Treindetectie

Gestart door Steam.N, 24 januari 2011, 17:49:21 PM

Steam.N

Beginnersvraagje:
ik draai een testbaantje (N-schaal, DC, handbestuurd), en probeer wat technieken uit (waarvan ik meerdere uit dit forum of MSM gehaald heb), alvorens aan een grotere baan te beginnen.

Op ??n sectie heb ik treindetectie geplaatst, maar als de trein stil staat (spanning 0V), werkt die detectie natuurlijk niet.

De vraag is: welke lage spanning mag ik continu op het spoor zetten (waarbij de trein nog net niet rijdt, maar de detectie wel werkt), zonder de motor te beschadigen ?

De detectie loopt via diodes (twee per twee in tegenpool), dus spanningsval van ca 1.4V.



Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Wanne

citaat:
Geplaatst door Steam.N

Beginnersvraagje:
Op ??n sectie heb ik treindetectie geplaatst, maar als de trein stil staat (spanning 0V), werkt die detectie natuurlijk niet.

De vraag is: welke lage spanning mag ik continu op het spoor zetten (waarbij de trein nog net niet rijdt, maar de detectie wel werkt), zonder de motor te beschadigen ?



Waarom zou je een constante spanning op je baan zetten? Normaal gezien zou een trein die stil staat ook moeten gedetecteerd worden. (De decoder vraagt namelijk spanning).
Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de niet gedetecteerde baanvakken via de diode-schakeling zijn verbonden en het gedetecteerde baanvak met de bezetmelder (natuurlijk met de nodige isolatie tussen de sporen).

Wanne
 

Steam.N

Ik zit niet met een digitale aansturing, maar een handgestuurde DC.  Als ik de trein wil stilzetten, moet de spanning op 0V gezet worden.  Geen spanning, dus geen detectie.

Ik stel me voor dat ik de spanning niet helemaal op 0V breng (maar wel de trein stop), waardoor de detectie blijft werken.

Dan loopt wel continu een stroom door de motor, waardoor die een beetje opwarmt.  De motor zou wel tegen een continue kleine stroom moeten kunnen, maar ik heb geen idee hoe groot die mag zijn ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Klaas Zondervan

Je moet niet zozeer een spanning op de baan zetten, maar een stroom door de trein laten lopen.
Dat kun je b.v. doen door de spanning van een wisselstroomtrafo in serie met een weerstand op de baan aan te sluiten. Weerstandswaarde b.v. 4k7.

Steam.N

Klaas,  hoe groot mag de spanning dan zijn?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

INFO

Steam.N

Gewoon de 14V uit je trafo, dus de aansluiting voor het aansturen van je wissels en de verlichting e.d.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Steam.N

Dank je wel voor de reacties.
Ik ga dit komende dagen eens uitproberen.  Hopelijk verbrand ik de motor niet [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Steam.N
Hopelijk verbrand ik de motor niet [;)]
Wees gerust, ik doe dat al jaren [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Gerolf,

bedoel je dat je al jaren motoren verbrandt ?  
Daar heb ik niet genoeg locomotieven voor ... [;)][;)][;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Steam.N


 Hopelijk verbrand ik de motor niet [;)]



Niet verder vertellen,maar wij doe dat express ,elke motor die verbrand brengt ons 10 euro
van het merk.
Zelf doen we het niet zo.
Wij zetten gewoon via een 4k7 weerstand 14 volt wisselspanning op de rails en dan verbrandt de motor niet.

Serieus GEEN GEVAAR HOOR.wel om die weerstand denken.1/2 of 1/4 watt is genoeg.
wim

Steam.N

OK. Thanks.
Ik laat weten hoe het liep.  Is eenvoudig te testen.

Wat mij niet duidelijk is, is waarom jullie wisselstroom voorstellen, terwijl ik voor de aansturing van de treinen gelijkstroom gebruik.  Is hier een speciale reden voor, of is het gewoon omdat de trafo een 14V wisselspanning uitgang heeft?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ysbeer

Gelijkstroom werkt ook,maar dan moet je het wel ompolen net als de rijspanning.
Bij wissel gebruik je gewoon de pos/neg van de spanning.
wim

Steam.N

Die ompoling heb je nodig als je stroomdetectie gebaseerd is op ??n polariteit?  Bij mij werkt de detectie ongeacht de polariteit.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Klaas Zondervan

Dan kun je er dus rustig wisselspanning op zetten (via een weerstand uiteraard)

Steam.N

Testje is uitgevoerd.  Verliep zonder problemen.  Ik kan hiermee voort.
Allen hartelijk dank voor de informatie.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }