Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

ingezette ruiten

Gestart door conducteur, 08 maart 2011, 22:18:47 PM

conducteur

Ik zit hier met een probleem: ik ben een look-a-like brossel 551 aan het maken op basis van een M2 van lima. Van de 10 ruiten die een brossel aan de zijkanten telt, kan ik zes originele lima ruiten gebruiken, de vier andere hebben geen kleine ruitjes bovenaan en die dus niet. Hoe kan je gemakkelijk ingezette ruiten maken? Je zou ze kunnen vacuum trekken (weet dat dat nauwelijks gaat, vanwege de rechte hoeken), gieten ( weer zo'n onmogelijke opdracht om dat 101% bellenvrij te krijgen, en heb daar voorlopig nog het gerief niet voor. Frezen, maar zonder freesmachine gaat dat niet. Blijven er nog mogelijkheden over?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Rees-Cees heeft in een ander draadje (MODELSPOOR / PRAKTIJK /  Gereedschappen en materiaalverwerking / Mallen gieten) een oplossing gegeven om dergelijke ramen te gieten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Met de hand vijlen? Klinkt nogal intensief, maar het kan best, hoor [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Op een Duits N-forum zaten ze met een soortgelijk probleem.
Ruitjes inzetten in een 3d-print lok.
Reactie ginder: 'Gewoon' efkes laten lasersnijden.

Ginder hebben ze dan ook schijnbaar zo'n machine om de hoek staan... Maar misschien weet iemand anders hier of het een realistische oplossing zou zijn... Koen ?

Michiel

Ik heb vroeger de ruiten van de Lima type 122 (of was het 123) ook gewoon gevijld uit plexiglas. Het is wat werk, maar zoals Gerolf als suggereerde, het kan wel. Kwestie van er een paar uurtjes voor te gaan zitten en eraan beginnen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Binco

Misschien moet crystal clear Krystal Klear[:D] ook wel werken.
Ik heb al eens gehoord bij ons in de club dat dat wel goed gaat voor ramen.
Ik was daar ook aan aan het denken voor de ramen in mijn rangeerlok reeks 84.

conducteur

Is dat even klaar als plexi of iets dergelijk? Ik denk voor de oplossing van Gerolf te gaan, maar ik ga vrijdag in de club eens heel lief vragen of ik eens iets zou mogen frezen op de freesmachine van een clublid[;)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Binco

Misschien moet crystal clear ook wel werken.
Met google vind je dat zo nooit, want het spul heet Kristal Klear.[8D]
Je kunt dit ook goed gebruiken om gevijlde of gefreeste ruitjes in de raamopening te plakken. Kristal Klear vult dan de eventuele oneffenheden en het droogt inderdaad kristalhelder op.

Peter

Kristal Klear is goed voor openingen van minder dan 5 x 5 mm.
Gewoon vijlen uit overschot van ruiten uit een Faller enz. bouwdoos, of, nog beter, een velletje doorzichtige plasicard kopen. Bestaat in verschillende diktes, kost bijna niets en is kristalhelder, en makkelijk te vijlen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Peter

Crystal clear is goed voor openingen van minder dan 5 x 5 mm.

Peter, dat spul heet Kristal Klear.
Crystal Clear is een frisdrank.

Peter

oke, oke, ik heb mijn bericht verbeterd
Met vriendelijke groeten
Peter

Stefan Appelmans

Dat heb ik eens gezien op ruiten van F.Pederzoli, op een motorstel dat ik thuis had.
Lexan in blad kopen van de dikte van de wand van het motorstel, de raam op de juiste afmeting uitsnijen, terugplakken met een druppel synthetische thinner (en een "serre-joint") op een groter stuk van hetzelfde blad. Na goed droog eventueel de zijkanten kuisen, en het is klaar!
stefan.