Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Derde Minibaantjeswedstrijd (2012)

Gestart door Michiel, 22 oktober 2010, 12:46:27 PM

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janjozef

Er waren precies veel deelnemers ingeschreven, zien hoeveel er  uiteindelijk iets laten zien

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Hoeveel halen er "de meet"? Als we voortgaan op het resultaat van de vorige edities: ongeveer de helft [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vanmiegroet

hier is de geschiedenis van mijn modelbouwlijn.
lijn 70
Lijn 70 verbond Baasrode met Lokeren-Waas.
De stations die op deze lijn stonden waren gevestigd in Baasrode als Baasrode-Centraal, Denderzele,
Zele en Lokeren-Waas. de lijn werd aangelegd door de Belgische staat  met bedoeling om met de industri?le opgang in Zele een graantje mee te pikken.  De lijn werd geopend in volgende secties Baasrode-centraal ? Denderzele (1884), Denderzele- Zele (1886, aanleg duurde langer vanwege de brug over de schelde) en tenslotte Zele ? Lokeren-Waas ( 1887).
Op deze lijn waren wel 2 uitzonderlijke stationnetjes namelijk die van Baasrode-Centraal en Denderzele, deze waren namelijk gebouwd in ardeense steen, en Baasrode-Centraal was in duitse stijl gebouwd (bijde stationnetjes werden gebouwd tussen 1922 en 1927. De lijn was in de begin jaren een commercieel succes.

In Zele werden verschillende spooraansluitingen aangelegd naar vlasfabrieken. Denderzele had een kleine goederenkoer, in Lokeren-Waas was het succes in het begin bijna niet te bespeuren.
Maar na opening van het goederenstation genaamd Lokeren-Waas-Oost ietsje verder gelegen van het station, werd het ook een succes. het station Baasrode-Centraal  was dan weer een passagierstransit.
Het station zijn succes is vooral te danken met de verbinding naar Antwerpen Centraal en Brussel.
Maar deze lijn verloor haar passagiers tijdens de beurkrach van 1929. De NMBS kon de lijn eventjes terug doen opleven door in 1932 rechtstreekse verbindingen van Lokeren-Waas  ? Brussel-Noord en Lokeren-Waas ? Antwerpen in te voeren
.  
Maar bij het uitbreken van WO II werden deze verbindingen opgeheven en de blokgoederentreinen op deze lijn ook. Enkel de omnibus Baasrode-Centraal ?Lokeren-Waas bleef nog over.
Na de oorlog was een er nog een laatste opleving. Maar het ging niet meer zijn zoals vroeger.
in 1949 waren de passagiers met 64% gedaald. Vanaf 1950 bestond de omnibus uit een stoomloc type 96 of 64 samen met enkele ex-pruisische rijtuigen, K-rijtuigen of L-rijtuigen.
Je had nog de goederentrein die om de 4 uur kwam  samen gesteld uit 2 tot 6 wagons getrokken door een diesel type 260 of een stoomloc type 93, 96 of 64 wat je ook kon tegenkomen was een type 81 een uiterst zeldzaam was een stoomloc type 29.
maar vanwege de lage omzet reden vanaf 1963 motorwagens in de passagiersdienst.
Vanaf  1965 werd de 4-uurlijkse trein vervangen door een dagelijkse goederentrein. in augustus dat jaar werden de stoomlocomotieven vervangen door diesels.

Op 17 september 1977 reed de laatste passagierstrein van Baasrode-Centraal ? Lokeren-Waas.
en keerde nooit meer terug. Op dat moment was de dagelijkse goederentrein een wekelijkse geworden. op 6 december 1980 reed er nog maar per maand een goederentrein op deze lijn. Maar vanaf 1989 werd de lijn langzaam aan gesloten in secties:
Lokeren-Waas ? Zele(1989)
Zele ? Denderzele(november 1989)
Denderzele- Baasrode centraal(1990)

Tegenwoordig ligt de lijn er nog steeds vanwege een mogelijke heropening.
Er zullen dan enkel P- en L-treinen  op rijden.

