Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

St-Michel La Roche minibaantje

Gestart door Michiel, 23 januari 2011, 15:16:28 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Das nog nieks, maar de draad die extra licht geeft staat niet zo goed he. [:o)]
[:D] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

De laatste week heb ik het familiaal wat drukker gehad, dus minder rustige knutseltijd. Ik heb wel een poging gedaan om een tunneltje te maken. Het ziet er misschien iets TE oud uit, en ik weet niet of de spoorwegen het, om veiligheidredenen, zouden toelaten om hier nog treinen door te sturen. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Nu zou men zoiets afkeuren, en zou het thuishoren op een verlaten stuk spoor. In vroegere dagen nam men meer risico's.
In elk geval leuk gemaakt [;)] [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Wegens huishoudelijke omstandigheden is het modelbouwgebeuren op een wat lager pitje gezet. Maar dat komt wel weer goed. Ik heb ondertussen liggen puzzelen met elektronica voor de rijtuigverlichting. Het doel:  rijtuigverlichting voor 1 euro, simpel in opbouw, klein genoeg voor de kleinste schaal N-rijtuigen (3cm x 5mm), geschikt voor zowel analoog als digitaal, en gelijke opzet ongeacht het aantal aangesloten leds in serie (1 -> 4). Het resultaat van het denkwerk is het volgend schema geworden:

Dit is louter een theoretisch schema, ik heb nog niets praktisch gebouwd, maar ik waardeer elke correctie of suggestie als feedback. Oh ja, de stroom door de leds wordt bepaald door de weerstand: R=1.25/I, met i ergens tussen 1mA en 10mA (op zicht uit te proberen)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Moet de weerstand niet in serie staan met de Led's. En met de ADj. van LM317 verbonden tussen weerstand en Led's. Het is de spanningsval over die R die constant gehouden wordt door LM317.

of vergis ik mij?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Hallo Geert,

jouw opmerking lijkt me logisch. Ik heb het bovenstaand schema maar meteen aangepast. Bedankt voor je opmerking.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Ik doe het met een weerstand en de leds. Geem LM of diodebrug.
Ik vermoed zelfs dat de diodebrug met de elco erna voor kortsluiting gaat zorgen op DCC.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

evan

Heeft gelukkig geen invloed qua kortsluiting bij DCC zolang de ELCO via een weerstand oplaadt.  

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Met een LM317 branden de leds ook bij een lagere rijspanning. Als er enkel digitaal gereden worden is een weerstand voldoende. Ik ging er vanuit dat een tantaal na een diodebrug geen invloed meer zou hebben op het digitale signaal op de baan. Maar goed dat je dat toch even ter sprake brengt, JP. Ik blijf je het antwoord schuldig, maar mogelijk dat ik binnenkort een testje kan wagen... als het gezin me de tijd gunt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Ja experimenteren is leuk he.
Ik vermoed het omdat ik daar ook eens mee bezig geweest ben.
Moest het zijn dat je kortsluiting hebt op DCC dan weet je waar te veranderen.

Slim gezien van de LM. Interessant gegeven.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

Volgens mij mag die condensator daar zo staan, de stroom kan toch nooit in de andere richting vloeien. Tenzij de zeer kleine, verwaarloosbare lekstromen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

marc goovaerts

Dat draadje schiet nog meer alle kanten uit dan de meeste...
Het nog wa erger maken... Michiel is het oude bruggetje gekrast gips ? Ik hoop dat ik even oude stenen zou kunnen verkrijgen voor de stadspoort van Bastogne (die valt onder 'ooit... gaan we er eens aan beginnen')

ratje

Hoe laat je die 3-asser rijden in R1 bochten? Mijne Mehano NMBS loc valt altijd stil in die krappe bochten, dus begin morgen mijn try-out baantje te verbouwen zonder R1 tenzij je me een geheim kune verklapen [:p]
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

Michiel

@Rian
stroomtechnisch gezien heb je gelijk, en kan de stroom inderdaad niet terug kruipen door die gesperde diodes van de brug. Maar het probleem zou kunnen liggen op het vlak van de impedantie bij hogere frequenties. Mogelijk dat de diodbrug en tantaal toch een storende factor hebben op het dcc signaal. Het is uit te testen...

@Marc
het tunneltje valt inderdaad onder de categorie "gekraste-gips". Door snel en slordig te werken verkreeg ik een, naar mijn mening, vrij natuurlijke structuur. Jouw project, waarbij de toren tot op de steen nauwkeurig wordt opgebouwd, zal op een andere manier moeten aangevat worden. Ik kijk echt uit naar de dag dat je eraan gaan beginnen, want ik verwacht er wel wat van. [;)]

En inderdaad, dit draadje schiet all kant uit, maar blijft toch steeds binnen het onderwerp: "minibaantje bouwen". Alle aspecten van het bouwen van een baan komen hier even voorbij fietsen. En ik werk aan de dingen die me op dat moment aanspreken, of waar ik op dat moment het materiaal voor heb, of waar het gezin me de tijd voor gunt. Het lijkt me alles samen wel een leuk avontuur. [:D]

@Ratje
ik heb het geluk dat de 3-assige Arnold en Piccolo rijtuigjes vrij probleemloos door de R1 bochten van Piccolo rijden. Als je de rijtuigen met de hand aanduwt, dan voel je wel dat de weerstand wat groter is, maar ontsporen doen ze niet. Over schaal H0 spreek ik me niet uit, want daar heb ik geen ervaring mee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Een C van 10?F is niet echt nodig. Het schakelen tussen + en - is zeer snel. Eentje van 0,1?F is voldoende voor dit te ontstoren en een goede werking van het IC

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen