Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

spoordijkje jaren '20

Gestart door Michiel, 09 april 2010, 08:57:36 AM

Michael

Dag Michiel,

Ik heb het hele draadje even gelezen, leuk project en een paar goede tips, want bakstenen in N, maar ook in H0 blijven gewoon heel klein.
De tunnel ziet er goed uit, wacht nu op de uitleg hoe alles wordt gekleurd.
Succes en ik blijf dit even volgen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Wel, hier is dan het vervolg. [:D] Ik heb de kasseien eens aangepakt. Na een half uur spelen met nuance van grijs en bruin werd het dit: een kasseiweg geschilderd door een knutselaar met plakaatverf. Niet slecht, maar net niet. [:I] Hoe zou een kunstenaar dit hebben gedaan? Suggesties? [:)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik vind het lang niet slecht, er rekening mee houdend dat we het over schaal N hebben [8D]
Mosgroei? Een groene wash?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Mooi gedaan Michiel, en dat voor N-schaal [;)][;)]

Dirky

De kasseien moet je iets accentueren waar de wielen van de karren oplopen. De staalbanden en de ijzeren hoeven laten typische sporen na. Als je dat eens in 't echt wilt zien, maak dan een uitstapje naar Durbuy...
In een latere fase zal je vermoedelijk weatheren. Vuil en groen maken het sowieso weer "beter"...

In alle geval best OK!

chef garde

Van mij krijg je een 10/10 Michiel!

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Dirky

De kasseien moet je iets accentueren waar de wielen van de karren oplopen. De staalbanden en de ijzeren hoeven laten typische sporen na. Als je dat eens in 't echt wilt zien, maak dan een uitstapje naar Durbuy...
In een latere fase zal je vermoedelijk weatheren. Vuil en groen maken het sowieso weer "beter"...

In alle geval best OK!



Volledig mee eens Dirk, maar het is zeer de vraag wanneer de tunnel is aangelegt en welke periode Michiel wenst uit te beelden.
Als de weg redelijk nieuw is dan kan er van overvloedige slijtage geen sprake zijn.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Enorm bedankt voor de commentaar. Het tunneltje samen met de weg zouden gebouwd zijn rond de jaren 1870, waardoor de weg in 1920 ongeveer 40 jaar oud zou zijn geweest. De tunnel is de toegang tot het depot, dus niet echt druk bereden zoals midden in een stad. Ik vermoed dat door deze 2 factoren de slijtage door karrewielen vrij beperkt zou zijn gebleven.

Maar bemossing lijkt me wel heel aannemelijk, vooral in de hoeken tegen de muur. Niet in de tunnel natuurlijk, want daar is het te droog. Daar is het eerder stoffig.

Bon, ik heb weer stof tot nadenken hoe ik die 2 elementen ga aanbrengen zonder dat ik dit resultaat weg was...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Dan zou ik minimale slijtage aanbrengen, maar op zen minst gebruikssporen van de wagens cq paardhoeven.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Sporen van de metalen banden van karresporen op kasseien: hoe moet ik me dat voorstellen? Heeft iemand daar een foto van? Zijn dat fijne lichte lijntjes van ingegrifte steen? Zijn dat roestsporen van jaren staalafzet op de kasseien? Zijn dat dikke donkere sporen van ingereden vuil en vet? ...ik vraag het mij af. Een foto zou welkom zijn.

Sporen van paardenhoeven lijkt me wel leuk... met een stempeltje. En de paardendroppings niet te vergeten. [:D]

Thanks voor de inspiratie! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Hoi Michiel,

Om eerlijk te zijn, na wat mosgroen denk ik dat voor N-schaal dit zeker de moeite is.  Karresporen zouden op nog geen 0,9 cm uit elkaar liggen.  Risicovol om het huidige resultaat om zeep te helpen.[?]

Niet mijn ding die N-schaal, maar wel chapeau vor het resultaat man.

Grts[:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Ik heb een probleem: Subtiliteit! [B)] Ik wou mijn tunneltje een look geven dat het het 40 jaar oud was. Het resultaat? Het lijkt eerder 240 jaar! [:0] Ik heb nog niet de controle over borstel en verf, zij eerder over mij. Maar goed, het tunneltje heeft wel karakter, dat wel! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Michiel , ik weet niet wat er niet goed aan zou zijn , het is prachtig man!!![:0]

Dirky

super man! nu nog hier en daar het mos-plekje en ge zijt er!!! op plekken waar vocht langer blijft staan...
PS een bouwwerk van 240 jaar zou er echt iets slechter uitzien [:)]

conducteur

Hoe heb je de verwering toegepast? Met de verdunde verfmethode?
Probeer eens met een mengeling van witte verf een heel klein beetje zwarte verf en een beetje bruine verf. Je zou een grijsachtige resultaat moeten bekomen. Belangrijk is dat je verf op waterbasis gebruikt. Je muur insmeren met het mengsel, twintig minuten drogen en dan lichtjes afwrijven met een vochtige doek, op die manier kan je de 'leeftijd' beter de baas.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum