Trimaxion-park, Shinsa en Bay City

Gestart door ToThePoint, 27 januari 2011, 00:21:21 AM

ToThePoint

#150
Volgende word eveneesn Nord-Belge en dan eentje van Flandres occidental of zoiets.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#151
Heb je van die eerste, het EB model, een plannetje of iets technisch zoals een werkingsschema of iets met maten? Of ben je volledig afgegaan op foto's?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#152
citaat:
Geplaatst door Michiel

Heb je van die eerste, het EB model, een plannetje of iets technisch zoals een werkingsschema of iets met maten? Of ben je volledig afgegaan op foto's?



Ik deed ooit een oproep naar plannen, geen respons.
Dan kan u denken, aha de archiefdienst van de nmbs.
Tja kan, maar ik vroeg ooit eens plannen en kreeg prompt een rekening gepresenteert van 350 euro.
Is niet archiefdienst, maar dievendienst.
Soit ik ging dan maar natte vingeroefening doen.
In "Histoire de la signalisation ferroviaire en belgique, tome II " staat op blz 13 twee gravures en een schets van de etat belge wisselstandaanduider anex wissel omlegger.
Ik beschik over geen enkel referentiemaat en het word gokken.
Het enige wat een referentie kan zijn is het handvat dat het ganse systeem bedient.
Men bedient dergelijk systeem met de hand, als ik ervan uit ga dat dat het beste gebeurt met de armen naast het lichaam, ellebogen in 45? geplooit naar voren en dan de afstand meet tussen de hand en de vloer dan kom ik uit op ongeveer 1m (gemeten bij de schoonvader, die is wa kleiener dan ik).
Met dit gegeven kon ik afleiden dat de maximum hoogte van zo'n sein 2 meter zou geweest hebben.
Met die analyse klopt de weergave op de gravures ook wel ongeveer.
De doorsnede van de schijf, 40cm.
En dan de kleuring (tekening) op de schijf is anders op de schets dan op de gravure.
Op de gravure bijna vol en op de schets enkel in het midden en aan de rand gekleurt.
Ik ging ervan uit dat dit logisch is, het duid de stand aan van de wissel. Een bijna volle schijf kan duiden op een afgebogen stand. Hoe meer groen des te voorzichtiger men de wissel diende te passeren.
Want groen betekende toen " aandacht, voorzichtig, snelheid minderen"
In een rechtdoorstand van de wissel is er minder gevaar en dus minder kleur te zien.
De bediening kon 360' ronddraaien omdat de excentrische as de "op en neerwaartse" beweging van de wisseltongen verzorgt.
Een wissel omzetten was dus een beweging van 180'.
Hier is echter een technisch gebrek in model als men de wisseltongen de wisselstandaanduider laat bedienen en niet zoals oorspronkelijk de wisselstandaanduider anex bediening de wisseltongen.
Men zit met de 2 dode punten op de excentrische as (krukas).
Als de wisseltongen de krukas bedienen dan kan men niet voorbij het feit dat het systeem blokkeert op de beide dode punten. Ik koos voor een beweging van slechts 90'. Ja das verkeert en het zij zo, ik ben al content dat het werkt zonder extra aandrijving van welke aard dan ook.
Dat is mijn hersenkronkel he Michiel, door gebrek aan terdege info.
Want in het boek word over de kleur van de schijf met geen woord gerept.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#153
JP, ernorm bedankt voor deze uitleg. Jouw hersenkronkel werd hier gebookmarked! [:D] Ik hoop dit jaar ook zo'n exemplaartje te kunnen maken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#154
En jawel deze week sein nr 3 afgemaakt.
Nu zie ik wel dat ik vergeten ben om het te verweren.
Dat gaan we straks in orde brengen.

Een engelse wisselstandaanduider van de Nord-Belge van anno euh 1868 ?
Soit het is een functioneel sein.

Voor diegene die ook met leds 0603 prutsen en geen warme witte vinden. Ik heb in het buisje een drupje gele inkt gedaan voor een inktjetprinter. Na een dag drogen heb je net warm witte leds.





Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#155
Mooi gedaan, JP [8D]
Maar mag ik toch vragen om de grootte van je foto's wat in te tomen? 800 pixels is al heel wat - en bij deze foto's is bijsnijden geen probleem om het nuttige beeld met dezelfde precisie te tonen. Zo hoeven mensen met een lagere-resolutie-monitor niet te scrollen om tekst te kunnen lezen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jacques timmermans

#156
JP,

zeer mooi knutselwerk. Zoals je wel hebt ondervonden blijft er voor liefhebbers van het prille begin van de spoorwegen niets anders over als deze kleine zeer mooie accessoires, nadat je het noodzakelijke researchwerk achter de rug hebt zelf te construeren.
Uit ervaring weet ik maar al te goed, dat het construeren nog wel meevalt; Echter het vinden van de juiste informatie is vaak zeer moeilijk. Ga zo voort!

Jacques Timmermans

ToThePoint

#157
citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

JP,

zeer mooi knutselwerk. Zoals je wel hebt ondervonden blijft er voor liefhebbers van het prille begin van de spoorwegen niets anders over als deze kleine zeer mooie accessoires, nadat je het noodzakelijke researchwerk achter de rug hebt zelf te construeren.
Uit ervaring weet ik maar al te goed, dat het construeren nog wel meevalt; Echter het vinden van de juiste informatie is vaak zeer moeilijk. Ga zo voort!

Jacques Timmermans



Merci Jacques
Het bouwen ervan gaat wel. Soms met vallen en opstaan.
Maar het lukt me uiteindelijk wel.
Veel is natte vingeroefening en waar ik me goed bij voel qwa detail en de maatvoering.
Ik heb vooral schetsen, maar geen afmetingen. Trouwens moest ik afmetingen hebben is het misschien niet te doen om het enigzinds functioneel te maken. Want dat is wel het belangrijke voor mij, het dient functioneel te zijn.

We bricoleren verder.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#158
Vandaag een 2838 in elkaar geprutst. Op de achtergrond het emplacement dat reeds een omheining heeft.
Nog veel werk !


Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Binco

#159
Dat heb jij al mooi geprutst JP [:D]
Pruts jij maar rustig verder [;)]

[:)][;)]

B-Modelbouw

#160
Prachtig staaltje ... Zelfgemaakte techniek.

Maar is het Groen niet Rood ?
De lamp geeft de richting aan naar waar er gereden wordt, toch niet naar waar de wisseltong ligt. Of vergis ik me hierin ?

ToThePoint

#161
citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Prachtig staaltje ... Zelfgemaakte techniek.

Maar is het Groen niet Rood ?
De lamp geeft de richting aan naar waar er gereden wordt, toch niet naar waar de wisseltong ligt. Of vergis ik me hierin ?



Voor de ordenance van 1885 (als ik het me goed herinner) had groen de betekenis. Opgelet, vertragen, wees voorzichtig. Dat is na 1885 veranderd in violet.
De arm die omhoog staat duid op de afwijking die geblokkeert is.
Geen arm of bij nacht 2 witte lichten is rechtdoor. Groen op de linkerkant betekend dat de linkerkant geblokkeert is en de engelse wissel dus naar rechts staat en vise versa.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#162
Zo de ruwbouw van de kolenhandelaar op de goederenkoer van Bay-City is na een week muren metsen klaar.
Nu afwerken en plaatsen.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#163
Vandaag verder gebricoleert aan de kolenboer zijn loods.
Houten geraamte van de kolenloods geschilderd, mal gemaakt voor golfplatendak, golfplaten gemaakt en zaakje op de bodemplaat gekleeft. Nu eerst de scenery maken waarvoor ik eerst mallen dien te maken zodat ik de afgietsels kan gebruiken.







Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#164
Benieuwd hoe je dit gaat uitwerken.  Ziet er prima uit.
Als dit zo mooi uitgewerkt wordt als je vorige meesterwerken, eerder in dit draadje ... [:p]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }