De brug van Manternach

Gestart door doomslu, 22 juni 2011, 22:18:20 PM

ERVIN


evan

Ziet er mooi en fris uit!  Op foto 2 zie ik lager gelegen nog een spoor? ::). Schaduwstation of een rondslingerend stuk flexrail? :D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Citaat van: evan op 27 april 2014, 22:02:03 PM
Ziet er mooi en fris uit!  Op foto 2 zie ik lager gelegen nog een spoor? ::). Schaduwstation of een rondslingerend stuk flexrail? :D
Goed gezien, dat is de boog in het schaduwstation.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

GVL

Mooi vloeiend sporenverloop.

Metpetergaathetbeter

Jij hebt geluk een station in een bocht en zodoende past die nu net in je kamer, fraaie baan !

Groeten Peter ;)

Metpetergaathetbeter

doordacht Luc of eerder toevallig tot die vastsstelling gekomen ?

Groeten Peter ;)

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 april 2014, 22:31:00 PM
doordacht Luc of eerder toevallig tot die vastsstelling gekomen ?

Groeten Peter ;)
Wat bedoel je?
De baan is in de kamer langs de muren aangelegd.
Mooier zou zijn als het huis rond de baan was gebouwd...  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stieven76

Mooi Luc  ;D
Kan je, wanneer al de rails liggen, rond rijden?

doomslu

Citaat van: Stieven76 op 28 april 2014, 12:51:32 PM
Mooi Luc  ;D
Kan je, wanneer al de rails liggen, rond rijden?
Ja, ooit wel...

Ik zal vanavond eens een plannetje plaatsen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Citaat van: doomslu op 28 april 2014, 12:21:49 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 april 2014, 22:31:00 PM
doordacht Luc of eerder toevallig tot die vastsstelling gekomen ?

Groeten Peter ;)
Wat bedoel je?
De baan is in de kamer langs de muren aangelegd.
Mooier zou zijn als het huis rond de baan was gebouwd...  ;D

je baan volgt de  muren en de hoek zit verwerkt in het gebogen station, had je daar rekening meegehouden of is het sporenplan enigzins aangepast aan de situatie daar terplaatse in je hobby-en werkkamer ?

Groeten Peter ;)

vyncky

Dat wordt een leuk baantje! Een mooi kronkelig traject!
Je moet eens wat meer foto's posten ;)

Yannick

P.S. waarmee heb je die koren/graanvelden gebouwd?
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

doomslu

@Peter: de vorm van het lokaal was natuurlijk een gegeven waar rekening mee moest worden gehouden. Als je dan de sporen nog eens een beetje schuin legt kom je bij een S-vorm en verkrijg je een mooie rijlengte ondanks de vrij beperkte ruimte. Het enige negatieve is de 90° in de hoek die toch wel voor vrij korte boogstralen zorgt. Maar een mens kan niet alles hebben hé.  ;)

@vyncky: het graanveld is één van de weinige dingen die gekocht werden en bijna rechtstreeks uit de verpakking werd gebruikt. Het merk weet ik niet meer...  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

vyncky

Zonde! we zoeken verder ;-)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

doomslu

#283
Een beetje uitleg bij het sporenplan, voor de geïnteresseerden.

Zoals bij elk plan, is dit de vrucht van jaren denken en herdenken. Gelukkig gebeurden de meeste wijzigingen op papier. Het is pas met de constructie van de Manternach-module dat ik een belangrijk deel aanpaste en daardoor ook wat constructiewijzigingen moest toepassen, zonder echter het concept te wijzigen. Gelukkig heb ik geen enkel stuk reeds geplaatst spoor moeten opbreken, aangezien ik rechts begonnen was en de wijzigingen aan de linker zijde zijn.
Het oorspronkelijke plan is uitgewerkt naar aanleiding van een tip van een collega modelspoorder, die mij jaren geleden hielp om mijn oorspronkelijke idee te herwerken. Zoals vaak gebeurt was mijn eerste idee veel te ingewikkeld.



We beginnen bij het station, welke het centrale punt van de baan is.
De opvatting is een klein station met 6 sporen, dat gelegen is langs een internationale lijn.
De meeste treinen zullen hier stoppen, sommige hebben hier begin- of eindpunt. Internationale treinen rijden hier voorbij, zo ook goederentreinen, want het goederenverkeer ligt hier al jaren stil.
Er zijn ook een viertal opstelsporen waar niet al te lange treinen hun volgende inzet kunnen afwachten. Om het nog wat gevarieerder te maken begint hier ook een klein enkelsporig spoorlijntje (C).

