Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Evergreen strips.

Gestart door Peter, 13 mei 2011, 16:04:35 PM

Peter

Bestaat er eigenlijk buiten de halfronde plasticstrip nr. 240 (1 mm) van Evergreen nog een fijnere halfronde strip van max. 0,5 mm van een ander merk? Ik heb namelijk zo'n fijne strips nodig om de moulures rond de ramen, van mijn in aanbouw zijnde station, na te bootsen
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik vrees er voor, Peter. Maar kan je geen rechthoekprofiel 0.5 x 0.25 (Evergreen n?100) in vorm schuren?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Durango

Misschien van de firma Pastruct?
Ook zij hebben styreen materialen in alle vormen.
Overigens wel heel moeilijk te verkrijgen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

bellejt

gewoon koperdraad gebruiken van sommerfeldt.

mini-bs

citaat:
Geplaatst door Durango

Plastruct:
Overigens wel heel moeilijk te verkrijgen.




Valt wel mee, via hun site kan je rechtstreeks bestellen, ze leveren supersnel (woensdagavond besteld, vrijdag al in de bus), MAAR ze leveren via UPS en dat kost een smak (zat al gauw aan het dubbele van de prijs). Dus verstandig om alleen makkelijk op te sturen dingen te bestellen en vooraf te verzoeken om verzending met de post.
 

Gerolf

De kleinste halfronde van Plastruct is 0.8 x 0.4 - Peter wil nog kleiner [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

En Peter is niet alleen... Voor N-ers zijn kleine profieltjes ook onvindbaar. Zeker voor het 'lijstwerk' op gebouwtjes. Waar ook nog moeilijkere tussen zitten: halfrond holle profielen (denk aan een schilderijlijst). Dus ook voor ons is alle hulp welkom.

Peter

Misschienwas ik niet helemaal duidelijk in mijn omschrijving, maar de benodigde strips mogen niet breder zijn aan de basis dan 0,5mm en dus een dikte hebben van 0,25 mm.
Het dunste dat ik momenteel gevonden heb is bij Goover models (bedankt voor de info David) en dat is het type GM 96080 met als afmeting 1 mm aan de basis en 0,5 mm dik en degene die Gerolf (ook bedankt Gerolf) hierboven al vermelde die van Plastruct van 0,8 mm als basos en 0,4 mm dik. Het enig alternatief zal zijn dat ik ronde strip van 0,5 mm vind en dat met een hobbymes wat afschraap.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Dat zal moeilijk zijn, vrees ik !

Een alternatief is vertrekken van een rechthoekig profiel.  EverGreen heeft eentje met dikte 0.28mm en breedte 0.75 (nr 101).  Daar kun je de kantjes misschien wat van afschuinen.  Dat lijkt me IETS gemakkelijker dan een rond profiel halveren ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Ik weet niet of het mogelijk is, maar kan een rond profiel niet in een groef gelijmd worden?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Dit is het gebouw waar ik dat voor nodig heb, het station Gengenbach.



En wat meer in detail, de mouluren rond de ramen.



Zoals je kan zien op de onderste foto, wachten er mij nog heel wat andere dingen waar ik nog wat hoofdbrekens over zal hebben.
Lijmen in een groef is inderdaad een mogelijkheid. Ik zal dan wel eerst een graveermal moeten maken in messing of zoiets.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Misschien een domme vraag, maar wat ge je nog zien van een 0.25mm hoog profiel na verven?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Nee hoor, helemaal geen domme vraag. Maar je gaat er zelfs iets meer van zien, want het gebouw wordt eerst helemaal met Humbrol heeeeel lichtgrijs gespoten (zelf gemengd). Daarna worden de mouluren een beetje donkerder grijs met de hand geschilderd (zonder te beven h?)
Pas daarna worden de extra details (naambord, enz.) aangebracht en helemaal op het einde de ruiten.
Binnen een paar weken sta ik aan dat gebouw voor nog ettelijke detail foto's, als ook van het interieur te maken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ga je die ramen ??n voor ??n maken, en moet dat halfronde van 0.5mm nog gebogen worden ook [:0]
Wat denk je van enkele moedermodellen - de ramen herhalen zich, deuren ook, ... en afgieten?

@Steam.N: het idee om een rechthoekprofiel af te schuinen was al gesuggereerd, maar dan met evergreen 100 [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Gerolf, mallen maken is inderdaad een oplossing, maar dat is iets waar ik me maar niet aan ga wagen. Heb het nog nooit gedaan, en durf er ook niet aan beginnen, waarbij nog eens komt dat ik alles nog zou moeten gaan kopen. Brrr, het idee alleen al. waarbij ook nog eens komt de de voorgevel (straatkant), niet hetzelfde is al de gevel langs de perronkant.
Met vriendelijke groeten
Peter