Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Trimaxion-park, Shinsa en Bay City

Gestart door ToThePoint, 27 januari 2011, 00:21:21 AM

doomslu

#135
Leuk filmpje.
Frappant die foto van een compleet lege autoweg, zonder vangrails.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#136
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Het is een rijtuig en geen venster met rode verlichting.
Op het filmpje heb ik de indruk dat je sluitlichten toch niet volledig afgeschermd zijn [;)]
Maar zoals Luc al schreef: leuk gemaakt [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#137
Jean-Paul, knap gedaan, hoor. De ombouw, het resultaat, de presentatie, de sfeer... Helemaal af! De loc produceert een wat rauw geluid, maar schijn toch mooi soepel te rijden. Het enige wat me eigenlijk stoort is het dooschijnen van de front- en sluitverlichting in de stuurstand van de rijtuigen. Misschien eens nadenken om de lichtgeleiders in te pakken in alu-folie of zo, of LED's te gaan gebruiken? Maar verder is dit toch een markante samenstelling op je baan in wording. Knap!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

#138
Knap gedaan JP ,  mooie samenstelling.
Is dat een stroomdoorvoerende koppeling die je hebt gebruikt om je rijtuigen te verlichten , en is dat eigenlijk moeilijk om in te bouwen??

ToThePoint

#139
Merci he manne.

Euh kweet dat de front en sluit op de stuurstand beter kan.
Ik heb reeds de lichtgeleider gescheiden van de ramen want dat was een geheel. De zo ontstane zijkanten heb ik zwart geverft en toch schijnt het door. Tijdens het verbouwen heb ik nog gedacht om ze in te pakken in alu-folie en/of een scheiding te voorzien, maar vermoede toen dat wat ik aangepast had reeds voldoende zou zijn. Niet dus, zal ik bekijken als ik die ooit terug open doe.

De ingebouwde verlichting zijn allemaal leds vanuit een kerstversiering. De ronde leds van 5mm hebben op de zijkant 2 vlakke kanten gekregen doormiddel van de dremel en slijpschijfje. De rode led in de stuurstand voor de sluitlichten is de enige 0603 variant.

Aangezien deze set niet voorzien is van NEM schachten, maar van de gekende LIMA beugelkoppelingen heb ik ge opteert om bij wijze van experiment de draden over de koppeling te laten lopen. Door de jocobs bogie lopen ze gewoon door. De trein blijft vast op de baan zijn rondjes lopen en er zal niets veranderd worden aan de samenstelling. Het werkt dus om ze zo te geleiden over de beugelkoppeling.
Om op uw vraag te antwoorden. Neen het is niet moeilijk om in een NEM schacht een stoomdoorvoerende koppeling te plaatsen. U kan ze zelf maken of van een fabrikant kant en klaar kopen. Roco heeft er zo met 4 geleiders. (kostelijke zaak overigens)
Wel vergt het inbouwen de nodige omzichtigheid en heeft aandachtspunten die u niet links kan laten liggen.
U kan geen al te strakke draad gebruiken. De draad dient zo soepel mogenlijk te zijn. Hoe dunner de draad en de hoeveelheid van koperdraadjes waaruit ie is samengesteld des te soepeler. Ook de kunststof die is gebruikt is op dat vlak bepalend. De beste resultaten heb ik met draad van 0.5mm buitendiameter en die kan nog 1A stroom geleiden. Men verkoopt dat onder de naam "decoderdraad" Alhoewel op de esu decoder een nog iets soepelder versie word gebruikt koop ik vanwege het prijsverschil stukken van 10m in 10 verschillende kleuren.

Of u ze zelf maakt of koopt doet niets af aan de manier hoe u ze plaatst. De draden mogen de koppeling onder geen beding hinderen. ook niet als ze geintegreert zijn in de koppeling. Draden dienen zo goed als mogenlijk de koppeling te volgen.
Moderne NEM schachten maken gebruik van een Y vorm. Deze vorm draait niet rond een centraal punt en maakt inbouw enigzinds moeilijk. Wat ik deed bij de I11 van LS is dat ik de draden mooi op het NEM schachtje gelijmt heb. Dan los over de bogie (3 aan elke kant) en achter de bogie dan door de kast ingevoert. Op deze manier liggen de draden strak tegen de kast aan. U dient wel genoeg speling te voorzien omdat anders de Y vork niet meer kan bewegen. Het enige nadeel was dat LS op de boegie's zo van die aanslagen op de buitenkant voorzien heeft om de op en meerwaartse beweging van de bogie te beperken. Die zorgde ervoor dat soms de I11 ontspoorde omdat de aanslag verstrikt raakte in de draden. Die aanslagen heb ik met een mes verwijderd op de bogie's en alles loopt perfect. Ik begrijp niet waarom die aanslagen erop staan. Zij zullen ervoor zorgen dat (met of zonder geleidende koppeling) in bepaalde situatie;s de bogie ontspoort omdat die beperkt is in de op en neerwaarts bewegingsvrijheid.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Paulogic

#140
Mooie uitleg en mooi resultaat. Ik zou zo nog eentje maken...
[:)][^]
mvg,
Paul(ogic)

Steam.N

#141
Mooi gedaan, JP !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#142
Zo dit rare ding is klaar en geinstalleert.
Volgend model zal eentje zijn anno 1885.

