Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Transformator op batterijen

Gestart door scotrail, 28 april 2011, 23:47:06 PM

scotrail

Hallo,
Ik overweeg een kleine draagbare baan te maken in schaal N en zou daarbij niet gebonden willen zijn aan stroomvoorziening via een stopcontact.
Daarom zou ik willen weten of het mogelijk is om een transfo te kopen die op batterijen werkt.
De transfo zou max. 2 treinen moeten kunnen besturen alsook een 5-tal wissels. Momenteel is het de bedoeling om analoog te rijden.
Ik meen me te herinneren dat Lima in een ver verleden transfo's verkocht met een batterij-houder welke 9 Volt afleverde.
Heeft iemand hier ervaring mee (hoe lang kan je rijden bijv. voordat batterij plat gaat, zijn die transfo/batterijhouders nog gemakkelijk te vinden (enkel tweedehands vermoedelijk), waar moet ik op letten als ik dit 2de hands koop?
Of heeft iemand weet van andere fabrikanten die een hedendaags model (nieuw) aanbieden?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Bruce
 

Steam.N

Je bedoelt met "transformator" waarschijnlijk een regelbare voeding.  Een transformator werkt uitsluitend op wisselspanning, dus niet op batterijen.  

Waarschijnlijk vind je links of rechts oude Lima voedingen.  Anderzijds kun je een regelbare voeding zelf wel bouwen, en voeden met batterijen die een gelijkspanning leveren.  Internet levert zeker schakelingen die je kunnen voorthelpen.

Diezelfde batterijen kunnen via schakelaars je wissels omzetten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik zou die Lima-dingen laten voor wat ze zijn, en iets doen met de nieuwere technologie.
Batterijen hebben de laatste jaren een (r)evolutie doorgemaakt, en mits een cmbinatie van bvb NiMH- of LiIon-batterijen en een geschikte oplader kan je systemen maken waar je baantje uren mee kan bollen.
Leuk idee, en zeker de moeite om je in te verdiepen via het internet [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Wat u ook kan doen is met 2 batterijen werken.
Als de ene leeg is en oplaad in bv de auto dan kan u de andere benutten.
Men gebruikt deze manier ook in de telegeleide wereld.

Uw idee is niet zo moeilijk om uit te voeren. Veel hangt af van de maximum grote die u wenst dat de batterij is.
Hoe meer vermogen des te groter de batterij.

Een zonnepaneel is ook een optie, die leveren doorgaans 18v.
Dat zou pas modern zijn !

Ik heb dat idee ook gehad om de baan hier op zolder te voeden, maar de grand chef wil geen rommel op het dak. En ZIJ is de baas !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

citaat:
Geplaatst door ToThePoint... maar de grand chef wil geen rommel op het dak ...


Tiens tiens, zou die familie zijn van mijne grand chef ?  [:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marctje

we hebben allemaal last van "grande chef"
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

doomslu

Voor zover ik me herinner waren die Lima-bakjes boerenbedrog. Ze gaven de indruk dat je de spanning kon regelen, maar dat was niet zo. Het was alles of niets. Vergeet dat dus, en zoek iets moderners.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

René

Als je een spanningsregelaar op basis van pulsbreedteregeling gebruikt wordt er minder energie omgezet in warmte en kan de accu/batterij langer mee gaan. Het voordeel werkt vooral bij lage snelheden. Bij eenvoudige regelaars wordt de uitgangsspanning verlaagt en wordt het restant over een transistor weggestookt. Bij een pulsbreedte regelaar gaat telkens de stroom even uit. Dat kan behoorlijk schelen in batterijverbruik. Een bijkomend voordeel is dat een trein met pulsbreedte regeling ook bij lage snelheden nog trekkracht heeft en rustiger rijdt.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

scotrail

Bedankt voor alle reacties.
Voorlopig geen zin om mij te verdiepen in de electronica om zelf zowel een transfo als regelbare voeding te maken.
Dus zal me voorlopig behelpen met gebruikt te maken van (lange) verlengsnoer :-)
Bruce
 

ysbeer

citaat:
Een zonnepaneel is ook een optie, die leveren doorgaans 18v.
Dat zou pas modern zijn !



Snelheid van de trein te regelen door een gordijntje voor het paneel..
Bij regen of donker weer, alleen dieseltractie,of autobussen.
[:D][:D][:D][:D]

wim

hobbyist

Neem een batterij van een motto, die zijn niet zo zwaar in gewicht. Maak een regelbare voeding en alles zal wal naar behoren werken. alleen de wissels zijn een probleem als deze alleen werken op wisselstroom. Zoek beter naar wisselmotoren op gelijkstroom.

Klaas Zondervan

Leon, geen zorgen. Alle wisselaandrijvingen doen het op gelijkstroom.

conducteur

Een batterij van een accuboormachine?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum