In andere tijdschriften...

Gestart door Huugooke, 30 juni 2014, 12:56:25 PM

conducteur

Ik denk niet dat een microcontroller programmeren perse ingewikkeld moet zijn: Je kiest zelf de moeilijkheidsgraad van een project waar je aan begint. Niemand verplicht je om aan iets te beginnen wat "te moeilijk" is, maar je kan er zeker van bijleren.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Citaat van: janieburton op 07 september 2014, 00:34:40 AM
Met alle respect maar ik denk dat velen gaan afhaken met dat programmeren,  ...

Zou het niet interessanter zijn om een speciaal nummer (of reeksje) uit te geven, met microprocessor-toepassingen voor modelbanen als onderwerp?
Dan "vervuil" je de klassieke MSM-nummers niet, en je interesseert misschien niet-modelbouwers ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

janieburton

Citaat van: conducteur op 07 september 2014, 00:50:26 AM
Ik denk niet dat een microcontroller programmeren perse ingewikkeld moet zijn: Je kiest zelf de moeilijkheidsgraad van een project waar je aan begint. Niemand verplicht je om aan iets te beginnen wat "te moeilijk" is, maar je kan er zeker van bijleren.

Je zegt "je kan er zeker van bijleren"; ik zeg niet dat ik niet wil bijleren maar dat als men ouder wordt is het niet zo gemakkelijk om sommige zaken "onder de knie te krijgen".

En soms heb ik de indruk dat men een computer of microcontroller wilt gebruiken om toch maar een computer en microcontroller te gebruiken.

Sommige zaken kan men toch ook simpel bedienen met een relais; vb een wissel omleggen moet nu liefst gebeuren met een servo die aangestuurd wordt door een elektronische schakeling en die servo en elektronische schakeling moet men dan afstellen met een computer vroeger had men hetzelfde effect met een wisselmotor van Fulgurex http://www.oldpullman.ch/oldpullman_data/fulgurex.html ; het zelfde effect maar minder ingewikkeld om aan te sturen ttz: 2 knoppen.

Simple basis elektronica en elektriciteit en basis info hoe men bijvoorbeeld een wissel of kruising correct moet aansluiten op een DCC gestuurde baan, enz.......; "back to the basics" want volgens mij haken velen af door het gedoe met computers en microcontrollers.

Citaat van: Steam.N op 07 september 2014, 01:54:29 AM
Citaat van: janieburton op 07 september 2014, 00:34:40 AM
Met alle respect maar ik denk dat velen gaan afhaken met dat programmeren,  ...

Zou het niet interessanter zijn om een speciaal nummer (of reeksje) uit te geven, met microprocessor-toepassingen voor modelbanen als onderwerp?
Dan "vervuil" je de klassieke MSM-nummers niet, en je interesseert misschien niet-modelbouwers ...


Misschien niet zo'n slecht idee, zoiets zoals een bepaald blad uit Frankerijk doet met hun "Hors -Serie".

 

Martin Welberg

Vraag me soms wel eens af welke meerwaarde het heeft..

janieburton

Citaat van: milocomarty op 07 september 2014, 02:21:55 AM
Vraag me soms wel eens af welke meerwaarde het heeft..

Wat? de computers en microcontrollers?
 

Martin Welberg

Yep die..zie mensen voor meer centen onder de baan pleuren dan dat erop staat...een modelbaan is voor mij voor het eerst mooie scenery waar treinen in rijden

Bolje

Is het zo niet altijd een beetje met 'nieuwe' technieken?
De overgang analoog naar digitaal zal dezelfde verzuchtingen gebracht hebbben. (is van voor mijn tijd)
We moeten vooruit, willen of niet. Wat we doen met bestaande en nieuwe technieken is aan ons zelf om uit te maken.
Maar als we niet op de hoogte gebracht worden ploeteren we verder zoals we bezig zijn. Is dit slecht? Neen, maar sommigen gebruiken graag nieuwe dingen, anderen leren graag bij en maken alles zelf.
Eén artikel per nummer in MSM, zou voor mij een meerwaarde zijn.
Op deze manier blijven we bijleren, ten andere: dit is de beste manier om onze geest actief te houden.

Ook nog: Onbekend is onbemind!
Vele groeten,
Ronald

Kees-Jan

Citaat van: milocomarty op 07 september 2014, 02:33:40 AM
...een modelbaan is voor mij voor het eerst mooie scenery waar treinen in rijden

Op jouw baan met 200+ rijden of op een andere baan dwars door rode seinen rijden (of er na stil staan), op wissels stil staan............ Als die baan dan zo mooi is en je hebt voorgaande zaken dan vind ik dat afbreuk doen aan het geheel en vaak zo erg dat die baan dan voor mij niet mooi meer is.

Martin Welberg

Kom zeg, doe hier geen statement dat ik het overbodig vindt. Het doel heiligt de middelen. Ook ik gebruik digitaal. Alleen zijn er veel waarbij de middelen het doel worden...

Martin Welberg

Maar als ze daar lol in hebben is het ook prima, het is een hobby !!









alhoewel  ??? ;) ;D

PeterC

Als fervent microcontroller gebruiker heb ik toch een beetje mijn twijfels of µC gerelateerde artikels hun plaats zouden vinden in MSM.  Wie spreek je aan?  Waar begin je?  Met welk systeem? 
Zoiets hoort volgens mij thuis in een elektronicablad, niet in een modelspoor magazine.  Zelfs een gerenomeerd elektronica blad als Elektor moet een keuze maken over welke controller ze een cursus gaan geven (momenteel "Microcontrollers voor beginners" met een Arduino en Bascom).

'Ons' forum lijkt me meer de plek om dergelijke ideeën en uiteenzettingen te delen.  Als iedere ervaren gebruiker (zo zijn er hier toch enkele) zijn eigen setup, software, de kostprijs! van de verschillende 'tools', ... in een topic giet kan een eventueel geïnteresseerde over de streep getrokken worden.

Een idee moet daarom niet direct in ellenlange listings worden opgesomd (daar is al eens 'deftige' kritiek op geweest...).  Er bestaat nog zoiets als 'pseudocode'.  Een code die niet rechtstreeks voor een controller te gebruiken is maar die duidelijk leesbaar is en mits wat aanpassing in bijna iedere taal/voor iedere controller te gebruiken is.

Een (eigen) voorbeeldje van een 24 uurs uurwerk in 'pseude-code':


variabele seconden = 0
variabele minuten  = 0
variabele uren     = 0
variabele second_verstreken = 0
;de variabele seconden_verstreken krijgt extern een waarde (groter dan 0) na iedere seconde

uurwerk_functie

  als seconden_verstreken groter is dan 0 ;één seconde verstreken
    seconden_verstreken = 0 ;terug op 0 zetten en 'extern' na één seconde
;terug op een waarde groter dan 0 laten zetten
    seconden met 1 verhogen ;één seconde is verstreken, pas de variabelen aan
    als seconden groter is dan 59 ;60 seconden?
      seconden terug 0 maken ;seconden terug op 0, minuut verhogen
      minuten met 1 verhogen
      als minuten groter is dan 59 ;60 minuten?
        minuter terug 0 maken ;minuten terug op 0, uren verhogen
        uren met 1 verhogen
        als uren groter is dan 23 ;24 uren?
          uren terug 0 maken ;uren terug op 0
        einde als uren groter
      einde als minuten groter
    einde als seconden groter

    zet uren op een display ;toon al dat rekenwerk op een display (of iets dergelijks)
    zet minuten op een display
    zet seconden op een display

  einde als seconden_verstreken groter

einde uurwerk_functie



Met dergelijke listings moet je volgens mij niet in een modelspoormagazine afkomen want ik vrees dat je in plaats van extra lezers er een hoop minder zal hebben.  Houd dergelijke zaken op een forum of in een elektronica blad (mijn bescheiden mening).

Groetjes, Peter


Martin Welberg

Mijn 2 cent tevens Peter, de materie is denk ik zo complex dat het de gemiddelde lezer die mooie baantjes en spullen wil zien toch gaat afschrikken. Alhoewel het uiteraard geen slecht plan is een keer een artikel te weiden aan wat er mogelijk is met microcontrollers, onbekend maakt natuurlijk ook onbemind...