Spoor één is een kort kopspoor dat ligt aan het einde van een kleine enkelsporige zijlijn. Hier komen enkel wat motorwagens en misschien een kort trek-duw stel. Dit lijntje vertrekt naar rechts, zoekt zich een weg tussen de bebouwing en verdwijnt bijna onmiddellijk uit het gezichtsveld. In werkelijkheid komen er na een kleine twee meter een wissel en twee kopspoortjes (mini schaduwstationnetje), zodat er met twee motorwagens kan gependeld worden. Spoor 1 is verbonden met de baan via een wissel, de treinen kunnen dus naar rechts vertrekken op de hoofdbaan (B), richting schaduwstation en van hieruit ook terugkeren.

Spoor twee is één van beide doorgaande hoofdsporen. Meestal zullen doorgaande treinen en treinen die maar even halt houden dit spoor gebruiken als ze van links (A) komen. Bij het verlaten van het station ligt een 'krul' in de sporen om de treinen naar het ondergronds schaduwstation te brengen (niet zichtbaar op het hier getoonde plan). Daar liggen 6 doorgaande sporen. De treinen rijden dus rond en komen terug in het station van rechts (B) naar spoor 3 (of 1, 2, 4, 5). Het is dank zij de 6 opstelsporen ondergronds wel de bedoeling dat een trein daar stopt en een andere daar vertrekt, zodat een trein niet net na het verlaten van het station al terugkeert.
Eén van de beperkingen in het sporenplan is dat een trein die op spoor 2 op tegenspoor rijdt niet op normaalspoor kan komen als hij naar links verder rijdt. Dit is een bewuste keuze om het aantal wissels binnen de perken te houden, aangezien er in principe niet op tegenspoor zal gereden worden.

Spoor drie is dan het hoofdspoor in de andere richting (B naar A). Na het verlaten van het station in linkse richting rijdt de trein over de brug van Manternach de tunnel binnen die leidt naar het niet-overdekt schaduwstation (zie verder).

Sporen vier en vijf zijn uitwijksporen. Treinen die hier stoppen kunnen langer blijven staan zonder het verkeer te hinderen. Een trage trein of goederentrein kan hier even aan de kant gaan. Reizigerstreinen kunnen hier ook langere tijd stoppen en in één van beide richtingen hun reis verder zetten. Zowel van links als rechts zijn beide sporen bereikbaar. Opstelsporen I en II sluiten hier aan op de baan.

Spoor zes is een buitenbeentje en is pas vorig weekend bedacht omdat ik niet tevreden was met de plaats van de oorspronkelijke opstelsporen links. Beide opstelsporen III en IV zijn dus nu naar de rechterzijde van het station verplaatst. Daardoor werd spoor 6 in het station gecreëerd. Het geeft extra opstelmogelijkheden ten opzichte van vroeger, en het perron langs spoor 5 was toch al voorzien en zal nu langs beide zijden worden benut. Er komen dus perrons tussen sporen 1-2, 3-4 en 5-6.
Treinen kunnen op spoor 6 enkel van links aankomen en enkel in die richting terugrijden. Is dit een beperking? Ja en neen. Ik beschouw het station voor een stuk ook als een kopstation. Hier gaan treinen pendelen tussen schaduwstation links (A) en het station (dat nog geen naam heeft...). Dit is voor een deel omdat het schaduwstation links veel meer capaciteit zal hebben dan dat rechts (B). Laat ons dus stellen dat spoor 6 en opstelsporen III en IV een kopstation vormen voor een deel van het treinverkeer.
Bijkomende reden is dat er opnieuw wat wordt bespaard op wissels, die veel plaats innemen.
Het is ook mijn filosofie om het allemaal niet te eenvoudig te maken voor de exploitatie. Er moet nog wat denkwerk bij zijn tijdens het rijden.  ;)

Nog iets over het niet-overdekt schaduwstation links. Ik beschik daar over een oude treinbaan, waarop ik toen veel fouten heb gemaakt, maar ook veel heb geleerd. Ik wil ze echter niet weggooien, want mijn kinderen hebben mij daar veel bij geholpen. Nostalgie dus. Daarom ben ik van plan om daar gewoon wat verbouwingen aan te doen zodat er meer treinen kunnen gestald worden. De meeste sporen zullen kopsporen zijn, maar er is ook mogelijkheid om rond te rijden, zodat goederentreinen niet hoeven 'gekeerd' te worden. Bij reizigerstreinen werk ik voornamelijk met trek-duw stammen of motorstellen, dat vormt dus geen probleem. De opstelsporen zullen later aangekleed worden als een depot.

Sorry, het is redelijk langdradig geworden... Ik vraag me af wie gevolgd heeft...  :-\
Wie alles wil afgewerkt zien komt over een tiental jaren (... of nog later...) terug, als ik op pensioen ben.  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Geïnteresseerd?  Natuurlijk !
Knappe layout, geeft veel mogelijkheden, waar je veel plezier aan zult beleven.

En die foto's: laat ze maar komen, naarmate je stapje voor stapje vooruit gaat.

En laat het geen 10 jaren wachten, want dan moet je waarschijnlijk rolstoel-toegang voorzien, als ik langskom  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }