpg/IMG

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Station%20Boom/P5180025-2.jpg/IMG

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Station%20Boom/P5290024.jpg/IMG

indien nog vragen, laat maar komen

Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

#1
Voor een Duitse collega modelspoorder moest ik zijn perron voorzien van afgebleekte grint. Het beste resultaat heb ik bekomen met schuurlinnen (koopt men op rol in banden van 50 of 100mm) korrel 60. Het kleur zelf is een mix aangemaakt met plakkaatverf. Na drogen een laagje matte vernis en daarna een lichte wash met zwart om meer diepte te geven...


Gerolf

#2
Ik dacht dat ik ergens goeie foto's had, maar blijkbaar niet echt [:I]
- De perronboorden: zelf een origineel in plasticard gemaakt, afgegoten in gips vanuit een siliconenmal
- Stukken perronboord vastgekleefd, langs binnenzijde afgedicht.
- Het perron verder opgegoten met gips
- Met een combinatie van mesjes de stenen ingekrast
- geverfd, een washing, gewheatherd, ...


Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Het is misschien raar dat ik deze oude topic oprakel maar ik heb een vraag over tegels op perrons en jullie werkwijze.

Je hebt bij de Belgische perrons verschillende soorten "motieven"/patronen van tegels, klinkers. Nu ik vroeg mij af hoe je best zo'n schakerend patroon maakt.
(zie foto)



Je hebt volgens mij (zoals Gerolf deed) met gips doen, anderzijds met een speciaal gedrukt sheet styreen (van merk ? ).

Wat ik zou willen doen (of het goed is weet ik niet) is een sheet sidewalk van bv. Evergreen kopen, rij per rij afsnijden en dan schakerend op het perron plaatsen.

Hoe doen jullie het of is er nog een betere/andere manier?

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

marc goovaerts

Simpelste is mischien het te (laten) laseren ?

doomslu

Citaat van: marc goovaerts op 28 oktober 2014, 15:35:33 PM
Simpelste is mischien het te (laten) laseren ?
Persoonlijk zou ik dat ook overwegen!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

TBCédric

Citaat van: doomslu op 28 oktober 2014, 15:43:25 PM
Citaat van: marc goovaerts op 28 oktober 2014, 15:35:33 PM
Simpelste is mischien het te (laten) laseren ?
Persoonlijk zou ik dat ook overwegen!

Laseren. Binco had het mij ook al voorgesteld. Had gedacht dat Goover zo'n platen ging hebben maar niet.

In plaats van te laseren, kan men het ook laten graveren/frezen? Zo ja, dan ga ik sebiet een clublid nog eens ambereten.  ;D  :P
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

marc goovaerts

I denk dat dat ook een mogelijkheid is. het geeft enkel wat meer opkuiswerk om de bramen nadien te verwijderen.
Bij laseren gaan die letterlijk in lucht op.

Peter

Evergreen is inderdaad het verkeerde (althans het minst gebruikte) verband.
Voor mijn Belgisch deel heeft David Goovers een vel met het verspringend verband gesneden en veel minder diep dan de meestal veel te groffe groeven die je hebt bij Faller  enz.

Op de drie bovenste foto's zie je de door David gemaakte tegels







Op de onderste foto zie je de Evergreen tegels rond het stationsgebouw van Boom.
Het toeval wil dat ze bij het echte gebouw ook zo liggen.

Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

PauLogic heeft de stoepdals voor Turnhout NEEB gelaserd in karton.  Prima materiaal.
Jij hebt natuurlijk HO maten nodig, maar dat is met een vingerknip aangepast.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Hoi Peter en Jean,

Paul en David, alle twee zeer goede (klein-serie) fabrikanten.


Peter, kan je me in PM de prijs geven en de afmetingen met die prijs mee? David nog niet ontmoet maar zijn projecten zien er goed uit! Is het materiaal uit styreen gelazerd/gesneden?
Jean, laseren in karton? Is dat stevig genoeg, is het water en verf bestendig? Paul heeft al voor mij heel wat gedaan, fijne kerel. Kan je me ook de prijs en met de meegaande afmetingen (totaal). 
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Peter

Zowel Paul als David zijn beiden fijne kerels, die altijd bereid zijn een helpende hand toe te steken.

Oeps, maak ik nu reklame  :-\ :-\ :-\
De tegels van David zijn in Styreen, Het werk van Paul is in karton.
Beiden zijn zeer goed.
Een prijs kan ik niet geven want dat moet je met hen zelf afspreken. Als ik van u was stuur ze beiden eens een mailtje of nog bete, bel ze eens op.
Met vriendelijke groeten
Peter

TBCédric

Citaat van: Peter op 28 oktober 2014, 16:13:04 PM
Zowel Paul als David zijn beiden fijne kerels, die altijd bereid zijn een helpende hand toe te steken.

Oeps, maak ik nu reklame  :-\ :-\ :-\
De tegels van David zijn in Styreen, Het werk van Paul is in karton.
Beiden zijn zeer goed.
Een prijs kan ik niet geven want dat moet je met hen zelf afspreken. Als ik van u was stuur ze beiden eens een mailtje of nog bete, bel ze eens op.

Ik denk dat ik liever ga mailen. Ik hou niet zo van bellen. (beetje "mensenschuw)

Van "ervaring" weet ik dat Paul sneller terug mailt dan David. (denk niet dat het reclame of "afstraffing" is?)
Ik ga eens een offerte vragen bij deze twee heren.
En ik ga het ook eens vragen aan een clublid of hij het ook eventueel wilt doen. (Als hij wilt tenminste ;D ). Eens zien wat het verschil tussen deze drie heren is.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Klaas Zondervan

Ik heb mijn perron gelegd met deze platen van Auhagen
Ze hebben het juiste verband, maar de tegels zijn eigenlijk iets te groot.

marc goovaerts

Citaat van: LS Models op 28 oktober 2014, 16:19:42 PM
Van "ervaring" weet ik dat Paul sneller terug mailt dan David. (denk niet dat het reclame of "afstraffing" is?)
Ik ga eens een offerte vragen bij deze twee heren.
Ook van ervaring weet ik dat het voor hetzelfde geld net andersom kan zijn hoor.
Hangt van verschillende dingen af... Of de ene niet net dan verzuipt in het werk, of de andere niet net dan in China zit...