Dit is eentje anno +- 1845 en functioneel. (Etat Belge)

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#143
En dan nu een wissel stand aanduider anno 1885.
Dit is eveneens een functioneel element ! (Nord-Belge)


Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

#144
Dan lijkt het mij toch niet erg logisch met een lok van 125 jaar later, maar toch mooi gedaan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#145
Dat zijn erg leuke details, vooral dat ze functioneel zijn. Het lijkt me ook een leuke oefening in N... voor wanneer ik een modelbaan heb, tenminste. Over welke wisselstandaanduiders hebben we het hier eigelijk? Belgische Staatsspoorwegen? En, zijn er nog wisselstandaanduiders in het verschiet?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#146
citaat:
Geplaatst door conducteur

Dan lijkt het mij toch niet erg logisch met een lok van 125 jaar later, maar toch mooi gedaan.



Aangezien ik de baan als museum ga inrichten die over de ganse periode tot op heden loopt gaat dat wanneer de baan enige vorm gaat krijgen een frequent beeld zijn.
Wat de nmbs niet heeft gedaan zal in schaal HO te zien zijn.
En bij mij rijden de treinen niet op afgedankte lijnen, maar samen met het modern spul even vrolijk rond.
Het enige wat ik in vakjes ga stoppen is de scenery.
2 delen museum waar zowat alles wat er bestaan heeft de revue passeert en 1 deel hedendaags.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#147
citaat:
Geplaatst door Michiel

Dat zijn erg leuke details, vooral dat ze functioneel zijn. Het lijkt me ook een leuke oefening in N... voor wanneer ik een modelbaan heb, tenminste. Over welke wisselstandaanduiders hebben we het hier eigelijk? Belgische Staatsspoorwegen? En, zijn er nog wisselstandaanduiders in het verschiet?



De eerste wissel stand aanduider anno 1845 komt van de gravure (Mechelen en Leuven) en schets die in dat franstalig boek staan.
Het is hier een natte vinger oefening geweest en ik heb me vooral gebasseert op de hoogte van het handvat om de wissel om te zetten.
Daar nam ik aan dat de meeste mensen in die tijd wat kleiner waren van gestalte. De andere maten leide ik af aan de hand daarvan.
In dat franstalige boek gaat men nogal rommelig te werk en springt men niet van de hak op de tak, maar van boom naar het volgende bos.
En zeker wat de begin periode aangaat, daar springt men zelfs naar een ander land.
Soit, wat ik na ettelijke malen herlezen en hersenpijniging kan uitmaken is dat er vanin het begin op zen minst wisselstandaanduiders waren.
De nord-belge vermoedelijk de seinregelementering van Frankrijk gebruikte. De etat belge weer wat anders enz...
Ik heb om mezelf niet vast te pinnen in een bepaalde maatschappij de volgende redenering aangenomen.
Als het op Belgische bodem heeft gestaan dan kan het voor mij, maakt niet uit welke maatschappij.
Een uitzondering is echter de aanhechting van het grondgebied na WOI.
Dat gaat niet mee spelen omdat dat er niet was vanaf het ontstaan van de spoorwegen in den belgique.
Ik zoek nog op tot welke maatschappij deze laatste wisselstandaanduider behoorde. Wat ik wel met zekerheid kan vertellen is dat tot 1885 signalisatie in het groen was. In 1885 veranderde men dat in violet (purper) omdat groen te verwarrend was.

Of er nog volgen?
Michiel wat vermoed ge zelf ?
De volgende is een uitdaging. Het wordt er eentje die de stand van een engelse wissel aanduid van voor 1885. In het groen dus.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#148
Mocht je vinden van welke maatschappij de btreffebde wisselstandaanduiders zijn, dan had ik het graag vernomen. Ik zie zo een paar wel zitten op mijn toekomstige baan met uitbeelding van de Belgische Staatsspoorwegen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#149
Model 1 is Etat belge en werd lang gebruikt.
Model 2 is Nord-Belge.
Ik pas de tekst bij de fotokes aan.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI