Goederenlijntje door de Kempen

Gestart door Johan Poelmans, 26 juni 2011, 23:00:01 PM

Johan Poelmans

Heyla,

Ik ga hier toch ook eens wat fotos posten.

Ik ben al even aan het bouwen, meer dan een jaar zelfs, maar 3 maanden geleden de zware beslissing genomen om een iets compacter baanplan te bouwen, en het minder megalomaan te zien. De hoofdreden was de wetenschap dat ik de baan die ik aan het bouwen was nooit meer door het zolderluik zou krijgen, wegen te groot, en te gammel gebouwd.

Dus dan maar terug naar de tekentafel, en eenvoudiger spoorplan. Niks geen dubbelspoor maar enkelspoor, niks geen uitgebreid passagiersstation maar een eenvoudige halt, een stuk zichtbaar schaduwstation waar we lekker kunnen rangeren, en aan de andere zijde wat industrie, om tussen de automatische treinenloop eveneens te kunnen rangeren. Dit betekent dat zeker niet al mijn locs en rijtuigen tegelijk op de baan kunnen, maar hij is dan wel verhuisbaar.

Het sporenplan:
imghttp://www.2maalfout.be/modelspoor/zolderbaanv6.png/img

Ondertussen is een eerste module elektrisch afgewerkt, op 2 wisselaandrijvingen en de seinen na, en staat de volgende er tegen, wachten op de 3de zodat we weer wat spoor kunnen leggen:
imghttp://www.2maalfout.be/modelspoor/IMG_1055.JPG/img

Hier zie je een moduleovergang: rails zijn doorgeslepen, en kunnen perfect terug uitgelijnd worden.
imghttp://www.2maalfout.be/modelspoor/IMG_1057.JPG/img

En vandaag zijn we de hele dag aan het timmeren geweest. Ziehier 1 kale module, waar de containerterminal zal komen. Let op de achterwand die de valse wand vormt voor het schaduwstation:
imghttp://www.2maalfout.be/modelspoor/IMG_1062.JPG/img

De onderkant:
imghttp://www.2maalfout.be/modelspoor/IMG_1063.JPG/img

Hier heb ik een stuk uitgetekend, in afwachting van wat hout. De houthandel had een aantal planken 18mm te lang gezaagd, dus momenteel zijn we technisch werkloos ;) Het is de wisselstraat tussen de containerterminal, station, en dergelijke.
imghttp://www.2maalfout.be/modelspoor/IMG_1064.JPG/img

Gerolf

Leuk plan, Johan. Goed dat je de evolutie ervan in een eigen draadje plaatst [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Binco

Ziet er wel een leuk sporenplan uit [:p]
Alleen, zou je dat spoor links beneden niet op de hoofdlijn (vermoed ik) aansluiten?
Of komt er geen perron aan het 2de en 3de spoor boven het station?
Het is maar een gedacht [;)]
In ieder geval, het ziet er goed uit!!
[:)][;)]

Steam.N

Weer een leuk draadje om te volgen.
Laat ons maar regelmatig genieten van de vooruitgang !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Johan Poelmans

Tnx voor de goeie reacties alvast. Nu nog de kodak in de buurt houden tijdens het bouwen ;)

@ Binco: De halte (want eigenlijk is het geen station) is enkelsporig. De bundel die er tegenover ligt is eigenlijk een wachtbundel om goederentreinen het hoofdspoor te laten vertrekken of aankomen. Het maakt omlopen ook mogelijk om de containerterminal of die 2de industrie (die ik nog moet verzinnen) te bedienen. Situatie is vergelijkbaar aan het station van Olen, behalve dat Olen dubbelspoor is.

erik50

Wat zijn de afmetingen van de baan die je gaat bouwen?
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

evan

Hoi Johan,

Ik had al over je modulebakken gelezen[:)]  Hier gaat het dus over...

Fraai sporenplan met leuke mogelijkheden.

Succes met je vervolg.  Ik volg je verhaal[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

janjozef

knap begin, het plan zit blijkbaar goed in elkaar,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johan Poelmans

Het geheel is 1m60 op 5m20.

