Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Gotthardbahn 2010 Lugano Vedeggio

Gestart door C.B., 28 januari 2010, 11:12:58 AM

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Een longontsteking is geen lachertje. Neem je tijd om goed te genezen !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Durango

Beterschap Claudio en dit goed uitzieken. Je logen zijn een paar belangrijke organen die niet kunt missen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

martin1967

Beterschap Claudio, ziek zijn is geen pretje en zeker met de feestdagen in aantocht.

groetjes Martin.

C.B.

Dank je wel voor de beterschap wensen , het gaat ondertussen al heel wat beter met mij , want de voorgaande weken was echt geen pretje.
Hopelijk kan ik binnen enkele dagen terug met frisse moed aan de slag , en zal ik ook bovenstaande mails beantwoorden.  :)
(Er kan toch al terug een lachje af ...)
Groetjes.
Claudio.

C.B.

Ik ben nog steeds niet 100% in orde , maar ik ga toch even antwoorden hier.

@ Martin : de SBB portaalverlichting had ik vroeger al gekocht in Gelterkinden (CH) 2 van Microscale en 1 van Alphamodel.
                Ik raad je aan om die van Microscale aan te schaffen , want de lakdraad van het Alphamodel breekt bij het minste af.
                Trouwens de portaalverlichting zijn allemaal voorzien van warmwitte LED's (bij die van Microsale kun je ook kiezen voor blauw wit dacht ik).
                Uiteraard moeten nog vele van deze komen op de treintafel.

@Erik , Paul , Steven :
                dank je wel voor de reacties , dit doet me weer enorm plezier om te lezen.
                Jammer genoeg ligt alles nu stil door het ziek zijn  , en zal pas volgend jaar hopelijk terug aan de slag gaan.
                Het enigste wat ik nog gedaan heb hiervoor , is een uitneembare plaat verder afgewerkt (bijkomende profielen geplaatst , en het verder inplanten van   
                de hoofdstraat richting station.
                Dit wordt wel duidelijk als ik binnenkort nog eens een setje foto's laat zien.
                Helaas zijn de gipswerken aan de heuvels ook uitgesteld. (zucht).

Maar laat me nu eerst beter worden.  ;)
Groetjes.
Claudio.

Fan51

Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

C.B.

#247
Nogmaals bedankt voor de "beterschap" wensen aan iedereen hier , sinds gisteren heb ik voor de eerste maal terug op de zolder wat bezig geweest.

Ik ben gewoon rustig begonnen om wat bovenleidingsdraad definitief te bevestigen aan de bovenleidingspaaltjes.
En dit op 1 spoor waar net een wisselverbinding ligt (direct aan de tunnel).
Een werkje dat een volle namiddag in beslag nam.
Vooral het heen en weer rijden met de locomotieven nam de meeste tijd in het beslag.
Dit door de smalle sleepstukken van de stroomafnemers (volgens Zwitserse norm) zorgt dat dit een precisiewerkje is.

Maar ik laat graag volgende foto's zien , op de derde foto hieronder ,  is het duidelijkst te zien wat ik allemaal gedaan heb.

Ook laat ik nog 2 foto's zien van vorig jaar van de voorbereidingen van de uitneembare plaat in de rechterhoek aan de heuvels langs zuidelijke kant.
Veel plezier , en voor mij hopelijk dit jaar ook ...  :)



De eerste bovenleidingsdraadjes zijn definitief bevestigd aan de bovenleidingspaaltjes zoals het in de werkelijkheid ook wordt toegepast.
En uiteraard is alles in functie van de zeer smalle sleepstukken van de stroomafnemers op de locomotieven, zoals voorgeschreven bij de Zwitserse spoorwegen.
Daarom staan de paaltjes ook vrij kort op elkaar , maar ook de foto bedriegt wel een beetje , want deze is met een lichte tele genomen.



Nog eens een zij aanzicht van de bovenleiding.
Voor drie paaltjes juist te voorzien van bovenleidingsdraad in combinatie met de span-ophanging , rekent maar een halve dag.



Hier zie je beter het verloop van de bovenleidingsdraadjes en ook dat de stroomafnemers "mooi tegen de draad staan".
Ook zijn de bovenleidingsdraadjes al voor zien van een eerste (fijn) verflaagje.





Ik had vorig jaar ook aan de afneembare "plaat" gewerkt aan de zuidelijke heuvels in de hoek.
Hierop is de basis gemaakt voor de openbare weg richting station , en de aansluiting van de parking een niveau lager.



Zo zag het daarvoor nog uit in de rechter bovenhoek.



Zo is het nu , ik moest ook veel werken met styrodur in plaats van gaas , omdat ik niet genoeg plaats meer had voor de handelingen
om het gaas vast te bevestigen , en dit door het schuine dak.
Gelukkig past , of sluit alles liever mooi aan de rest van de treintafel , zodat het gips later hier ook aangebracht kan worden.

Ook de bovenleidingspaaltjes die je hier ziet , gaan allemaal terug opnieuw geplaatst worden door nieuwe en verbeterde exemplaren.




Groetjes.
Claudio.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Sattrickske

Welkom terug in het land der levenden; goed te horen dat je terug bent en hoe... mooi werk geleverd!
Die afneembare plaat ga ik wel wat van naderbij volgen, dat concept intrigeert me...

knibbelknabbel

Weeral zeer knap werk met de precisie die we van jou gewend zijn  ;) :D

C.B.

Dank u Evan en Joeri , en als dit al een tijdrovend werkje was , dat beloofd voor het verder verloop van de bovenleiding. :)
Ik vind alleen spijtig dat de afstand tussen de onderste rijdraad en bovenste hoofdraad van de Sommerfeldt bovenleiding draad iets te klein is.
En ik heb nog geen andere deftige fabrikant gevonden met zo'n fijne draad ...  :-\
En om dit nu zelf na te maken .... ik heb nu al de tijd nodig voor de rest.

Dank u Patrick ; zo speciaal is die plaat nog niet hé. ;)
Alleen kan ik nog vermelden dat er langs de onderkant nog 2 handgrepen zitten , om de plaat te kunnen vasthouden en/of uit de treintafel te kunnen halen. ;)
Groetjes.
Claudio.

TBCédric

Claudio,
Wat denk je van viesmann bovenleidingsdraad? Dacht dat het ook zeer fijn was en dat je er in veel verschillende maten had en zelfs een paar die je "op maat" kan maken.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

C.B.

Citaat van: LS Models op 23 januari 2015, 22:57:15 PM
Claudio,
Wat denk je van viesmann bovenleidingsdraad?

Bedankt voor de info , Cedric , maar diameter is hier 0,6 en bij mij is het 0,4 , ik weet het misschien muggenzifterij , maar toch ...  ;)
Groetjes.
Claudio.

C.B.

#254
Kleine verbetering. ;)

Ondertussen heb ik een onderdoorgang gevonden (een Laser cut van Noch) die heel wat fijner uitgevoerd is dan mijn eigen ontwerp, en ook al voorzien van een dak. ;)
Dat betekent weer van alles uitbreken , en gelukkig is het eindresultaat een stuk beter dan wat ik al had. ;)





De trapjes van dit bouwkitje zijn ook perfect op maat voor mijn perron , zodoende gaan ook die onderdoorgangen eruit , en ook de laatste aan het station zelf , wordt vervangen door een betere versie. (onderdoorgang van Peco)

Groetjes.
Claudio.