Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Test-ervaringen rollend materieel.

Gestart door ERVIN, 21 juni 2011, 16:14:56 PM

ERVIN

Ik speel al langer met het idee om op ons forum een rubriek te starten over ons rollend materieel , bedoeling is dan om bvb. een loc uitvoerig te testen en dat jullie dan je bevindingen over die bepaalde loc kunnen neerschrijven.
Hoe zijn de rij-eigenschappen - hoe maak je je loc open - wat zijn de goede en de minder goede dingen die jezelf ervaart aan je rollend materieel??
Het hoeft natuurlijk niet altijd een loc te zijn h? , je kan ook leuke dingen schrijven over rijtuigen en wagons.
Ook de schaal speelt hierin geen rol.
Kortom , alles wat wielen heeft kan in die rubriek aan bod komen.

Wat denken jullie hiervan?
Graag even wat feedback.;)

chef garde

Mooi initiatief Erwin!  En hoe detailleer je je loc, hoe kun je hem superen ...  Of hoe en met welke verfjes kan ik hem omspuiten! [;)]

Jurgen

citaat:
Geplaatst door chef garde

Mooi initiatief Erwin!  En hoe detailleer je je loc, hoe kun je hem superen ...  Of hoe en met welke verfjes kan ik hem omspuiten! [;)]



Mooi initiatief inderdaad, maar detaillering, supering en omspuiten noem ik nu niet meteen testervaringen, maar kom.

Ik moet toegeven dat ik de "test" zoals ze in MSM verschijnt meestal maar h??l vaag is en eigenlijk nietszeggend.
Ik wil weten hoe een model het op de baan doet, zowel AC als DC indien mogelijk. De randinfo zoals welk tijdperk, de afmetingen,... zijn eerder bijzaak in zo'n test.

De ervaringen hier neerpennen is dus geen slecht idee.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

eric

Ik zou het hier ook enkel houden voor test resultaten.
Superen, detailleren enz. zou ik onder een draadje starten
"Pimp my train" of zoiets.
(Als we dat titeltje mogen gebruiken van onze BNLS vrienden)

Gerolf

Superen en detailleren zou ik wel vernoemen, maar dan in de zin van "dit detail ontbreekt, en dat kan je zo oplossen" of "daar zit de schildering fout, en met die verf kan je dat corrigeren".
Volledig omspuiten of verbouwen naar een ander model lijkt me ook iets voor een andere rubriek.

Waar ik me wat zorgen over maak zijn de testresultaten. Wat gaan we testen, hoe houden we de resultaten objectief, ...

Hoe onderhoud je het materieel (openmaken, smeerpunten, ...) lijkt me dan weer w?l nuttig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

D_Loc

Dit lijkt mij een goed idee. Indien men de mogelijkheid heeft zou men er zelfs een filmpje bij kunnen zetten zodat je ook kan zien (en horen) hoe het model loopt.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Binco

Ja, geen slecht idee![^]
En misschien soms ook eens een samenstelling bij de test bijboegen in de vorm van "ik vind lok X heel goed passend bij wagon Y..."
of is dat dan ook beter in een andere rubriek?[:I]
In ieder geval, die rubriek mag er zeker komen voor mij!
[:)][;)]

Johan Poelmans

Ewel, plaatsvan te blijven ouwehoeren over wat we zouden kunnen doen:


* Ik heb hier 3 Kombimodell HUPAC wagons, die in bogen redelijk veel ontspoorden. Uiteindelijk blijkt dat je bij oudere versies ervan ergens een stukje plastiek moet wegsnijden waar anders je wielen tegenaan lopen en de bogie blokkeert. Daarna bollen ze super.

* De autotransportwagons van LS models zijn een beetje tricky bij oneffenheden in de rails. Dit kunnen moduleovergangen of wissels zijn, maar uiteraard door de grote as-afstand van deze enkel-assige wagons worden de flenzen van die dingen extra hard tegen de rail geduwd. Ik heb hier voorlopig nog geen oplossing voor, behalve dan extra goed op te letten met railaanleg ;)

 

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans


* De autotransportwagons van LS models zijn een beetje tricky bij oneffenheden in de rails. Dit kunnen moduleovergangen of wissels zijn, maar uiteraard door de grote as-afstand van deze enkel-assige wagons worden de flenzen van die dingen extra hard tegen de rail geduwd. Ik heb hier voorlopig nog geen oplossing voor, behalve dan extra goed op te letten met railaanleg ;)





MILJAAR da beloofd.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ysbeer

Ik vind het een goed idee.
Gewoon een beoordeling van piet of jan of kees
Maar dan wel gebaseerd op die punten waar jan piet of kees waarde aan hechten.
Zo kan jan melden dat de wielen 0.2 mm te groot zijn en piet dat hij hem veel te kwetsbaar vind terwijl kees zegt dat hij goed rijdt en stopt.enz enz

wim

janjozef

zeker en vast een goed idee, maar dan zouden normen moeten opgesteld worden voor een aantal zaken. Voor de rij prestaties bv. hoe is hij ingereden, en wat is eigenlijk de goede manier om in te rijden.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jacques timmermans

Ervin,

en naar welke criteria wil je dan het rijdend materiaal en eventuele toebehoren gaan testen? Als je hiervoor geen algemeen aanvaarde richtlijnen geeft of opstelt hebben in mijn ogen zulke tests totaal geen waarde.

Jacques Timmermans

Michiel

Ik denk niet dat we het allemaal te streng en strak moeten maken. Eenieder mag hier toch vrij zijn eigen indruk kenbaar maken betreffende een model? En dat mag van mijn part best heel subjectief zijn als: "Ze rijdt heel soepel en reageert prettig bij handmatig rijden. Zelfs kruipend doet ze het goed. En ze is lekker baanvast en assertief bij hoge snelheid." Allemaal subjectieve impressies die moeilijk in getallen om te zetten zijn, maar die wel gewaardeerd worden als ervaring.

Kortom, ik ben het helemaal met Ysbeer eens. Laat ieder zijn persoonlijk impressies neerzetten over het model, en we komen er wel uit, lijkt me. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michiel, volledig mee eens.
Als we het te strak maken, haken veel mensen af.
Bovendien, punten toekennen is OOK subjectief.
Mocht in een evaluatie een aspect ontbreken, kan de vraag nog altijd gesteld worden aan wie de evaluatie deed.

Waar ik me wel wat zorgen om maak, is het behoud van structuur en overzichtelijkheid van de rubriek.  
-  Het lijkt me bv best dat elk draadje in die rubriek slechts ??n model van een specifieke leverancier zou mogen bespreken.  
-  Best zou ook zijn, dat de titel van het draadje zelf steeds dezelfde structuur heeft.  bv "DR62 - Fleischmann - 2011" (of zo iets).  Als je dan het overzicht van alle draadjes ziet, vind je sneller wat je nodig hebt, en zie je draadjes van hetzelfde model, maar andere leveranciers beter bij mekaar ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Mijn mening is dat je een onderscheid moet maken tussen testrijden (objectief) en rijervaring (subjectief)
Voor het testrijden zal ja dan een aantal voorwaarden moeten vastleggen zodat elke lok op dezelfde manier getest wordt en dat je dus vergelijkbare resultaten krijgt. Anders heeft het testen volgens mij geen enkel toegevoegde waarde.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154