St-Michel La Roche minibaantje

Gestart door Michiel, 23 januari 2011, 15:16:28 PM

conducteur

citaat:
Geplaatst door Geert

Een C van 10?F is niet echt nodig. Het schakelen tussen + en - is zeer snel. Eentje van 0,1?F is voldoende voor dit te ontstoren en een goede werking van het IC

Geert


Misschien toch wel handig als buffercondensator als de stroom even wegvalt door slechte stroomafname? Of moegt je het voor die 10 ms niet doen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Hoi Geert,

mijn basis-elektronicakennis van 30 jaar geleden is al wat verroest. Ik weet niet meer hoe ik de Tau-factor (op- en ontlaadtijd) met een RC-kring kon berekenen. Ik hoopte eigenlijk dat deze tantaal ook als anti-knipper kon dienen. Maar uit je bijdrage lees ik tussen de lijnen dat dit niet zal lukken?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Zou het niet interessanter zijn, als Michiel de condensator parallel aan de leds hangt?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Met de componenten dat ik hier nog had liggen heb ik de passieve versie, zonder LM317, in elkaar gesoldeerd. En dan komen er meteen een paar nuttige observaties tevoorschijn: De leds moeten maar zwak branden om een redelijk geloofwaardige verlichting te hebben. De tantaal is in de verste verte niet groot genoeg als anti-knipper element. Een kleinere condesator, louter als ontstoorder, zou dus al voldoende zijn. Als ik de levering van het bestelde elektronisch spul binnen krijg, kan ik verder testen.

Op de foto komen warm-witte leds nog heel grauw en blauw over. In 't echt is de kleur een stuk beter. Maar ik ga toch eens experimeteren met stiften om de kleur nog geler te krijgen. Bon, hier zijn de foto's dan...


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Mooi gemaakt, michiel. Ik vraag me af ... is het niet beter om de leds hoger te hangen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hoi Gerolf,

het printplaatje hangt in de verluchtinggallerij (die verhoging op het dak). Hoger kan ik het niet plaatsen. En de LED zijn kwasie tegen de printplaat aangebracht, zoals je op de foto kan zien. Ik kan die leds niet n?g hoger plaatsen, of had je misschien nog een ideetje?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Printplaat van 0.8mm nemen ipv 1.6 als het dichter moet. En de componenten aan dezelfde zijde zetten als de solderingen.
Geeft ook al een dikteverschil.
Maar zoals het nu is vind ik het ok.
Flikkeren ? Als de verlichting van de rijtuigen op basis is van een vlam  dan flikkerde dat toch ook ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Ik had blijkbaar je eerste foto verkeerd ge?nterpreteerd. Stom [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Maar ??n diode gebruiken (enkelzijdige gelijkrichting) en de ledjes plaatsen daar waar de diode's niet meer zijn (printplaat wegsnijden)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Een volwaardige gelijkrichterbrug lijkt me wel gezonder voor het DCC signaal en de belasting van de booster. Ik zou een gaatje van een 3-tal mm kunnen boren op de huidige plaats van de leds en deze er dan in onderbrengen. Maar veel win ik er niet mee. Voorlopig laat ik het zo. Maar bedankt voor de tip! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het blijft van de hak op de tak gaan, maar ik ben prettig bezig en meer moet dat niet zijn. [:D] Ik heb eens geprobeerd om een verwaarloosde perronboord te maken met gips. En ondertussen ook een paar correctiewerkzaamheden doorgevoerd aan een muur die na uitgehard te zijn geen doorgang meer toeliet...


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Die perronboord ziet er goed uit, Michiel. Ingekrast in halfnatte gips?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hoi Gerolf,

de ruwe vorm werd inderdaad in half-natte gips gestreken en geschraapt. De afzonderlijke stenen werden met een cutter in de droge gips gesneden. Ondertussen heb ik er een laagje verf over aangebracht, en vanavond (als het gezin me de tijd gunt) dan strooi ik het perron in met fijn grind en krijgt het ook een kleurtje (het bekende rode NMBS-grindkleurtje). Een fotootje komt van zodra dit allemaal klaar is. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Eigenlijk is het typisch rode perrongrind beter gelukt dan de prefab, zelf-gekochte Preisertjes die er op de trein staan te wachten. De perronboorden moet ik kennelijk nog eens met een mesje bijsnijden. Een macrobeeld is genadeloos! [:D] (ter herinnering, dit is schaal N)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Kan u meer vertellen over dat perrongrind ?
De kleur bedoel ik.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI