welke verlichting inbouwen

Gestart door deurenkletser, 14 maart 2010, 14:30:39 PM

Gerolf

#15
Drie leds in serie, zei je. Dan moet je nog weten hoe groot de serieweerstand is om te weten hooeveel stroom zo'n triootje afneemt.

Het is "I = U/R" wat je moet hebben, met U=20-(3x3)volt voor de warmwitte leds
Dus 11volt, gedeeld door je weerstandswaarde, geeft de stroom door ??n trio. 39 leds zijn 13 trio's, dus 13 maal de berekende stroom is je totaal.
Afronden naar boven geeft je een veiligheidsmarge.

In plaats van de zaak verder te dimmen kan je misschien beter een extra serieweerstand per trio toevoegen. Dat bespaart meteen wat stroomverbruik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

deurenkletser

#16
Ja, 3 led's in serie.

Per serie is er op de strip ??n weerstand te zien. Die heeft geen kleurcode, maar er staat "151" op.

Goh, zo'n extra weerstand plaatsen is denk ik niet simpel, de strip is afgeschermd en enkel de aansluitpunten zijn zichtbaar. Ziehier een afbeelding. Kwaliteit is niet zo goed, maar mijn camera is stuk.


Gerolf

#17
151 staat voor 150 ohm. Dat wil zeggen dat er bij 20v (ongedimd) zo'n 70mA door elk triootje gaat. Dat is v???l (teveel voor de leds!!!)
Bij 12v voedingsspanning wordt dit 20mA, een "normaal" maximum.

Je MOET serieweerstanden extra per strip plaatsen (tussen je "+" en je aansluitdraad" is het makkelijkst), minstens 470 ohm groot.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

deurenkletser

#18
Ik vond al dat ze zo fel branden bij ongedimd.

Bedankt voor de tips.

Maar dus gewoon dimmen is onvoldoende (zodat ik 11V haal)? Of een zenerdiode van 12V plaatsen is ook niet genoeg?

Moet het een weerstand per 3 Led's zijn of per afgenkipte strip?

De strip vertrekt bij het 1ste Thalys rijtuig en dan tot aan het 4de door.

Gerolf

#19
Een zener gaat nooit dat vermogen kunnen verwerken, denk ik.

Je kan trouwens eens proberen om telkens twee stukken van drie leds in serie te plaatsen, dan heb je geen extra weerstanden nodig.
Dan krijgen de led-trio's elk 10 volt, en misschien is dat genoeg.

Indien dat niet lukt: Een weerstand van (minstens) 470 ohm per drie leds.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

deurenkletser

#20
Fijn dat je er zoveel tijd wil in steken Gerolf, je hebt me al goed geholpen.

Nu dacht ik eraan de huidige los te solderen en te vervangen door eentje van bvb 680 Ohm, dat zou dus ook mogelijk zijn veronderstel ik? Die komt dan gewoon in serie te staan tussen Led 2 & 3.

Gerolf

#21
Dat kan natuurlijk ook. Maar zo'n smd'tje solderen is niet zo eenvoudig. Ik heb geen idee hoe "kunstig" je met de bout bent [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

deurenkletser

#22
Dat zal wel lukken, ik heb hem toch los gekregen. Ik steek een gewone in de plaats. Ik ga ze morgen halen en ermee aan de slag.

deurenkletser

#23
Voila, SMD weerstand eruit geknipt. Die van 680 Ohm in de plaats. De strip brandt nog altijd redelijk fel, maar dit moet voldoende zijn zeker?

Als ik nu een weerstand van 470 Ohm plaats, tussen decoder en de + pool merk ik een v??l groter verschil. De LED's zijn dan een pak minder fel. Maar mag dit, of mag dit niet? Dus die weerstand staat voor de parallel aftakking naar de SMD Led's (die steeds per 3 in serie staan met een weerstand van 680 Ohm)

Gerolf

#24
Nu die 680 ohm er in zit kan je met je decoder gaan dimmen "naar smaak".
Indien je vindt dat ook die waarde nog te klein is (teveel licht), kan je alle weerstanden vervangen door 1k of 1k8 of ...
Hoe groter de serieweerstand, hoe meer er door ??n decoder kan aangestuurd worden. 680 resulteert in zo'n 16m,A x13 is dat nog altijd ruim 200mA, en dus dicht bij je maximum van 250 [;)]
Dit is een evenwichtsoefening (dus: experimenteren). Het doel is voldoende licht, maar toch niet teveel stroom.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

deurenkletser

#25
OK, maar ik zit er toch nog onder en da's de bedoeling.

Mag ik eventeel ook 1 weerstand plaatsen (vb 470 Ohm) voor de hele strip? Alle LED's gaan dan minder fel schijnen, maar resulteert dit ook in een daling van de mA of mag dit niet (overbelasting? - zie vorige post)

Gerolf

#26
Een extra weerstand voor de hele strip kan absoluut geen kwaad, maar let er op dat die niet te warm wordt. 470 Ohm bij enkele tientallen mA lijkt me onschuldig.
Ik ben niet verantwoordelijk voor smeltende daken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

deurenkletser

#27
Hey Gerolf,

Uiteindelijk toch die weerstand weggelaten, blijkbaar had het te weinig effect toen hij achter de decoder stond.

Nu heb ik nog een vraagje voor jou. Ik zou graag een buffereleco (condenstator) plaatsen om het knippereffect tegen te gaan, het treedt nogal snel op bij mijn thalys. Waar moet deze geplaatst worden als zo'n strip op een decoder hangt?

Gerolf

#28
Dat knipperen komt door je stroomafname, vermoed ik ?

Ik vrees dat een elco niet veel zin heeft:
- voor je decoder geplaatst is dit zinloos, misschien zelfs vervelend voor je digitaal signaal (vraag dat aan de digitale mensen op dit forum)
- achter je decoder zal die het dimmen teniet doen, en mogelijk teveel belasting geven aan je decoder-uitgang.

Stroomafname verbeteren is de enige optie, denk ik.
Gebruik stroomvoerende koppelingen, of bij een vaste stam (zoals een thalys) kan je ook draad trekken doorheen je treinstel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

deurenkletser

#29
De draden lopen al door het hele stel. De koplichten branden vast en de trein rijdt ook goed, alleen de binnenverlichting knippert af en toe. Ik zal me eens bevragen bij de digitale kenners.

Eventueel een extra stroomafname voorzien.