Straks nog wat kleinere werken doen, een hartstuk van een wissel is blijkbaar verkeerd aangepoold aan de relais, en een wisselservo of 2 bijsteken en afregelen. Morgen naar de gamma voor een klein beetje hout voor de poten.

Groeten,
Johan

Johan Poelmans

Zo, 7 van de 8 modulebakken zijn af, en voor de 8ste moet ik eigenlijk alleen een paar latjes in de brico gaan halen en dan kan ik ook verder. Van de week nog wat hout en inslagmoeren voor de poten halen.

Geen fotos voorlopig, het blijven modulebakken e... Maar als vrouwlief mij straks helpt om die bakken op de zolder te krijgen, dan kan ik in ieder geval de rangeerbundel + schaduwstation plaatsen, en verder rails leggen. En dan gaat de kodak ook weer kunnen dienen ;)

Johan Poelmans

Hahaaaa, toch fotos! ;)

Eerst even bekeken wat die achtergrond nu door de lens van een kodak doet.

Onafgewerkte bekabeling van module 2:

Afgewerkte bekabeling van module 1:

Mijn systeempje om de hoogte van de modules uit te lijnen: een simpel hoekijzertje. Uiteindelijk worden de poten wel gesteld, dus dit is tijdelijk, maar uitlijnen wordt zo een fluitje van een cent:

Vandaag dus wat modules bijgezet. Eerst de poten eronder. Dit zijn geschaafde balkjes van 44x44, inslagmoer erin, bout als pootje, en 4 schroeven om de poot vast te zetten op de module. De modules moeten niet constant verhuisd worden, dus dit systeem is voor mij afdoende, en de poten zitten muurvast.

Mijn geriefbak, wat een rommeltje....

e voila! zicht op de wisselstraat van de goederenbundel. Je ziet een afstand van 4m40. Een heel eind.

En de schaduwzijde. In de verte zie je de 2de valse wand. Die zit verder vast aan de modules van de containerterminal/industriezone en halte. Maar die modules kan ik dus nog niet zetten, eerst de sporen van het schaduwstation+bundel leggen en doorslijpen. Dat is voor volgende week...
HEt ziet er trouwens allemaal redelijk vlak uit, maargoed, het is een rangeerbundel, die zijn vlak. Het industriegebied, en de bochten + wisselstraten op de uiteindes zullen een pak speelser zijn.

Even getest wat ik kwijt kan in mijn bundel. Een normale loc, of 2 reeks 77 in dubbeltractie met maar liefst 9 containerdraagwagens. Ok, niet zo groots als ERVIN zijn baan, maar 9 volwassen wagons vind ik al een behoorlijke sleep.

Ook nog even aan het prutsen geweest om een kadee magneet weg te werken. Ik slijp een 308 in 2, om zo minder strooimagnetisme te hebben, en geen vanzelf rollende wagons... De baan komt hier vol van te liggen.

Mijn zolderluik moet trouwens ook dringend hersteld worden, de trapladder ziet blijkbaar redelijk veel af, en de schroeven zijn zich gewoon uit het hout aan het trekken....

ERVIN

Toch best een mooie sleep hoor.[;)]
Maar maak eerst je zolder-trap maar , want dat is redelijk gevaarlijk h?!!

Voor de rest ziet het er pico-bello uit , en je zal zien , het is erg leuk om elke dag je baan in wording te zien veranderen.
Persoonlijk heb ik enorm genoten van het leggen van wissels en rails.
Ik blijf dit zeker volgen.[:p]

conducteur

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Toch best een mooie sleep hoor.[;)]
Maar maak eerst je zolder-trap maar , want dat is redelijk gevaarlijk h?!!

Jij hebt al ervaring met houten ladders h?.

Zeer mooi en verzorgd werk!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ERVIN

@Conducteur , ja ja jammer genoeg heb ik daar ervaring mee.[;)]

Johan Poelmans

Gij had toch ne vaste trap naar uwe zolder, of herinner ik mij da slecht?