Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

welke verlichting inbouwen

Gestart door deurenkletser, 14 maart 2010, 14:30:39 PM

deurenkletser

Ik ben momenteel bezig met het inbouwen van verlichting in alle rijtuigen en stellen. Een hele klus, want elk rijtuig moet aparte stroomvoorziening krijgen (8 contactpunten).

Momenteel heb ik de LSM I5Bc rijtuigen voorzien van digirails verlichting (80010 - warmwit met decoder). Ze knipperen nogal snel vandaar de aparte stroomafname en de elco)

Nu wil ik ook mijn M2's en bordeaux M4'en van verlichting voorzien. Maar is warmwit de juiste? Bij M4 denk ik wel, maar bij M2 was de verlichting toch met gele peertjes, of vergis ik mij en hingen daar al TL lampen in? Of was dat pas vanaf hun bordeaux tint?

Graag wat hulp van experten, want ik heb spijtig genoeg maar een paar keer in M2's gezeten toen ze nog rollende dienst deden en was te klein om het me nu te herinneren.

Dus voor de M2's: warmwitte of gele leds?

itchy

#1
Zou ik ook wel willen weten!  In Bressoux staan nog enkele M2 rijtuigen (bordeaux) maar deze zijn verschrikkelijk verminkt (interieur uitgebroken, hele stukken zijwand weggesneden met een snijbrander,...), heb er vorige maand toen ik er was, niet aan gedacht om op de verlichting te letten.  Maar veel zal er toch niet meer van terug te vinden zijn. Ik zou gokken op gele.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

deurenkletser

#2
Bedankt voor je antwoord Itchy.

Iemand anders die het misschien wel zeker weet?

Gerolf

#3
"gele peertjes" geven geen geel licht, maar warm-wit. TL's gaven - zeker vroeger - een koud-wit licht.
Ik zou met andere woorden kiezen voor de warmwitte [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

deurenkletser

#4
Bedankt, dan neem ik gewoon digirails strips voor de M2's.

Eigenlijk kan dan voor elk materieel de warmwitte led's gebruikt worden, behalve voor oude TL lampen, koudwitte led's.

rixke rail

#5
Davy,
hier al even gecheckt ?

http://www.tassignon.be/trains/Rixke/materiel/materiel_12.htm


Edit op 18-03-2010
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

deurenkletser

#6
Dag Eric,

Bedankt voor deze handige artikels. Heb ook even de rest van je site bekeken. Knap hoor, bedankt. Zeer interessant materiaal. Fijn dat je er wat tijd in hebt willen steken.

Peter

#7
Voor goede binnenverlichtingsets moet je eens op onderstaande website kijken. Veeeeeeel goedkoper dan wat de meeste 'merken' vragen en toch heb je daar een ruime keuze en ook een uitstekende service

http://www.hufing-tronic.de/
Met vriendelijke groeten
Peter

deurenkletser

#8
Ziet er ook nog gelikt uit. Nu zijn de digi's niet goedkoop (22 euro/stuk). Maar er zit wel een decoder op en da's gemakkelijk (eindseinen laatste rijtuig).

Als ik deze zou nemen, wat wel ongeveer 14 euro goedkoper uitkomt per rijtuig, is het bijvoorbeeld mogelijk (indien vaste rijtuigstam), om een rijtuig te voorzien met digirail strip incl. decoder en de rest op die decoder aan te sluiten? Helaas reikt men kennis niet zo ver.

Ik veronderstel dat ik stroomvoerende kortkoppelingen nodig ga hebben en die kosten ook weer 5 ? per twee.

Klaas Zondervan

#9
Het hangt er maar vanaf of de decoder op zo'n Digirail strip de extra belasting aankan. Anders moet je er een versterkertje tussen zetten.
Stroomvoerende koppelingen kosten weliswaar geld, maar je bespaart de stroomafname op de andere rijtuigen.

deurenkletser

#10
Ik heb nu een LED strip gehaald die ik zelf kan knippen om de 5 cm voor in mijn Thalys van Mehano

Nu moet er op deze strip 12V staan, volgens de strip toch.

Mijn baan is 2-rail digitaal. In de Thalys zit een decoder (Lokpilot V3), de Aux1 wordt gebruikt voor de binnenverlichting van 4 rijtuigen, de andere 4 worden gevoed door een functiedecoder in de andere kopwagen.

Is die 12V strip een probleem voor de decoder? Komt daar niet 16V uit, of kan dat geen kwaad en gewoon de lichten dimmen via de decoder?

Ik heb hier nog wel zenerdiodes liggen van 12V, moeten die missschien tussen de decoder en de strip of hoeft dit niet?

Graag jullie hulp, ik wil mijn strip/decoder niet naar de eeuwige jachtvelden sturen.

Gerolf

#11
citaat:
Geplaatst door deurenkletser

Is die 12V strip een probleem voor de decoder? Komt daar niet 16V uit, of kan dat geen kwaad en gewoon de lichten dimmen via de decoder?
Ik vermoed dat dit geen probleem geeft, en dat dimmen via de decoder prima is.
Een schema van de strip kan dit uitsluiten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

deurenkletser

#12
Heb hem aangesloten maar ik begrijp iets niet

Wanneer ik met een multimeter de uitgang van de AUX2 meet kom ik op 20V. Vervolgens "dim" ik de CV117 naar 8 en wordt dit +/- 11V.

Geen probleem dus wanneer ik de strip aansluit. Heb hem aangesloten, maar de lichten branden v??l te fel. Blijkbaar werkt het dimmen niet.

Ook maakt de decoder een zoemend geluid zodra ik de verlichting instel om te dimmen. Ook de front/eind verlichting kan niet gedimd worden. Ik kan wel programmeren maar de uitvoer blijft hetzelfde: een gezoem maar geen dimming.

Een schema heb ik niet, ik heb de strip zo kant en klaar gekocht. LED's staan per 3 in serie.

Gerolf

#13
Dat zoemen komt omdat het dimmen werkt met een puls-pauze-modulatie (afwisselend wel en niet de volle stroom door de leds). De inwendige "schakelaar" van je decoder gaat zeer snel aan en uit, en zoemt.

Je multimeter geeft een vertekend beeld. Nog een stuk verder dimmen geeft waarschijnlijk wel een goed effect.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

deurenkletser

#14
OK, gelukkig dus normaal, ben blij dat er niets verkeerd is.

Nu heb ik nog een vraag Gerolf, ik weet dat de decoder uitgang max 250mA kan leveren.

Ik heb ledstrips van 3 LED's per 5 cm. Zo'n 4 rijtuigen thalys komt op totaal voor 39 LED's. Is dat een probleem? Valt dat uit te rekenen met de gekende formule  I = P / U?