Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche

Gestart door Kautenbach, 02 april 2014, 19:18:20 PM

mark7758

Update. Ik heb je maar 123 Mb met info toegestuurd. Ik hoop dat je daar even voldoende aan heb.  8)
Ik heb nog 500 pagina's liggen over Treinsnelheden en hoe de SNCF omgaat met ongelukken. Maar die blijven bij ons op het bedrijf. Sorry.  :-[
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Kautenbach

hahha, als t ff stil is op dit draadje, dan ligt dat aan Mark, hahahaha, wat een lekkere hoop info ;D ;D

stil, hier wordt druk gelezen 8) :-X 8)

mark7758

We verwachten wel iedere week een update met nieuwe ideeen en zo. :)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Kautenbach

update 1 Mark,

verlichting en fries, met dank aan Michael voor het bestellen, en zelfs bezorgen vd LEDs, was leuk elkaar te spreken ;):

Tot nu toe verlichtte ik mn banen met TL bakken, et daarin een helder witte en warm witte TL lamp, daarvan 5 op een rij... bij tentoonstellingen dan apart een fries ervoor maken, best gedoe en zwaar ect. Wel goede verlichting, met hoge licht opbrengst, geen dichte bak boven de baan, wat wel wil leiden tot stof op de baan..

Vandaar dat ik nu een dichte bak per module heb gemaakt, deze is voorzien van een Fries aan de voorkant, en nu voor proef 4 strips warmwitte LED's, 60 lampjes per meter. De bakken hangen aan de voorkant aan de staanders van heet frame (zie foto) en aan de achterzijde rusten ze op de platen waartegen de achtergrond hangt, zo ontstaat een goede dichte constructie, waar ook geen licht van achter/boven op de baan kan schijnen.

Ik heb nu nog geen regelaar voor de RGB strip, en wil nog toevoegen 1 of 2 helderwitte ledstrips, en 1 warmwitte dan laten vervallen. Ik vindt de licht opbrengst nu nog tegenvallen tov TL. ( de verlichting hangt ruim 85 cm boven de baan, en straks zal het dal van heet viaduct nog 40 cm lager liggen) LED verlichting neemt qua lichtsterkte snel af naarmate de afstand groten wordt heb ik het idee. LED verlichting geeft minder schaduwen op de baan, bijvoorbeeld bij overstekken van daken ect, ook zijn de locs ect van alle kanten verlicht, met 1 TL bak krijg je nog wel eens bij sporen aan de voorkant vd baan dat de zichtzijde erg donker is (is ook wel iets op de foto's te zien) Op de foto's komt het verschil tussen LED en TL overigens minder naar voren dan t in werkelijkheid is

De voordelen van LED/fries:
- gewichtsbesparing (ongeveer 2 kilo per meter!!)
- dichte bak
- goede en mooi doorlopen fries
- zeer eenvoudige montage en stelmogelijkheden door de draadeinde met vleugelmoer

De nadelen:
- lichtopbrengst (nu nog minder..)

Conclusie; ik ben er nog niet helemaal met de LED verlichting, maar heb zeker vertrouwen in de keuze, nu nog verder optimaliseren ect

Nu verder de bakken afwerken en schilderen ect, mooie roze fries ervan maken?

ook de achtergrond, provisorisch, opgehangen op de juiste hoogte, om de hoogte te bepalen van het groen om straks een goede aansluiting te krijgen op de achtergrond, er komt een steunmuur, maar niet zo hoog als de hele platen die er nu staan..


De ophang constructie


meet LED verlichting


met TL verlichting


proefopstelling met bomen


mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Stedahult

En met led verlichting ziet het er toch veel rustiger uit.
Ga eerst eens verder met het groen en ander strooimeuk.
Kijk daarna eens met je verlichting welke beter is.
Mvh. Steef

Kautenbach

hahaha rustiger Steef nou.., met RGB regelaar kun je disco licht boven je baan hangen, net klaar 8)

maar t klopt wel wat je zegt, toch blijft het wel ander licht dat LED tov TL, zal ook wennen zijn ;)

ofwel, de 5 lichtbakken met fries ect zijn zo goed als afgerond, dus.... tijd om weer de draad op te pakken, te beginnen bij een kleine uitbreiding, heeft Tjalling geshopt, mooie Franse wagens voor een schappelijke prijs

Binnenkort weer lekker klooien met het station, yes!!




Kautenbach

zo, de LED verlichtingen bunne klaar... pffff.. wat een klus, maar, dan heb je ook wat ;D ;D

Vanmorgen begonnen met de start van de afwerking van  de beide modulebakken van het station, 8)

net ff de gevels van het stationsgebouw wat ingekort, en aan elkaar geplakt, de dakpannetjes er ff los op gefrobelt

lekker gewoon weer aanklooien met dit werk ipv al die draadjes, stekkertjes en ..., nou ja in theorie heb ik nu een ever lastig schaduwstation en verlichting enzo


Kautenbach

en de dakpannen recht gelegd, nu de boel uit detailleren, daksteunen, sierlijsten kozijnen, hoeklijsten ect ect.. we zin nog wel ff bezig




Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Kautenbach


Kautenbach

Ben er nog niet helemaal achter wat La Douce France is, komt vast nog,

inmiddels ff aan het gipsen geweest, niet al te beste foto's maar toch, op de achtergrond, voor de uitzetting van de juiste hoogte straks van de steunmuur een proefstukje gekrabbeld..




doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ems

Die bomen zou ik maar overnieuw maken; Kan véél beter  ;)
Nee, serieus: ziet er alweer erg fraai uit; dat station gaat er ook weer erg mooi worden!

Succes met bouwen!
Groet, Edwin