Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Perronhuisje

Gestart door Peter, 11 februari 2011, 11:21:54 AM

Peter

Voor mijn in aanbouw zijnde baan ben ik op zoek naar een manier om onderstaand wachthuisje voor op de perrons te bouwen.
Bij het groote voorbeeld is het gebouwd uit veiligheidsglas en metaal.
Om dit in H0 na te bouwen moet ik het dus in ofwel doorzichtig plasticard, ofwel in zzer dunne glasheldere acrylplaat maken. Op zich nog niet direkt een probleem maar hoe krijg ik die lijnen er op.
In glas kan je zoiets etsen, maar in kunststoffen?
Ik dacht aan spuiten met matvernis maar waar haal ik in godsnaam zulke dunne tapes?

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/P6230017.jpg/IMG
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Peter,  Misschien van je foto de lijnen op een decal plaatsen, vervolgens op kunststof of iets anders kleven, 'is maar luidop denken, hoor !

Groeten Peter[;)]

wisselstromer

mss de lijnen er voorzichtig in krassen??
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!

****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Michiel

printen van witte lijnen op overhead-projector-folie. Maar hoe print men ook weer wit? [B)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Michiel

printen van witte lijnen op overhead-projector-folie. Maar hoe print men ook weer wit? [B)]

Met oude sublimatieprinters waar de weinige overblijvende bezitters nu een slaatje uit kunnen slaan...
Een oud zeer, zie alle modelbouwfora ter wereld, inclusief het onze.

Of met een flatbed UV-printer. Maar de enige die ik weet staan willen niet aan de slag onder de ??n vierkante meter. (Ze hebben nl een 'werkbreedte van 2,5 en 3,5 meter...).
Volgens het internet is half China ondertussen A4 en A3-versies aan het produceren, maar waar in het land staan ze ergens ?

Peter,

Ik denk dat het krassen (langs een lineaal) met verschillende breedtes 'krabbers' wel het proberen waard kan zijn. De schade die ze oppervlakkig veroorzaken zou wel eens een mat effect kunnen geven.
Voor ??n keer lief glimlachen naar je tandarts kan je al aan exemplaren helpen.
En witte decals geven wit, da's niet hetzelfde als ge?tst, mat glas, wat zelfs op een afstand een typisch, eerder grijs aspect vertoont.

hobbyist

een andere mogelijkheid is alvorens de plaat op maat te snijden ieder lijntje afplakken met gewone tape en dan tussen de twee tapestookjes met zeer fijn schuurpapaier / staalwol gaan. je kan het ook eens proberen lijntje per lijnte te zandstralen. ik weet niet of er voor hobby zulke toestelletjes bestaan.

Michael

De lijntjes met een mesje in de plexi plaat trekken en dan wet wash met witte verf, is het proberen waard denk ik.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Paulogic

mvg,
Paul(ogic)

Thommy

citaat:
Geplaatst door Paulogic

plexi laseren ??? iemand ???

plexi kan je laten laseren. Heb vorig jaar in Walloni? 100 sleutelhangers laten laseren. Allemaal uit plexiglas met het woord erin mat.

maar de vraag blijft of dit niet te dik gaat worden dan, want zo'n fijne plexi...

de witte lijnen printen is een optie. En de folie voor zo'n overhead-projector is idd hard genoeg om vast te zetten.
Bedrijven zoals informatica-bedrijven hebben nieuwe laserprinters waar wit mee geprint kan worden. Ik ken iemand, maar hij wil het niet wagen om m'n decal-papier erin te steken [:(!] (wat ik wel begrijp na de prijs van die printer te horen)
Greetz

Thommy

marc goovaerts

Thommy,
Kan je merk en type van die wit-printende laserprinter eens doorgeven ? Dan kunnen we de jacht verder zetten. Tot nu toe enkel nog maar van UV-printers met die mogelijkeid gehoord en van witte inkjetinkt in ontwikkelingsfase.

En het enige waar je normaal gezien extra op moet letten bij een laserprinter tov andere printers, is de weerstand die nodig is tegen de hoge temperaturen die deze gebruikt om de toner vast te smelten.
Maar wanneer je decalpapier  speciaal voor laserdruk zou gebruiken, zie ik niet ik waar er een probleem zou kunnen rijzen. Ongeacht de prijs van de printer.
Dat informaticabedrijf zou wel eens een nieuwe markt kunnen aanboren. Waarvoor gebruiken zij het zelf eigenlijk ?

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Thommy

citaat:
Geplaatst door Paulogic

plexi laseren ??? iemand ???

plexi kan je laten laseren. Heb vorig jaar in Walloni? 100 sleutelhangers laten laseren. Allemaal uit plexiglas met het woord erin mat.

maar de vraag blijft of dit niet te dik gaat worden dan, want zo'n fijne plexi...

de witte lijnen printen is een optie. En de folie voor zo'n overhead-projector is idd hard genoeg om vast te zetten.
Bedrijven zoals informatica-bedrijven hebben nieuwe laserprinters waar wit mee geprint kan worden. Ik ken iemand, maar hij wil het niet wagen om m'n decal-papier erin te steken [:(!] (wat ik wel begrijp na de prijs van die printer te horen)

Er is decalpapier voor laser en inktjet printers.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

citaat:
Geplaatst door nmbsverzamelaar
De lijntjes met een mesje in de plexi plaat trekken en dan wet wash met witte verf, is het proberen waard denk ik.
Lijkt mij ook de beste methode. Als het niet lukt, lezen we het wel, niet?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Vanop het Duitse forum waar ik lid van ben is me beloofd een van de dagen de originele plannen door te sturen van dit inmiddels standaard wachthuisje. Heb ondertussen al heel wat ideen gekregen, ook van dit forum. Ik ga eerst eens proberen om met een trekpen dunne lijnen op plasticard te trekken met verdunde matt-vernis.
Een alternatief is me een setje trekpennen met reservoirtje van Rotring aan te schaffen. Daarmee kan je lijnen in verschillende diktes trekken. Velen gebruiken deze om de witte lijnen op hun wegen te tekenen (1,2 mm en meer) met verdunde Humbrol of Revell verf
Dus zou dit in princiepe ook met verdunde matvernis moeten gaan.
Zal de resultaten hier wel op het forum laten zien.
Krassen is (helaas) geen optie aan gezien ik probeer die lijnen ineens over de ganse breedte van een A4 plasicard te trekken, is het (voor mij althans) niet mogelijk om een konstante breedte aan te houden. Een ander punt zijn de (bijna) doorzichtige banken. Hiervoor zal ik toch moeten leren etsen.
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Peter,
Let wel op met je Rotring-pennen. Zelf heb ik geen ervaring met ze te vullen met modelbouwverf. Maar ik hoor nog tot het prehistorisch ras van grafisch ontwerpers en heb er een heleboel in mijn carri?re ge- en verbruikt. Zo weet ik dat de 'gewone' en die voor het tekenen op acetaat twee compleet verschillende reeksen waren. Ook de inkt. Want inkt voor acetaat blokkeert de gewone pennen binnen de kortste tijd.

Paulogic

misschien proberen met een gewone pen ?? Die kan je vullen
met witte inkt ! ik heb deze witte inkt nog gebruikt toen ik
een poging deed om aan calligraphie te doen. Het is echter meer
op een katastrophie ge?indigd. Pennen liggen hier nog ergens,
inkt is al lang uitgedroogd en naar de vuilnisbelt.

En ik blijf erbij Laseren... ik zal dat eens proberen zie,
als ik tijd heb.
mvg,
Paul(ogic)