Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Modulebaan Tips Aub

Gestart door GertM, 08 april 2013, 20:04:25 PM

GertM

Hallo Iedereen ,

Graag wil ik mijn baan gaan maken met modules (om verplaatsbaar te zijn)

hoe begin je hieraan?

verbinding van de sporen tussen de modules en de opbouw ervan.

alle tips zijn welkom .

Havoc

Wat ik ondertussen bij elkaar gesprokkeld heb:
- hou de modules klein en licht genoeg om handelbaar te zijn
- hou ermee rekening door welke openingen je moet met de modules (deuren, trappen, vensters,...)
- leg de spoorovergangen zo loodrecht mogelijk op de scheiding
- liefst zo weinig mogelijk overgangen op dezelfde scheiding
- de sporen zo dicht mogelijk bij elkaar op de overgang
- sporen stevig bevestigen aan de overgang
- bedrading met (handige) degelijke connectoren laten overgaan, goed merken en liefst niet verwisselbaar. Maak de draden niet te lang dat je er niet over valt bij verplaatsen.
- maak scenery (huizen, bomen) ofwel goed vast en voorzie een kap ter bescherming ofwel los en gemakkelijk terug te plaatsen.
- voorzie een stevig systeem om uit te lijnen, pen-gat verdinging bvb, leg er zeker een vlak onder de sporen, en bepaal de positie van die verbinding tov de bovenkant van de sporen en de zijkant van 1 rail (de binnenkant van het spoor). Door te bepalen tov de bovenkant van je spoor (en echt af te meten tov je spoor ben je zeker dat als je hout/kurk/etc iets van afmetingen afwijkt tov de vorige module de hoogte toch gelijk is. En meten tov de zijkant van 1 spoor is veel gemakkelijker dan het center dat niet aangeduid is en eerst bepaald moet worden. Maak 1 of 2 verbindingen, maar niet meer want dat is niet meer uit te lijnen.
- voorzie je steunen van de mogelijkheid om bij te regelen in de hoogte langs alle kanten.
- als je de modules maakt om veel uiteen te halen en te verplaatsen, leg je spoor op een harde ondergrond, niet op schuim dat bij verhuisongelukken indrukt. Wil niet zeggen dat er geen kurk of zo ondermag.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

GertM

Bedankt voor je reactie !

Dit zijn zeer nuttige tips ;)


mvdr1

Google eens op " Fremo " ....
Daar kan je een schat aan info vinden over modules en alles wat daarbij hoort !

;)
SNCB-SBB fan

janieburton

Hier de NEM normen voor "modules":

http://www.morop.eu/fr/normes/nem943f_f.pdf

Modules maken van max 120cm op 60cm en voor de stevigheid 3 tussen schotten om de 30cm

 

philippe_007

Een tip,
Laat sporen van een module naar de andere doorlopen, eens deze goed gefixeerd zijn deze pas doorslijpen. Dan ben je zeker dat je een goede overgang hebt.

mark7758

Kijk eens bij onze club. www.belux.lu. En mocht je vragen hebben mail maar. (Of stel ze hier dan kan iedereen er iets aan hebben.)  8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Ronald

Citaat van: philippe_007 op 09 april 2013, 08:53:48 AM
Een tip,
Laat sporen van een module naar de andere doorlopen, eens deze goed gefixeerd zijn deze pas doorslijpen. Dan ben je zeker dat je een goede overgang hebt.

En leg er voor dat je dat doet iets duns tussen beide modules (iets van een mm of zo. Als je de rail dan doorgeslepen hebt en je haalt dat dunne strookje weg liggen je rails veel mooier aan elkaar. Zorg ook voor goede "zekering" van je modules van de railstaven. Ikzelf doe dat met kleine messing schroefjes die ik onder de einden plaats van die staven. Even vast solderen en je hebt een solide en sterke verbinding die niet snel beschadigen zal.

loebaske

Zal je een volledig artikel doormailen deze avond, met foto's erbij, was normaal voorzien om te publiceren in MSM maar er komt niets van in huis  :(

Koen

Hey Loebaske,

Zou je mij in CC willen zetten? Dit onderwerp interesseert mij bijzonder daar ik ook met modulebouw ga starten.
Alvast bedankt.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

GertM

Loebakske ,

Ik kijk er alvast naar uit ,

Alle uitleg is welkom !

Alvast bedankt.

loebaske

#11
OK Koen, zal dit ook naar je sturen, moet just nog naar huis geraken vandaag, met dat gaslek op de snelweg weet ik niet wanneer ik thuis ben, maar stuur het wel nog door...

Heb hier op men laptop wel het artikel over bedrading, want daar gaat je ook rekening moeten met houden als je in segmenten gaat bouwen...stuur het door  ;)

Koen

Ok, bedankt!
Ook voor mij is alle info welkom want op dat vlak ben ik zeker een beginneling.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

gardevil

Nog een geïnteresseerde. Binnenkort komt er een extra kamer vrij dus .............
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Michael

Eric, wil je dat ook naar mij mailen, hoewel ik al aan het bouwen ben is alle info welkom.
Alvast bedankt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154