Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Steam.N

Citaat van: dani op 16 november 2015, 09:04:27 AM
... En binnenkort weer trein-exploten, ik kijk er naar uit !

+1  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Nu ik toch het grootste deel van de dag rustig op een stoel, of in een zetel moet zitten, ben ik maar terug begonnen met onderhoud en/of herstellingkjes aan mijn modellen.
Het eerste onderhanden genomen model is mijn Regio Shuttle (BSB versie) van Bemo. Op het aangedreven deel waren de antislipbandjes een tijdje geleden kapot gegaan. Bij Bemo andere besteld en vandaag had ik eindelijk het geduld om er aan te beginnen. Uiteindelijk is het me gelukt, maar waarom moet het toch steeds bij verschillende modellen zo'n prutswerk zijn (lees bogieflanken verwijderen, en dan nog...) om die bandjes te vervangen? ::)
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Citaat van: dani op 16 november 2015, 09:04:27 AM
je had natuurlijk ook de garage aan "madam" kunnen schenken, dat zou een ideaal excuus zijn om een tweede garage bij te bouwen, en die groot genoeg te maken voor de auto EN werkplaats, en misschien met een verdieping er op ?

Maar ja, dat kost dan wel weer een pak geld extra en als ik je bericht lees over bestede tijd en budget dan vermoed ik dat het niet voor meteen zou zijn.   In elk geval  tof om te lezen dat de dingen stilaan opschieten !!  Succes nog met de werken en nu heb je dan eindelijk de "vaste" werkplek...

En binnenkort weer trein-exploten, ik kijk er naar uit !

Geen nieuwe garage bouwen gewoon een "porta cabines" als garage (heb zo'n garage gezien, praktisch geen onderhoud) en dan een extra "porta cabine" voor de werkplaats of één grote porta cabine voor e garage en werkplaats en dan het ultieme een extra porta cabine als verdiep voor de modelbaan :) :) :)
 

Geert

Citaat van: philippe_007 op 15 november 2015, 19:55:57 PM
Vandaag een UV lichtbak gemaakt voor het belichten van printplaatsen....
deze week eens wat experimenteren....

In het begin is dat wat zoeken, noteer alles goed, belichtingstijd, soort printplaat, enz...

Ik heb zeer goede resultaten als ik een negatief masker print  met een inkjetprinter op kalkpapier. Ik krijg daar zeer scherpe lijnen mee. Ook veel mechanische druk uitoefenen tussen glasplaat, masker en printplaat.
Als ontwikkelaar gebruik ik NaOH, ook hier moet je mee experimenteren of je beschermende laag is ook weg.  :(



Succes,
Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

philippe_007

Geert,
bedankt voor de info.

als ontwikkelaar heb ik Velleman DP50, Maar NaHO zal vermoedelijk een pak goedkoper zijn. Wat is de verhouding dat je gebruikt?

Als etsmiddel heb ik FCC Copper Etchant van  Electrolube, maar ik heb gelezen dat FeO3 evengoed te gebruiken is en dit kost ook een pak goedkoper dan wat ik betaalde...

Ik zal eerst eens de correcte verhoudingen opzoeken.

BC911

Dit weekend is de Sint aangekomen in Antwerpen, en het voordeel van in de buurt wonen is dat je dan aan de bron voor de kadootjes zit  ;). Dit weekend dit mooie speeltje mogen uitpakken. Het werd alvast goed bevonden door de hoofdmachinist van het huis ...  ;D (al had dat ook veel te maken met de soundloc die erbij aangeschaft werd)



Nu dus veel lezen aangezien de digitale-wereld toch nog heel wat geheimen voor mij heeft ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

marc goovaerts

Foei Bert, de rest van de kindjes moet nog heel wat nachtjes slapen hoor !

janieburton

Normaal enkel de nacht van 5 op 6 december worden de pakjes door de schouw gestoken en voor de Noorderburen is dat de nacht van 4 op 5 december
 

BC911

Hij zei dat dit geen speelgoed voor kleine kindjes was, en hij moest er echt vanaf dus heb ik het maar aangepakt  ;).

PS: het is ook van papa hé, de zoon zal wat anders krijgen van de Sint, maar de kans is groot dat het iets met treinen gaat zijn volgens mij ;)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

janieburton

Citaat van: BC911 op 16 november 2015, 21:17:35 PM
Hij zei dat dit geen speelgoed voor kleine kindjes was, en hij moest er echt vanaf dus heb ik het maar aangepakt  ;).


::) ::)  :) :) :) :) :) :) :) :)
 

Kees-Jan

Lokkie omgespoten voor iemand uit Oostenrijk:


Steiermarkbahn by Kees-Jan van Vessem, on Flickr


Steiermarkbahn by Kees-Jan van Vessem, on Flickr


Steiermarkbahn by Kees-Jan van Vessem, on Flickr

Dat leeuwtje koste maar 3 uur tekenwerk................ Hoezo decals en in dit geval twee over elkaar niet strak  ;).

Morgen de rangeergrepen er weer af en dan opsturen.

Kees-Jan

janieburton

#5936

Mooi!

PS: op aanvraag van Rangeerduivel het citaat met de foto's verwijderd!
 

Havoc

Citaat van: philippe_007 op 16 november 2015, 19:12:29 PM
Geert,
bedankt voor de info.

als ontwikkelaar heb ik Velleman DP50, Maar NaHO zal vermoedelijk een pak goedkoper zijn. Wat is de verhouding dat je gebruikt?

Als etsmiddel heb ik FCC Copper Etchant van  Electrolube, maar ik heb gelezen dat FeO3 evengoed te gebruiken is en dit kost ook een pak goedkoper dan wat ik betaalde...

Ik zal eerst eens de correcte verhoudingen opzoeken.

Voor NaOH is dat 10g/liter. FeCl3 is evengoed te gebruiken maar een smeerlapperij eerste klas. Maar verschrikkelijke vlekken die moeilijk te verwijderen zijn en je ziet niet wat er in het bad gebeurt.

FeO3 bestaat niet eens. Zou een oxide zijn, denk niet dat dat veel gaat etsen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kees-Jan


Michael

Kees-Jan we vinden het hier al een beetje normaal als jij foto's laat zien van dit kaliber, veel oh's en ah's krijg je niet (meer) maar je kan zien dat je dit vak meer dan goed verstaat elke keer als ik zoiets zie heb ik daar veel bewondering voor. Zover ben ik nog niet maar elke keer een stapje verder.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154