Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modulebouw in Z

Gestart door Pascal Michiels, 07 februari 2014, 18:46:46 PM

Pascal Michiels

Na een lange afwezigheid heb ik toch besloten om de modelspoor hobby terug op te nemen. De keuze voor mijn eerste baan is op schaal Z gevallen. Bedoeling is een modulebaan te bouwen.
Laatste maand al redelijk wat materiaal kunnen aanschaffen via E-bay.
Het thema is Duitsland ttv WOII. Een eerste ontwerp met anyrail van 2m bij 1m ga ik herzien daar niet echt praktisch voor de modulebouw.

Mijn vraag dus wat te gebruiken als basis voor de modules. De HO gewoontes zijn ok, maar ik vrees dat het geheel te zwaar gaat worden voor een kleine schaal als Z.
Voor de landschapsbouw en de verschillende niveau's ga ik isolatieplaten van 2mm dikte gebruiken. Maar ik zoek iets om deze op te plaatsen daar de platen zelf niet helemaal recht zijn.
Dus hout of houten kader om deze platen op te verlijmen.

Zijn er trouwens standaard afmetingen voor Z modules, hoeven geen normen te zijn, eerder richtlijnen of wat courant is.


mahtoska1

Hallo Pascal,

Mijn ervaring met z module of segment bouwen, is dat de bakken zeer stevig moeten zijn zodat er geen vervorming optreed. Bij de minste vervorming van de bakken is het zeer moeilijk om de sporen  nog uitgelijnd te krijgen. Maak de bakken zo vorm vast als het kan.

De sporen leg ik op multiplex. Het landschap bouw ik op met isolatie platen uit de bouw.

Veel succes met je project. Hopelijk krijgen we je plan hier te zien.

Beste groeten,
Pieter

Pascal Michiels

Dat zijn al zeer handige links. Het idee is ondertussen om modules van 1100x600mm te maken met een hoogte van 108mm (100+dikte multiplex).

In bijlage de eerste plannen (uploaden lukt blijkbaar niet - uploadmap vol?!).
Links is er de stad met station en lokdepot (niveau 1).
Vooraan loopt een lijn met kort inhaalspoor op niveau 0. Dit wordt een militaire checkpoint.
Rechts bevindt zich de toegang tot een ondergrondse wapenfabriek op niveau 0. Met helemaal rechts een bos met militair kamp.
In het midden is er een keerlus voor het station op niveau 2. Deze is grotendeels verborgen.
Daarboven is er een zijspoor met fabriek en op het einde een korte halte op niveau 3.
Achteraan zijn er de opstelsporen op niveau 2.




Steam.N

Pascal, dit ga ik volgen, want Z intrigeert me !!!
Veel succes met je project !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Pascal, ik ben benieuwd naar het baan plan. Eens een ander thema maar een met veel mogelijkheden, ga ik zeker volgen.

Dirk

Frank_N

Leuk plan, Pascal!
Ik ga dit volgen.
Als je foto's wil plaatsen, doe dat dan via picasa of zoiets.
Meer info, klikkerdeklik op:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,811.0.html
Groet van Frank

Pascal Michiels


mahtoska1

Hallo Pascal,

Ik heb je plannen eens bekeken. Deze zien er goed uit. Toch heb ik enkele opmerkingen uit mijn ervaring met Z (ik veronderstel dat je de Z sporen van Marklin gebruikt):
* de meegebogen wissels zijn niet zou betrouwbaar. Slechte stroomafname. In mindere mate ook ontsporen van treinen maar dit is op te lossen door er traag over te rijden en ze perfect te leggen. Persoonlijk probeer ik meegebogen wissels te vermijden.
* Probeer op je module overgangen rechte stukken rails te leggen om deze dan door te zagen/slijpen.

Enkel andere tips die meer te maken hebben met het visuele:
* Probeer je station en halte NIET evenwijdig met de rand van je module te leggen. Een kleine hoek is al voldoende
* gebruik voor het spoor vooraan flexrails (of gebruik 8591) en vermijdt dat het evenwijdig ligt met de rand van de module.

Nog een vraag over het doodlopende spoor in het station. Is dit een goederen spoor?

Dit zijn enkele tips, uiteraard is het jouw baan en moet jij doen waar je je goed bij voelt.

Ik zal dit draadje met grote interesse volgen.

philippe_007

Waar vinden jullie het plan/foto's? ik kan deze nergens vinden.....  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Pascal Michiels

Thx voor de feedback.

- Ga er maar 2 gebruiken. Heb ze al getest en de stroomafname is ok. Het ontsporen is inderdaad soms een probleem, maar meestal steeds bij een 2 tal wagons. Dus ik denk dat het aan de assen van die wagons ligt.
- Ik heb overal rechte stukken gebruikt. De 2 sporen in de bunker in module 4 dienen nog ingekort te worden daar ze nu overlappen met module 3.
- Je hebt gelijk dat er idd nogal veel evenwijdigheid is. De halte is makkelijk aan te passen, het station zal wat meer gepuzzel worden. Maar daar kan ik mss wat flex rail gebruiken.
- Zelfde met het spoor vooraan, daar had ik zelf ook al moeite mee dat het evenwijdig liep met de rand. Maar ik wil toch een zekere afstand bewaren van de rand. Veel plaats is er niet tussen het hoger gelegen station en de rand. Maar met flex rails zou ik het idd minder recht kunnen maken.
Een ander idee zou kunnen zijn dat ik het spoor vooraan volledig in een tunnel stop in module 1 en halfweg module 2 (ter hoogte van draaischijf). Dat geeft met ook meer scenery mogelijkheden aan de voorkant van het station. Dat zou ook de evenwijdigheid breken evenals het geheel minder druk maken?
- Als je het hebt over het spoor dat aansluit op het stationsgebouw dit ligt langs een loskade/gebouw dat gekoppeld is aan het stationsgebouw. In module 2 zijn er in het station 2 doodlopende stukken. 1 dat tussen 2 sporen ingesloten ligt en dat gaat uitgeven op een kolenbunker. Het andere komt net onder de draaischijf uit. Dat zal een uitwijkspoor zijn.



Pascal Michiels

Citaat van: philippe_007 op 13 februari 2014, 09:48:12 AM
Waar vinden jullie het plan/foto's? ik kan deze nergens vinden.....  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Staat nochtans vermeld  ;)
www.teemto.be
Momenteel ben ik nog in het planning stadium. Maar zal wel regelmatig foto's posten van de bouw alsook het rollend materieel.

philippe_007


philippe_007

De lay-out van de baan met opstelsporen, station, draaischijf,.. vind ik goed,
wat ik minder vind is dat je een hoofdspoor maakt dat gewoon een ovaal is.
Je zou moeten proberen om treinen dat rechts weg rijden terug van rechts komen. En idem voor links...
Je kan dit eventueel bereiken door een hondenbeen te maken, dan heb je niet het gevoel dat je rondjes gaat rijden en creëer je meer hoogteverschillen.

Succes

Pascal Michiels

Het lijkt een ovaal maar is er geen  8)
Normaal gezien komen er geen treinen langs rechts naar de ondergrondse fabriek/checkpoint.
Het idee is dat lege treinen en treinen met materiaal/werkvolk (deel krijgsgevangenen) langs links komen tot aan de checkpoint.
Daar worden de wagens afgekoppeld om dan opgepikt te worden door een loc komende van de ondergrondse fabriek.
Een deel van rechter stuk van de ovaal wordt dan gebruikt om de wagons de fabriek te kunnen binnenduwen.

Het deel links van het voorste spoor tot aan de checkpoint zal ook van bovenleiding worden voorzien. Egenlijk alleen zodat ik mijn duitse grijze krokodil kan laten rijden  ;D

Ik zou nog wel een dieselrangeerloc in Z met tijdperk II moeten vinden voor de ondergrondse fabriek om het rangeerwerk te doen. Een KöF II zou gaan of een WR 360.