Sattrickske

Hier geef ik je gelijk Martin...
Maar Kees-Jan zit er ook niet naast...

Een digitale baan die je zelf gaat uitbreiden met micro controllers is inderdaad niet makkelijk.  Er komt heel wat kennis bij kijken: elektronica, programmeren (welke taal je ook kiest) en noem maar op.  Daarnaast heb je ook de scenery, welke ik persoonlijk zeker niet onbelangrijk vind ondanks ik een techneut ben.  Scenery is hetgene je ziet, de 'vitrine' van je baan zeg maar.  De elektronica is verborgen, maar kan je scenery wel die extra touch en realisme geven.
De hobbyisten die beiden beheersen zijn de gelukkigsten, zij doen wat ze willen en hebben praktisch geen hulp van buitenaf nodig.  Zij die één van beiden kennen, kunnen zich nog goed uit de slag trekken; zij maken ofwel een technische baan of een scenery juweeltje.

En dat is nu net het leuke van dit forum, de ene weet al iets meer dan de andere en omgekeerd en zo slagen we erin om onze kennis zo wat te 'verdelen'.  En voor diegenen die er niet in slagen om één bepaald onderdeel tot stand te brengen (scenery, elektronica, ...), er is altijd wel iemand bereid te helpen...

Kees-Jan

Daarom bouwen Koos en ik samen baantjes voor tentoonstellingen en beurzen......................

Koos kan lezen en schrijven met Koploper en laat daarmee dingen zien waarvan de elektronica giganten op de (internationale) beurzen staan te kijken (trouwens ik heb nog nooit iemand zien doen wat hij daar mee kan...). 

Mijn bescheiden bijdrage is dan het landschap.

Dan heb je 1+1=3  ;)

janieburton

Citaat van: Kees-Jan op 07 september 2014, 11:58:04 AM
Citaat van: milocomarty op 07 september 2014, 02:33:40 AM
...een modelbaan is voor mij voor het eerst mooie scenery waar treinen in rijden

Op jouw baan met 200+ rijden of op een andere baan dwars door rode seinen rijden (of er na stil staan), op wissels stil staan............ Als die baan dan zo mooi is en je hebt voorgaande zaken dan vind ik dat afbreuk doen aan het geheel en vaak zo erg dat die baan dan voor mij niet mooi meer is.

?? is het citaat niet wat overdreven?

Citaat van: milocomarty op 07 september 2014, 12:05:21 PM
Alleen zijn er veel waarbij de middelen het doel worden...

Soms heb ik ook de indruk dat men en computer gebruik om toch maar een computer te gebruiken.

Heb iemand gekend die een 2 a 3tal van zijn wissels aanstuurde via servo's, elke keer als hij zijn baan inschakelde moest hij die servo's her instellen en soms begonnen die om een onverklaarbare redenen te "brommen"

Zoals Martin zegt:

Citaat van: milocomarty op 07 september 2014, 12:06:28 PM
Maar als ze daar lol in hebben is het ook prima, het is een hobby !!

Citaat van: Bolje op 07 september 2014, 07:59:38 AM
Is het zo niet altijd een beetje met 'nieuwe' technieken?
De overgang analoog naar digitaal zal dezelfde verzuchtingen gebracht hebbben. (is van voor mijn tijd)
We moeten vooruit, willen of niet. Wat we doen met bestaande en nieuwe technieken is aan ons zelf om uit te maken.
Maar als we niet op de hoogte gebracht worden ploeteren we verder zoals we bezig zijn. Is dit slecht? Neen, maar sommigen gebruiken graag nieuwe dingen, anderen leren graag bij en maken alles zelf.
Eén artikel per nummer in MSM, zou voor mij een meerwaarde zijn.
Op deze manier blijven we bijleren, ten andere: dit is de beste manier om onze geest actief te houden.

Ook nog: Onbekend is onbemind!

Het is geen kwestie van niet willen bijleren, maar ik stel me soms de vraag waarom het soms moeilijker maken als het ook simpeler kan