Hier ziet u de situatie zoals hij was in 1954 te Denderzele.
wat je wel niet ziet is de goederenkoer en de kleine dorpskern met de fabrieken op de achtergrond
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Kees-Jan

Als ik de tijd had gehad was ik zeker van de partij geweest.

Mijn plan was een moderne locloods waar natuurlijk een oude vieze loc naar binnen rijdt, er uit komt, de spuiterij in gaat en dan als herboren de lakstraat uit komt en weer de dienst in kan gaan.....

Doe wel mee bij de volgende editie [;)].

Kees-Jan

doomslu

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Als ik de tijd had gehad was ik zeker van de partij geweest.

Mijn plan was een moderne locloods waar natuurlijk een oude vieze loc naar binnen rijdt, er uit komt, de spuiterij in gaat en dan als herboren de lakstraat uit komt en weer de dienst in kan gaan.....

Doe wel mee bij de volgende editie [;)].

Kees-Jan

Zeer origineel idee. Dat moet je zeker uitvoeren tegen 2014!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mnieuwlaet

Dat alles samen wordt een prachtige MAXI-baan denk ik zo [:o)]
Ik heb vandaag nog een beetje verder gedaan de sporen liggen er en zijn elektrisch aangesloten! Morgen worden ze nog eens getest en de wissels aangesloten! De woningen enzo zijn uitgetekend dus laten we mr beginnen bouwen. [:)]

marctje

hierbij enige impressie's van mijn baantje tot nu toe




in de loop van volgende week pakken we het draadje terug op en proberen we de baan van digitale impulsen te voorzien (stroom dus).
ho ja de baan noemt UrHa en gaat bediend worden door ondergetekende en mijn eega
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Havoc

Marc, ik zie daar precies een "Timesaver" in verwerkt. Klopt dat?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marctje

inderdaad. maar om eerlijk te zijn het is pas met het leggen van de sporen dat ik zag dat ik een "timesaver" aan het maken was. alleen is dit niet echt een "timesaver"  met dien verstande dat er toch nog afwisselend verkeer mogelijk is door het ponton.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

mnieuwlaet

Er waren inderdaad veel inschrijvingen zo te zien aan de lijst in ons teerbeminde magazine! Ik hoop voor onze modelspoorpassie (van de meeste toch) dat ze allen de eindmeet halen en we de "hopelijk" leuke resultaten te zien krijgen.
Bij het halen van de meet in 2013 reken ik ook mezelf. Het resultaat zal hopelijk aanvaardbaar zijn want het zou het eerste volledig afgewerkte stuk zijn van mijn grote baan!
Hieronder enkele illustraties van de vorderingen

http://modeltrein.deco-manie.be/foto%27s/minibaantje%202012/slides/IMG_0202.html
http://modeltrein.deco-manie.be/foto%27s/minibaantje%202012/slides/IMG_0200.html
http://modeltrein.deco-manie.be/foto%27s/minibaantje%202012/slides/IMG_0197.html

mnieuwlaet

blijkbaar is er iets fout en zien we de foto's niet
//http://modeltrein.deco-manie.be/foto%27s/minibaantje%202012/slides/IMG_0206.html
zal nog eens draad over plaatsen foto's moeten lezen

Steam.N

Maarten, de fotos zijn w?l te zien, lijkt me.  
Vraagje: waar zijn die rode muren van gemaakt? Is dat opgelijmd karton? of opgelijmde slaters plaat?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

citaat:
Geplaatst door mnieuwlaet

blijkbaar is er iets fout en zien we de foto's niet
//http://modeltrein.deco-manie.be/foto%27s/minibaantje%202012/slides/IMG_0206.html
zal nog eens draad over plaatsen foto's moeten lezen

Je moet ze tussen "img" tags plaastsen en de naam van het beeld is xxx.jpg en niet xxx.html. Kijk hier:

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mnieuwlaet

deze twee woningen zijn voor en achtergevel van kitnord woning
de achtergevels zijn overgenomen en uit architectenkarton gesneden (is nog werk aan).
De ene zijde wordt de oude woning de andere zal achteraan "gerenoveerd" zijn met moderneuitbouw...
http://modeltrein.deco-manie.be/foto%27s/minibaantje%202012/slides/IMG_0193.html