spoordijkje jaren '20

Gestart door Michiel, 09 april 2010, 08:57:36 AM

Michiel

Ik ben toch niet gelukkig met die baksteenplaten van Kibri. Eenmaal ik een stukje van de tunnel op maat had uitgesneden, bleek het nog veeeel te grof. Dit is niet goed.

Wie weet welke baksteen ik in schaal N beter kan gebruiken? [?][?][?]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Michiel,

als ik u was zou ik eens eerst bij Slaters of Evergreen kijken.
Ook Auhagen heeft mooi materiaal.
Met vriendelijke groeten
Peter

mdvholland

citaat:
Wie weet welke baksteen ik in schaal N beter kan gebruiken? [?][?][?]


Kijk eens naar Ratio plaatjes - wel wat dik, maar fijne baksteentjes.
Vaak via Peco geleverd (http://www.peco-uk.com/Products/ratio.htm)

Anders moet je uitwijken naar geetst materiaal, kom je snel uit bij de echte finescalers.

leuk om je vorderingen te volgen - succes!

Matthijs

Michiel

Peter en Mathijs,

bedankt voor de tips. Ik ga die producten eens bekijken. Ik laat wel iets weten als het wat geworden is! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

En dan even weer iets anders. Gezien ik nu Slater muurplaten heb ontvangen, kan ik een nieuwe poging ondernemen om een tunneltje te bouwen. Maar wat is dit? Gewapend gips? waar gaat dit voor dienen? [:D]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

C-rail

Ongetwijfeld een brugje, of zit ik er naast?

Michiel

Een bruggetje? Bijna, maar in de plaats van bovenover, is het onderdoor. Ik ben niet echt bedreven met scenery, en improviseer dus. Dit wordt de kasseibestrating dat door de tunnel loopt... Ten minste, dat zou het moeten worden... hoop ik... denk ik...[:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het krassen van kasseien is begonnen. Als dat maar goed gaat. Gelukkig heb ik hulp gekregen van deze kleine lilliputter. Een foto bij kunstlicht...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Het mannetje heeft goed doorgewerkt! De weg lijkt al klaar! Dat is gemakkelijk! [:D]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

[:D] hoeveel van die mannetjes heb je? (ik wil er ook wel) [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

[:D] hoeveel van die mannetjes heb je? (ik wil er ook wel) [;)]



Ga niet passen die mannkes Gerolf. Het zijn N schaal kabouters.
Ik zou ze eventueel kunnen gebruiken voor een gedeelte van de baan.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Mogelijk iets voor de rubriek "Tips & Tricks", maar vandaag heb ik tijdens het experimenteren 2 truukjes ontdekt (voor velen zal het vrij banaal zijn, maar wie weet...):

Om de breedte te kennen van de muurplaat dat precies de ronde tunnelwand volgt, heb ik een soldeerdraad volledig aangedrukt in de boog en afgeknipt op lengte. De lengte van de rechtgetrokken soldeerdraad  is de breedte van de muurplaat. Dit werkt dus voor elke willekeurige vorm.

Als ik de muurplaat in de tunnel duw, neemt de plaat een eliptische vorm aan. Dat is het natuurlijk gedrag van een elastisch voorwerp onder een buigmoment. Om de muurplaat te ontspannen in een circelvormige vorm, heb ik de plaat goed aangedrukt tot in de circelvormige boog, en dan met de haardroger op warmste stand de muurplaat verwarmd. Door opwarming tot ongeveer 100?C (met kokend water gaat het ook, maar werkte minder praktisch [B)]) verdwijnen de spanningen in het plastiek, en de boog blijft mooi in circelvorm.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Paulogic

Dat laaste trukje vind ik een goede tip ! Thanks.

Nu zien dat madam het niet ziet dat ik haar haardroger
hiervoor gebruikt. Ah ja ikzelf ben altijd wreed kort van haar
en kan mijn haar drogen met een zeemvel...
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

Het tunneltje is af. Tenminste de bouw ervan. Even de lijm goed laten drogen, en dan kan ik beginnen experimenteren met verf...  [:)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)